I. OSNOVNE ODREDBE
1. Opće odredbe
Članak 1.
(1) Porez na dobit, na teritoriju Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem
tekstu: Federacija) utvrđuje se i plaća prema odredbama ovoga Zakona i propisa
donesenih na osnovu ovoga Zakona.
(2) Raspodjela i pripadnost prihoda od poreza na dobit utvrđuje se posebnim
zakonom.
II. POREZNI OBVEZNIK
Članak 2.
(1) Porezni obveznik je gospodarsko društvo i druge pravne osobe koja gospodarsku
djelatnost obavljaju samostalno i trajno prodajom proizvoda i pružanjem usluga
na tržištu radi ostvarivanja dobiti (u daljnjem tekstu: obveznik).
(2) Obveznik iz stavka 1. ovog članka je rezident Federacije koji ostvari dobit
na teritoriju i izvan teritorija Federacije.
(3) Obveznik poreza je i nerezident koji ostvari dobit na teritoriju Federacije.
1. Osobe koja ne podliježu plaćanju poreza na dobit
Članak 3.
(1) Obveznici koji ne podliježu plaćanju poreza na dobit su:
1) Centralna banka Bosne i Hercegovine,
2) tijela federalne, kantonalne i lokalne samouprave,
3) federalne, kantonalne i lokalne ustanove, zavodi, vjerske zajednice, političke
stranke, sindikat, komore, udruga, umjetničke udruge, vatrogasne udruge, turističke
zajednice, sportski klubovi i savezi, fondacije, zaklade, humanitarne organizacije,
i dr. po osnovi: prihoda iz proračuna ili javnih fondova, sponzorstva ili donacije
u novcu ili naturi, kamata, dividendi, članarina, prihoda od prodaje ili prijenosa
dobara osim dobara koja se koriste ili su se koristila za obavljanje djelatnosti.
(2) Ukoliko osobe iz stavka 1. točka 3) ovoga članka obavljaju djelatnost koja
nije u vezi s njihovom registriranom djelatnošću podliježu plaćanju poreza na
dobit koju ostvare obavljanjem te djelatnosti.
2. Rezident i nerezident
Članak 4.
(1) Rezident, u smislu članka 2. stavak 2. ovoga Zakona, je pravna osoba čije
je sjedište (registracija) upisano u registar društava u Federaciji ili kojem
se stvarna uprava i nadzor nad poslovanjem nalazi u Federaciji.
(2) Nerezident, u smislu članka 2. stavak 3. ovoga Zakona, je pravna osoba koja
je osnovana i čije je sjedište ili kojem su stvarna uprava i nadzor nad poslovanjem
izvan teritorija Federacije, a djelatnost u Federaciji obavlja preko poslovne
jedinice ili povremeno.
3. Poslovna jedinica nerezidenta
Članak 5.
(1) Poslovna jedinica nerezidenta iz članka 4. stavak 2. ovoga Zakona označava
stalno mjesto poslovanja preko kojeg nerezident obavlja stalnu djelatnost u
cijelosti ili djelomično na teritoriju Federacije.
(2) Poslovnom jedinicom nerezidenta smatra se:
sjedište uprave,
područnica,
poslovnica,
tvornica,
radionica,
mjesto iskorištavanja prirodnih bogatstava,
gradilište (građevinski ili montažni projekt) ako radovi traju dulje od šest
mjeseci,
pružanje savjetodavnih ili poslovnih usluga koje traju dulje od tri mjeseca
uzastopno u razdoblju od 12 mjeseci,
zastupnik koji samostalno djeluje u ime nerezidenta, a vezano je za aktivnosti
sklapanja ugovora u ime i za nerezidenta, drži zalihe proizvoda koje isporučuje
u ime nerezidenta.
Članak 6.
Poslovnom jedinicom nerezidenta ne smatra se:
prostor koji nerezident koristi samo za skladištenje ili dostavu proizvoda,
robe, drži zalihe proizvoda, robe samo radi skladištenja, izlaganja ili dostave,
ili prerade koju obavlja druga osoba,
mjesto poslovanja samo radi nabave proizvoda, roba, pripreme ili obavljanja
pomoćnih aktivnosti ili prikupljanja informacija za sebe.
III. POREZNA OSNOVICA
1. Opće odredbe
Članak 7.
