I. OSNOVNE ODREDBE
Opće odredbe
Član 1.
(1) Porez na dobit, na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem
tekstu: Federacija) utvrđuje se i plaća prema odredbama ovog Zakona i propisa
donesenih na osnovu ovog Zakona.
(2) Raspodjela i pripadnost prihoda od poreza na dobit utvrđuje se posebnim
zakonom.
II. POREZNI OBVEZNIK
Član 2.
(1) Porezni obveznik je privredno društvo i druga pravna lica koja privrednu
djelatnost obavljaju samostalno i trajno prodajom proizvoda i pružanjem usluga
na tržištu radi ostvarivanja dobiti (u daljnjem tekstu: obveznik).
(2) Obveznik iz stava 1. ovog člana je rezident Federacije koji ostvari dobit
na teritoriji i izvan teritorije Federacije.
(3) Obveznik poreza je i nerezident koji ostvari dobit na teritoriji Federacije.
Lica koja ne podliježu plaćanju poreza na dobit
Član 3.
(1) Obveznici koji ne podliježu plaćanju poreza na dobit su:
1) Centralna banka Bosne i Hercegovine,
2) tijela federalne, kantonalne i lokalne samouprave,
3) federalne, kantonalne i lokalne ustanove, zavodi, vjerske zajednice, političke
stranke, sindikat, komore, udruženja, umjetnička udruženja, vatrogasna udruženja,
turističke zajednice, sportski klubovi i savezi, fondacije, zaklade, humanitarne
organizacije, i dr. po osnovu: prihoda iz budžeta ili javnih fondova, sponzorstva
ili donacije u novcu ili naturi, kamata, dividendi, članarina, prihoda od prodaje
ili prijenosa dobara osim dobara koja se koriste ili su se koristila za obavljanje
djelatnosti.
(2) Ukoliko lica iz stava 1. tačka 3) ovog člana vrše djelatnost koja nije u
vezi sa njihovom registrovanom djelatnošću podliježu plaćanju poreza na dobit
koju ostvare vršenjem te djelatnosti.
Rezident i nerezident
Član 4.
(1) Rezident, u smislu člana 2. stav 2. ovog Zakona, je pravno lice čije je
sjedište (registracija) upisano u registar društava u Federaciji ili kojem se
stvarna uprava i nadzor nad poslovanjem nalazi u Federaciji.
(2) Nerezident, u smislu člana 2. stav 3. ovog Zakona, je pravno lice koje je
osnovano i čije je sjedište ili kojem su stvarna uprava i nadzor nad poslovanjem
van teritorije Federacije, a djelatnost u Federaciji obavlja preko poslovne
jedinice ili povremeno.
Poslovna jedinica nerezidenta
Član 5.
(1) Poslovna jedinica nerezidenta iz člana 4. stav 2. ovog Zakona označava stalno
mjesto poslovanja preko kojeg nerezident obavlja stalnu djelatnost u cijelosti
ili djelimično na teritoriji Federacije.
(2) Poslovnom jedinicom nerezidenta smatra se:
sjedište uprave,
filijala,
poslovnica,
tvornica,
radionica,
mjesto iskorištavanja prirodnih bogatstava,
gradilište (građevinski ili montažni projekt) ako radovi traju duže od šest
mjeseci,
pružanje savjetodavnih ili poslovnih usluga koje traju duže od tri mjeseca uzastopno
u periodu od 12 mjeseci,
zastupnik koji samostalno djeluje u ime nerezidenta, a vezano je za aktivnosti
sklapanja ugovora u ime i za nerezidenta, drži zalihe proizvoda koje isporučuje
u ime nerezidenta.
Član 6.
Poslovnom jedinicom nerezidenta ne smatra se:
prostor koji nerezident koristi samo za skladištenje ili dostavu proizvoda,
robe, drži zalihe proizvoda, robe samo radi skladištenja, izlaganja ili dostave,
ili prerade koju obavlja drugo lice,
mjesto poslovanja samo radi nabavke proizvoda, roba, pripreme ili obavljanja
pomoćnih aktivnosti ili prikupljanja informacija za sebe.
III. POREZNA OSNOVICA
Opće odredbe
Član 7.
(1) Osnovicu oporezivanja predstavlja oporeziva dobit obveznika koja se utvrđuje
u poreznom bilansu.
(2) Oporeziva dobit se utvrđuje usklađivanjem dobiti obveznika iskazane u bilansu
uspjeha, na način propisan ovim Zakonom.
(3) U osnovicu oporezivanja ulazi i dobit od likvidacije.
(4) U osnovicu oporezivanja ulazi i kapitalna dobit utvrđena u bilansu stanja.
2. Usklađivanje rashoda
Član 8.
Za utvrđivanje oporezive dobiti priznaju se samo rashodi u iznosima utvrđenim
bilansom uspjeha u skladu sa propisima o računovodstvu i Međunarodnim računovodstvenim
standardima (u daljnjem tekstu: MRS), izuzev rashoda za koje je ovim Zakonom
propisan drugi način utvrđivanja.
Član 9.
(1) Troškovi materijala priznaju se u iznosima iskazanim u bilansu uspjeha u
skladu sa propisima o računovodstvu i MRS, primjenom metode prosječne cijene.
(2) Obračun nabavne vrijednosti prodate trgovačke robe vrši se na način iz stava
1. ovog člana.
(3) Ako se zalihe materijala i trgovačke robe evidentiraju po obračunskim cijenama
koje odstupaju od nabavnih cijena, obračun odstupanja (razlike) vrši se na način
koji svodi troškove materijala, odnosno nabavne vrijednosti prodate robe na
iznose koji proizilaze iz primjene metode prosječne cijene.
Član 10.