(1) Osnovicu oporezivanja predstavlja oporeziva dobit obveznika koja se utvrđuje
u poreznoj bilanci.
(2) Oporeziva dobit se utvrđuje usklađivanjem dobiti obveznika iskazane u bilanci
uspjeha, na način propisan ovim Zakonom.
(3) U osnovicu oporezivanja ulazi i dobit od likvidacije.
(4) U osnovicu oporezivanja ulazi i kapitalna dobit utvrđena u bilanci stanja.
4. Usklađivanje rashoda
Članak 8.
Za utvrđivanje oporezive dobiti priznaju se samo rashodi u iznosima utvrđenim
bilancom uspjeha u skladu s propisima o računovodstvu i Međunarodnim računovodstvenim
standardima (u daljnjem tekstu: MRS), izuzev rashoda za koje je ovim Zakonom
propisan drugi način utvrđivanja.
Članak 9.
(1) Troškovi materijala priznaju se u iznosima iskazanim u bilanci uspjeha u
skladu s propisima o računovodstvu i MRS, primjenom metode prosječne cijene.
(2) Obračun nabavne vrijednosti prodane trgovačke robe radi se na način iz stavka
1. ovoga članka.
(3) Ako se zalihe materijala i trgovačke robe evidentiraju po obračunskim cijenama
koje odstupaju od nabavnih cijena, obračun odstupanja (razlike) obavlja se na
način koji svodi troškove materijala, odnosno nabavne vrijednosti prodate robe
na iznose koji proizlaze iz primjene metode prosječne cijene.
Članak 10.
(1) Troškovi zarada, odnosno osobna primanja zaposlenih (naknade i druga materijalna
primanja) koja nemaju karakter plaće priznaju se u iznosu obračunatom na teret
poslovnih rashoda do iznosa propisanih posebnim propisima (dnevnice, upotreba
privatnog automobila u službene svrhe, prehrana tijekom rada, prijevoz na posao
i dr.).
(2) Primanja zaposlenih ili drugih osoba, koja potježu iz raspodjele po osnovi
prava učešća u dobiti obveznika nisu rashodi u smislu porezne bilance.
Članak 11.
(1) Izdaci za reprezentaciju koja se odnosi na gospodarsku djelatnost, priznaju
se kao rashod u iznosu do 30% troškova reprezentacije.
(2) Donacije za humanitarne, kulturne, obrazovne, znanstvene i sportske svrhe
(osim za profesionalni sport) priznaju se kao rashod u iznosu do 3% ukupnog
prihoda u poreznom razdoblju.
(3) Izdaci na ime članarine komorama priznaju se kao rashod u iznosu od najviše
0,1% ukupnog prihoda u poreznom razdoblju osim članarina čije je plaćanje propisano
zakonom.
(4) Rashodi po osnovi sponzorstva priznaju se u iznosu do 2% od ukupnog prihoda
u poreznom razdoblju.
Članak 12.
(1) Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se samo rezerviranja koja su
propisana u ovom članku.
(2) Sukladno stavku 1. ovoga članka priznaju se kao porezno dopustiv rashod
rezerviranja za rizike i troškove u skladu sa zakonima i drugim propisima i
rezerviranja koja su izvršena na temelju ugovora, i to za:
rezerviranja za otpremnine do propisanog iznosa,
rezerviranja za troškove obnavljanja prirodnih bogatstava,
rezerviranja za troškove u garantnim rokovima,
rezerviranja za započete sudske sporove.
(3) U slučaju da se rezerviranja iz stavka 2. ovoga članka ne iskoriste u roku,
rezerviranja treba oprihodovati.
Članak 13.
(1) Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se svi troškovi koji se odnose
na istraživanje i razvoj.
(2) Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se troškovi koji se odnose
na davanje stipendije učenicima i studentima na redovnom školovanju.
Članak 14.
(1) Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se rashodi nastali po osnovi
otpisa sumnjivih i spornih potraživanja.
(2) Potraživanja se smatraju sumnjivim i spornim: ako nisu naplaćena u roku
12 mjeseci od datuma dospijeća, ukoliko je obveznik utužio takvo potraživanje
ili podnio zahtjev za izvršenje nadležnom sudu, ako je pokrenut postupak prinudne
naplate, ako su ta potraživanja prijavljena u stečajnom postupku nad dužnikom,
i ako je postignut sporazum s dužnikom u postupku stečaja ili likvidacije.
Članak 15.
Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se doprinosi koje plaća poslodavac,
pristojbe i druge javne dažbine, koje ne ovise o rezultatima poslovanja.
Članak 16.
(1) Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se rezerve za opće kreditne
gubitke kod banaka koje se formiraju u skladu s posebnim propisima.
(2) Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se rezerve koje su dužni formirati
društva za osiguranje i reosiguranje u skladu s posebnim propisima.
(3) Rezerve iz stavka 1. ovoga članka ne mogu prijeći 20% dobiti iskazane u
bilanci uspjeha.
Članak 17.
(1) Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se ukupno obračunate kamate,
izuzev:
1) obračunate kamate kod kredita s obilježjem transferne cijene koja se umanjuje
na način propisan u članku 48. ovoga Zakona,
2) kamata koje su obračunate zbog neblagovremeno plaćenih poreza, doprinosa
i drugih javnih dažbina.
(2) Na teret rashoda u poreznoj bilanci ne priznaju se novčane kazne i penali
koje je platio obveznik za prekršaje.
(3) Na teret rashoda u poreznoj bilanci ne priznaju se plaćeni porez na dobit,
kao i donacije političkim strankama.
5. Amortizacija
Članak 18.
(1) Odbitak po osnovi amortizacije dopušten je samo u vezi s imovinom koja podliježe
amortizaciji i koja se nalazi u upotrebi.
(2) Amortizacija stalnih sredstava priznaje se kao rashod u poreznoj bilanci
do iznosa utvrđenog proporcionalnom metodom primjenom najviših godišnjih amortizacijskih
stopa koje se propisuju podzakonskim aktom.
(3) Imovina koja se amortizira, a čija je nabavna vrijednost manja od 1.000
KM, može se odbiti u cijelosti u godini nabave, pod uvjetom da je imovina stavljena
u funkciju.
(4) Nabavna vrijednost hardvera i softvera može se odbiti u cijelosti u godini
u kojoj su nabavljeni.
(5) Amortizirana sredstva koja su jednom amortizirana ne mogu se ponovno uključiti
u obračun amortizacije za potrebe porezne bilance.
(6) Rashodima amortizacije smatra se i amortizacija povećanja vrijednosti stalnih
sredstava zbog revalorizacije.
6. Ubrzana amortizacija
Članak 19.
(1) Obveznik ima pravo na ubrzanu amortizaciju stalnih sredstava pod uvjetima
utvrđenim ovim Zakonom.
(2) Ubrzana amortizacija provodi se na način iz članka 18. stavak 2. po stopama
koje mogu biti do 50% više od propisanih.
(3) Pravo na ubrzanu amortizaciju obveznik ima za stalna sredstva koja služe
za:
1) sprečavanje zagađivanja zraka, vode, zemljišta i ublažavanje buke
2) školovanje i obuku kadrova.
7. Usklađivanje prihoda
Članak 20.
Prihodi za utvrđivanje oporezive dobiti su prihodi od prodaje proizvoda, usluga
robe, materijala, kao i financijski, izvanredni i ostali prihodi obračunati
u bilanci uspjeha u skladu s propisima o računovodstvu i MRS.
Članak 21.
(1) Dividende ostvarene po osnovi učešća u kapitalu drugog obveznika ne ulaze
u poreznu osnovicu.
(2) Dividendama se, u smislu ovoga Zakona, smatraju i udjeli u dobiti gospodarskog
društva.
Članak 22.
Prihod po osnovi naplaćenih otpisanih potraživanja u slučaju da su u prethodnim
razdobljima bili uključeni u prihode i nisu bila predmetom porezno dopuštenog
ili priznatog rashoda ne ulaze u poreznu osnovicu.
Članak 23.
(1) U vrijednost zaliha nedovršene proizvodnje, poluproizvoda i gotovih proizvoda,
za obračun oporezive dobiti, priznaju se troškovi proizvodnje u skladu s propisima
o računovodstvu i MRS.
(2) Vrijednost zaliha obračunata u skladu sa stavkom 1. ovoga članka ne može
biti veća od prodajne vrijednosti na dan podnošenja bilance.
8. Porezni tretman gubitaka
Članak 24.
(1) Ako se nakon umanjenja osnovice poreza na dobit pokaže gubitak u poreznoj
bilanci, tada se taj gubitak iskazan u poreznoj bilanci može prenijeti na račun
dobiti iz budućih obračunskih razdoblja, a ne dulje od pet godina.
(2) Gubitak iz stavka 1. ovoga članka koji nije bilo moguće odbiti u tekućoj
nadoknađuje se u prvoj sljedećoj godini, tako da se porezna osnovica uvijek
umanjuje za gubitak starijeg datuma.
(3) Porezni gubitak pravne osobe koji je nastao izvan teritorija Federacije,
u Republici Srpskoj ili Brčko Distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
Brčko Distrikt) kao i u inozemstvu, se ne priznaje.
IV. POREZNI TRETMAN PROMJENE OBLIKA DRUŠTVA I LIKVIDACIJA OBVEZNIKA
1. Promjena oblika društva
Članak 25.
(1) Ako obveznik mijenja pravni oblik (spajanje, pripajanje, podjela), pri
čemu se nastavljaju voditi knjigovodstvene vrijednosti imovine i obveza, mijenjanje
pravnog oblika ne utječe na oporezivanje.
(2) Ako se u slučaju iz stavka 1. ovoga članka ne nastavljaju knjigovodstvene
vrijednosti, razlika kapitala koja proizlazi iz promjene pravnog oblika, smatra
se oporezivom dobiti.
(3) Prava i obveze spojenih, pripojenih ili podijeljenih obveznika preuzima
pravni slijednik iz porezno pravnog odnosa.
(4) Obveznici koji se spajaju, pripajaju ili dijele dostavljaju poreznoj upravi
financijske izvještaje i poreznu prijavu s poreznom bilancom računajući od dana
koji prethodi danu spajanja, pripajanja ili podjele.
Članak 26.
(1) Ako pri spajanju, pripajanju ili podjeli postoji kontinuitet u oporezivanju,
smatra se da obveznik nastavlja djelatnost, te to nema utjecaja na oporezivanje.
(2) Kontinuitet u oporezivanju, prema stavku 1. ovoga članka postoji ako pri
prijenosu na pravnog slijednika ne dolazi do promjena u procjeni imovine i obveza.
(3) Odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka primjenjuju se neovisno o tome radi
li se o jednom ili više društava koja su izvršila prijenos, odnosno društva
koja nastaju.
Članak 27.
(1) Dobit utvrđena u postupku likvidacije obveznika podliježe oporezivanju.
(2) Dobit obveznika tijekom likvidacije utvrđuje se usporedbom neto imovine
obveznika na početku i na kraju postupka likvidacije.
(3) Obveznik nad kojim se otvara postupak likvidacije dužan je na dan otvaranja
postupka likvidacije zaključiti poslovne knjige i sastaviti bilancu otvaranja
likvidacije, odnosno godišnji obračun.
2. Likvidacija
Članak 28.
Likvidacijski višak (ostatak neto imovine) koji pripada vlasniku poslije oporezivanja
i isplate knjigovodstvene vrijednosti neto imovine, u smislu ovoga Zakona smatra
se dividendom.
Članak 29.
Ako je knjigovodstvena vrijednost udjela veća od iznosa likvidacijskog viška,
vlasnik iz članka 26. ovoga Zakona ostvari gubitak, koji se porezno ne priznaje
kao porezno dopustivo umanjenje porezne osnovice.
V. POREZNA STOPA
Članak 30.
Porez na dobit plaća se po stopi od 10% na utvrđenu poreznu osnovicu u poreznoj
bilanci.
VI. POREZNI POTICAJI
1. Porezna oslobađanja
Članak 31.
Obveznik koji je u godini za koju se utvr|uje porez na dobit izvozom ostvario
preko 30% od ukupno ostvarenog prihoda oslobađa se plaćanja poreza na dobit
za tu godinu.
Članak 32.
(1) Obveznik koji u razdoblju od pet uzastopnih godina ulaže u proizvodnju u
vrijednosti od najmanje 20 milijuna KM, na teritoriju Federacije BiH, oslobađa
se plaćanja poreza na dobit za razdoblje od pet godina počevši od prve godine
ulaganja u kojoj mora biti uloženo najmanje četiri milijuna KM.
(2) Ako obveznik iz stavka 1. ovoga članka, u razdoblju od pet godina ne dostigne
propisani cenzus za ulaganje, gubi pravo na porezno oslobađanje, a neplaćeni
porez na dobit se utvrđuje prema odredbama ovoga Zakona uvećan za zateznu kamatu
koja se plaća na neblagovremeno plaćene javne prihode.
Članak 33.
Obveznik koji zapošljava više od 50% invalidnih osoba i osoba s posebnim potrebama
dulje od godinu dana oslobađa se plaćanja poreza na dobit za godinu u kojoj
je bilo zaposleno više od 50% invalidnih osoba i osoba s posebnim potrebama.
Članak 34.
Obveznik - poslovna jedinica nerezidenta koji je osnovan ili čije je sjedište
ili kojem se stvarna uprava i nadzor nad poslovanjem nalazi izvan teritorija
Federacije, a u Bosni i Hercegovini oslobađa se plaćanja poreza na dobit za
dobit koju ostvari poslovanjem na teritoriju Federacije.
VII. OTKLANJANJE DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA DOBITI OSTVARENE IZVAN TERITORIJA FEDERACIJE,
A U BOSNI I HERCEGOVINI
Članak 35.
Obvezniku - rezidentu umanjuje se obračunati i plaćeni porez na dobit koji je
njegova nerezidentna poslovna jedinica platila na dobit izvan teritorija Federacije,
a u Bosni i Hercegovini, a koja je uključena u dobit obveznika.
Članak 36.
Obveznik iz članka 35. ovoga Zakona dužan je nadležnoj jedinici Porezne uprave
Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Porezna uprava) podnijeti
dokaze o visini dobiti i plaćenom porezu nerezidentne poslovne jedinice.
VIII. POREZNI KREDIT ZA POREZ PLAĆEN IZVAN BOSNE I HERCEGOVINE
Članak 37.
(1) Ako je obveznik ostvario prihod ili dobit poslovanjem izvan teritorija Bosne
i Hercegovine (izravno ili putem poslovne jedinice) i na njih platio porez na
dobit, plaćeni porez u inozemstvu uračunat će mu se u plaćeni porez najviše
do iznosa poreza na dobit koji bi za tako ostvareni prihod ili na tako ostvarenu
dobit platio u Federaciji.
(2) Za priznavanje plaćenog poreza u inozemstvu iz stavka 1. ovoga članka, obveznik
je dužan nadležnoj Poreznoj upravi dostaviti dokaz o plaćenom porezu u inozemstvu.
Članak 38.
Ratificirani ugovori (sporazumi, konvencije) o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja
koje je potpisala Bosna i Hercegovina primjenjuju se kod oporezivanja dobiti
nerezidenta, i imaju prioritet u odnosu na odredbe Zakona o porezu na dobit.
Članak 39.
(1) Matičnom gospodarskom društvu - rezidentu Federacije može se umanjiti obračunati
porez na dobit za iznos koji odgovara porezu koji je njegova nerezidentna podružnica
platila izvan teritorija Bosne i Hercegovine na dobit koja je uključena u prihode
matičnog gospodarskog društva.
(2) Matičnim gospodarskim društvom, u smislu ovoga Zakona, smatra se pravna
osoba koja posjeduje dionice ili udjele drugih pravnih osoba pod uvjetima predviđenim
ovim Zakonom.
(3) Podružnicom u smislu ovog Zakona smatra se pravna osoba u čijem kapitalu
matičnog gospodarskog društva sudjeluje pod uvjetima propisanim ovim Zakonom.
Članak 40.
Pravo na porezni kredit iz članka 39. ovoga Zakona ima matično gospodarsko društvo
koje je u razdoblju od najmanje godinu dana, koji prethodi podnošenju bilance
uspjeha, držalo 25% ili više dionica, odnosno udjela nerezidentne podružnice.
IX. POREZ PO ODBITKU
Članak 41.
(1) Porez po odbitku, u smislu ovoga Zakona predstavlja porez koji se obračunava
na prihod koji je nerezident ostvario na teritoriju Federacije.
(2) Porez po odbitku obračunava i uplaćuje isplatitelj kod isplate prihoda.
Isplatitelj je dužan u roku od 10 dana od dana isplate podnijeti izvještaj Poreznoj
upravi o obračunatom i uplaćenom porezu po odbitku.
(3) Osnovica na koju se obračunava porez po odbitku je bruto iznos koji isplaćuje
rezident Federacije nerezidentu po osnovi:
dividendi, kamata, autorskih prava i drugih prava intelektualnog vlasništva,
naknade za usluge istraživanja tržišta, poreznog savjetovanja, revizorske usluge,
zabavnih i sportskih događaja,
premija osiguranja za osiguranje ili reosiguranje od rizika u Federaciji,
telekomunikacijske usluge između Federacije i druge države, kao i sve druge
usluge koje su obavljene na teritoriju Federacije.
(4) Porez po odbitku plaća se po stopi 10%, a na dividende po stopi od 5%.
(5) Porez po odbitku ne plaća se na kamate koje se plaćaju:
1) kod prodaje opreme na kredit koju obveznik nabavlja za obavljanje djelatnosti,
2) kod prodaje robe na kredit obvezniku,
3) vlasnicima državnih i korporativnih obveznica
4) na depozite.
X. GRUPNO OPOREZIVANJE
1. Porezno konsolidiranje
Članak 42.
(1) Matično gospodarsko društvo i njegove podružnice čine grupu gospodarskih
društava u smislu ovoga Zakona, ukoliko među njima postoji neposredna ili posredna
kontrola nad najmanje 90% udjela.
(2) Grupa gospodarskih društava ima pravo tražiti porezno konsolidiranje pod
uvjetom da su sva gospodarska društva u grupi rezidenti Federacije.
(3) Zahtjev za poreznim konsolidiranjem matično gospodarsko društvo podnosi
nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Članak 43.
(1) Svaki član grupe dužan podnijeti svoju poreznu bilancu, a matično gospodarsko
društvo podnosi konsolidiranu poreznu bilancu za grupu gospodarskih društava.
(2) U konsolidiranoj poreznoj bilanci gubici jednog ili više gospodarskih društava
prebijaju se na račun dobiti ostalih gospodarskih društava u grupi.
(3) Za obračunati porez po konsolidiranoj bilanci obveznici su pojedinačni članovi
grupe, razmjerno oporezivoj dobiti iz pojedinačne porezne bilance, a isplatitelj
obračunatog poreza po konsolidiranoj bilanci je matično gospodarsko društvo.
Članak 44.
(1) Jednom odobreno porezno konsolidiranje primjenjuje se najmanje pet godina.
(2) Ukoliko se jedno, više njih ili sva gospodarska društva u grupi naknadno
opredijele za pojedinačno oporezivanje, svi članovi grupe su dužni razmjerno
platiti razliku na ime porezne privilegije koju su iskoristili.
2. Transferne cijene
Članak 45.
(1) Transfernom cijenom smatra se cijena nastala u vezi s transakcijama sredstvima
ili stvaranjem obveza među povezanim osobama.
(2) Povezanom osobom s obveznikom smatra se ona fizička osoba ili pravna osoba
u čijim se odnosima s obveznikom javlja mogućnost kontrole ili značajnijeg utjecaja
na poslovne odluke.
(3) Posjedovanje više od polovice ili pojedinačno najvećeg dijela dionica ili
udjela smatra se omogućenom kontrolom.
(4) Značajnijim utjecajem smatra se uzajamno veliki obujam kupoprodaje, tehnološka
ovisnost ili na drugi način stečena kontrola nad upravljanjem.
(5) Povezanom osobom s obveznikom smatra se i ona pravna osoba u kojoj, kao
i kod obveznika iste fizičke ili pravne osobe neposredno ili posredno sudjeluju
u upravljanju, kontroli ili kapitalu na način predviđen u stavcima 3. i 4. ovoga
članka.
Članak 46.
(1) Obveznik je dužan transakcije iz članka 45. stavak 1. ovoga Zakona posebno
prikazati u svojoj poreznoj bilanci.
(2) Obveznik je dužan, zajedno s transakcijama iz članka 45. stavak 1. ovoga
Zakona u poreznoj bilanci posebno prikazati vrijednosti istih transakcija po
cijenama koje bi se ostvarile na tržištu takvih ili sličnih transakcija da se
nije radilo o povezanim osobama (načelo "izvan dohvata ruke").
Članak 47.
(1) Razlika između cijene utvrđene primjenom načela "izvan dohvata ruke"
i transferne cijene uključuje se u poreznu osnovicu i oporezuje se.
(2) Kod utvrđivanja cijene transakcije po načelu "izvan dohvata ruke"
koriste se usporedive cijene na tržištu, a kada to nije moguće, metoda koštanja
uvećana za uobičajenu zaradu.
Članak 48.
(1) Kod kredita koje obveznik uzima od povjeritelja sa statusom povezane osobe
iz članka 45. stav 2. ovoga Zakona, kamata i pripadajući troškovi koji se priznaju
u rashode u poreznoj bilanci ne mogu biti veći od onih po kojima je na tržištu
bilo moguće uzeti takav kredit u obračunskom razdoblju.
(2) Razlika između tržišne kamate i kamate po kreditu između povezanih osoba,
u smislu ovoga Zakona, ima status dividende.
XI. UTVRĐIVANJE I NAPLATA POREZA NA DOBIT
1. Utvrđivanje poreza
1) Razdoblje utvrđivanja poreza
Članak 49.
Porez na dobit utvrđuje se nakon isteka kalendarske godine ili drugog razdoblja
utvrđivanja poreza na dobit prema poreznoj osnovici utvrđenoj u tom razdoblju.
Članak 50.
(1) Razrez poreza na dobit gospodarskog društva obavlja se unosom u evidenciju
Porezne uprave iznosa obveze koju je utvrdio i u svojoj poreznoj prijavi iskazao
obveznik.
(2) Razrezom se smatra i unos u evidenciju Porezne uprave iznosa porezne obveze
dobiven kontrolom obveznika, odnosno obradom njegove porezne prijave i usklađivanjem
podataka iz porezne bilance.
(3) Razrezom se smatra i unos u evidenciju Porezne uprave iznosa porezne obveze
koju je utvrdila na osnovi podataka iz porezne prijave, a koju je ona podnijela
u ime obveznika.
(4) Razrez poreza se poništava ili mijenja ukoliko rukovodilac nadležnog poreznog
ureda ili Komisija za rješavanje poreznih žalbi odredi da se može razrez izmijeniti
ili poništiti, ili kada inspektori i drugi ovlašteni službenici Porezne uprave
rješenjem nalože uplatu dodatno utvrđene porezne obveze na osnovi zapisnika
o izvršenom inspekcijskom nadzoru.
2) Porezna prijava
Članak 51.
(1) Obveznik je dužan pravilno i točno popunjenu poreznu prijavu s poreznom
bilancom podnijeti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku od 30 dana po isteku
roka propisanog za podnošenje godišnjeg obračuna rezultata poslovanja.
(2) Uz poreznu prijavu s poreznom bilancom obveznik podnosi bilancu uspjeha
i drugu dokumentaciju koja je propisana ovim Zakonom.
(3) Porezna prijava s poreznom bilancom treba sadržavati podatke o prihodima
obveznika koju je ostvarila njegova stalna područnica u Republici Srpskoj, odnosno
Brčko Distriktu, kao i prihode ostvarene izvan teritorija Bosne i Hercegovine.
(4) Porez na dobit, koja je rezultat ukupnog poslovanja gospodarskog društva
obračunava se i plaća prema odredbama ovoga Zakona.
(5) Na zahtjev obveznika ili obavljenog nadzora ili na osnovi drugih podataka
o poslovanju obveznika s kojima raspolaže, Porezna uprava može rješenjem utvrditi
novi iznos mjesečne akontacije poreza na dobit ili drugo razdoblje plaćanja
akontacije.
(6) Obveznik koji počinje s poslovanjem prvi put, nije dužan podnijeti prijavu
za plaćanje akontacije poreza na dobit za prvu godinu poslovanja.
(7) Obrazac porezne prijave i porezne bilance propisuje federalni ministar financija.
3. Naplata poreza
Članak 52.
Kontrola, utvrđivanje i naplata poreza na dobit vrši se na način i po postupku
propisanom Zakonom o Poreznoj upravi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene
novine Federacije BiH", br. 33/02 i 28/04).
Članak 53.
(1) Obveznik tijekom godine plaća porez na dobit gospodarskog društva u mjesečnim
iznosima iskazanim u poreznoj prijavi.
(2) Do podnošenja godišnje porezne prijave iz stavka 1. ovoga članka, obveznik
je dužan plaćati mjesečne akontacije poreza na dobit u visini koja odgovara
mjesečnoj akontaciji iz prethodnog razdoblja.
(3) Obveznik iznos mjesečne akontacije može promijeniti zbog promjene poreznih
instrumenata ili drugih okolnosti koje bitno utječu na visinu porezne obveze
na način iz članka 51. stavak 5.
(4) Obveznik koji koristi porezna osloba|đnja iz čl. 31., 32. i 33. i u slučaju
prijenosa gubitka koji je iskazan u poreznoj bilanci nije obvezan plaćati mjesečne
akontacije poreza na dobit.
(5) Mjesečna akontacija se plaća do kraja tekućeg mjeseca za prethodni mjesec.
Članak 54.
(1) Ako je porez koji je obveznik utvrdio i iskazao u godišnjoj poreznoj prijavi
veći od iznosa uplaćenih mjesečnih akontacija poreza na dobit, obveznik je dužan
razliku manje uplaćenog poreza uplatiti najkasnije do zakonom propisanog roka
za podnošenje porezne prijave.
(2) Ukoliko je iznos uplaćenih mjesečnih akontacija veći od porezne obveze,
više plaćeni porez na zahtjev poreznog obveznika može se vratiti ili se uračunati
u akontacije poreza na dobit u narednom razdoblju, ukoliko nema neizmirenih
obveza po osnovi drugih poreza.
Članak 55.
Na iznos poreza na dobit koji nije plaćen u zakonom propisanom roku plaća se
kamata utvrđena Zakonom o visini stope zatezne kamate na javne prihode ("Službene
novine Federacije BiH", br. 48/01, 52/01 i 42/06).
Članak 56.
Obveznik ima pravo na povrat više ili pogrešno uplaćenog poreza na dobit, kamate
i troškova prisilne naplate u skladu s odredbama Zakona o Poreznoj upravi.
4. Zastara
Članak 57.
(1) Pravo na utvrđivanje i naplatu poreza, kamata i troškova prisilne naplate
i novčanih kazni izrečenih prema ovom Zakonu zastarijevaju za pet godina po
isteku godine u kojoj je trebalo izvršiti utvrđivanje, odnosno naplatu poreza,
kamate, troškova prisilne naplate i novčanih kazni.
(2) Izuzetno od stavka 1. ovoga članka, pravo na utvrđivanje i naplatu poreza,
kamate i troškova prisilne naplate i novčanih kazni ne zastarijeva u slučaju
kada se utvrdi da je porezna obveza utvrđena na osnovi lažne prijave.
XII. POSLOVNE EVIDENCIJE
Članak 58.
(1) Za utvrđivanje porezne osnovice mjerodavne su poslovne evidencije koje se
vode sukladno propisima o računovodstvu MRS i MSFI koji se sastavljaju na osnovi
tih propisa i propisa na osnovi ovoga Zakona.
(2) Obveznik rezultate poslovanja utvrđuje i u računovodstvu iskazuje na osnovi
računovodstvenog načela nastanka događaja, odnosno da se poslovni događaji u
računovodstvu iskazuju kada su nastali i iskazuju u financijskim izvještajima
za razdoblje na koje se odnosi.
XIII. OVLASTI
Članak 59.
Federalni ministar financija se ovlašćuje da u roku od 90 dana, od dana stupanja
na snagu Zakona, donose Pravilnik o primjeni odredaba Zakona o porezu na dobit
kojim će se propisati: metodologija utvrđivanja osnovice poreza na dobit u poreznoj
bilanci, stope amortizacije, način ubrzane amortizacije, načine i rokove dostavljanja
obrazaca porezne prijave i porezne bilance, obrazac za obračun i plaćanje poreza
po odbitku, procedure za ostvarivanje prava na porezne poticaje i dr.
XIV. KAZNENE ODREDBE
Članak 60.
Povrede odredaba ovoga Zakona, koje imaju karakter prekršaja, kao odgovornosti
i sankcije za prekršaje propisana su Zakonom o Poreznoj upravi.
XV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 61.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o porezu na dobit
gospodarskih društava ("Službene novine Federacije BiH", br. 32a/97
i 29/00), osim odredaba koje se odnose na umanjenje porezne obveze iz članaka
27., 28. i 29. koje će se primjenjivati do isteka razdoblja za koje su se mogle
koristiti.
Članak 62.
Ovaj Zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim
novinama Federacije BiH".
Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Stjepan Krešić
Predsjedatelj
Zastupničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Safet Softić