(1) Troškovi zarada, odnosno lična primanja zaposlenih (naknade i druga materijalna
primanja) koja nemaju karakter plaće priznaju se u iznosu obračunatom na teret
poslovnih rashoda do iznosa propisanih posebnim propisima (dnevnice, upotreba
privatnog automobila u službene svrhe, prehrana tokom rada, prijevoz na posao
i dr.).
(2) Primanja zaposlenih ili drugih lica, koja potiču iz raspodjele po osnovu
prava učešća u dobiti obveznika nisu rashodi u smislu poreznog bilansa.
Član 11.
(1) Izdaci za reprezentaciju koja se odnosi na privrednu djelatnost, priznaju
se kao rashod u iznosu do 30% troškova reprezentacije.
(2) Donacije za humanitarne, kulturne, obrazovne, naučne i sportske svrhe (osim
za profesionalni sport) priznaju se kao rashod u iznosu do 3% ukupnog prihoda
u poreznom periodu.
(3) Izdaci na ime članarine komorama priznaju se kao rashod u iznosu od najviše
0,1% ukupnog prihoda u poreznom periodu osim članarina čije je plaćanje propisano
zakonom.
(4) Rashodi po osnovu sponzorstva priznaju se u iznosu do 2% od ukupnog prihoda
u poreznom periodu.
Član 12.
(1) Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se samo rezervisanja koja su
propisana u ovom članu.
(2) U skladu sa stavom 1. ovog člana priznaju se kao porezno dopustiv rashod
rezervisanja za rizike i troškove u skladu sa zakonima i drugim propisima i
rezervisanja koja su izvršena na osnovu ugovora, i to za:
rezervisanja za otpremnine do propisanog iznosa,
rezervisanja za troškove obnavljanja prirodnih bogatstava,
rezervisanja za troškove u garantnim rokovima, i
rezervisanja za započete sudske sporove.
U slučaju da se rezervisanja iz stava 2. ovog člana ne iskoriste u roku, rezervisanja
treba oprihodovati.
Član 13.
(1) Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se svi troškovi koji se odnose
na istraživanje i razvoj.
(2) Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se troškovi koji se odnose
na davanje stipendije učenicima i studentima na redovnom školovanju.
Član 14.
(1) Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se rashodi nastali po osnovu
otpisa sumnjivih i spornih potraživanja.
(2) Potraživanja se smatraju sumnjivim i spornim: ako nisu naplaćena u roku
12 mjeseci od datuma dospijeća, ukoliko je obveznik utužio takvo potraživanje
ili podnio zahtjev za izvršenje nadležnom sudu, ako je pokrenut postupak prinudne
naplate, ako su ta potraživanja prijavljena u stečajnom postupku nad dužnikom,
i ako je postignut sporazum sa dužnikom u postupku stečaja ili likvidacije.
Član 15.
Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se doprinosi koje plaća poslodavac,
takse i druge javne dažbine, koje ne zavise od rezultata poslovanja.
Član 16.
(1) Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se rezerve za opće kreditne
gubitke kod banaka koje se formiraju u skladu sa posebnim propisima.
(2) Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se rezerve koje su dužni formirati
društva za osiguranje i reosiguranje u skladu sa posebnim propisima.
(3) Rezerve iz stava 1. ovog člana ne mogu preći 20% dobiti iskazane u bilansu
uspjeha.
Član 17.
(1) Na teret rashoda u poreznom bilansu priznaju se ukupno obračunate kamate,
izuzev:
1) obračunate kamate kod kredita sa obilježjem transferne cijene koja se umanjuje
na način propisan u članu 48. ovog Zakona,
2) kamata koje su obračunate zbog neblagovremeno plaćenih poreza, doprinosa
i drugih javnih dažbina.
(2) Na teret rashoda u poreznom bilansu ne priznaju se novčane kazne i penali
koje je platio obveznik za prekršaje.
(3) Na teret rashoda u poreznom bilansu ne priznaju se plaćeni porez na dobit,
kao i donacije političkim strankama.
Amortizacija
Član 18.
(1) Odbitak po osnovu amortizacije dozvoljen je samo u vezi sa imovinom koja
podliježe amortizaciji i koja se nalazi u upotrebi.
(2) Amortizacija stalnih sredstava priznaje se kao rashod u poreznom bilansu
do iznosa utvrđenog proporcionalnom metodom primjenom najviših godišnjih amortizacijskih
stopa koje se propisuju podzakonskim aktom.
(3) Imovina koja se amortizuje, a čija je nabavna vrijednost manja od 1.000
KM, može se odbiti u cijelosti u godini nabavke, pod uvjetom da je imovina stavljena
u funkciju.
(4) Nabavna vrijednost hardvera i softvera može se odbiti u cijelosti u godini
u kojoj je izvršena nabavka.
(5) Amortizovana sredstva koja su jednom amortizovana ne mogu se ponovo uključiti
u obračun amortizacije za potrebe poreznog bilansa.
(6) Rashodima amortizacije smatra se i amortizacija povećanja vrijednosti stalnih
sredstava zbog revalorizacije.
Ubrzana amortizacija
Član 19.
(1) Obveznik ima pravo na ubrzanu amortizaciju stalnih sredstava pod uvjetima
utvrđenim ovim Zakonom.
(2) Ubrzana amortizacija provodi se na način iz člana 18. stav 2. po stopama
koje mogu biti do 50% više od propisanih.
(3) Pravo na ubrzanu amortizaciju obveznik ima za stalna sredstva koja služe
za:
1) sprečavanje zagađivanja vazduha, vode, zemljišta i ublažavanje buke i
2) školovanje i obuku kadrova.
Usklađivanje prihoda
Član 20.
Prihodi za utvrđivanje oporezive dobiti su prihodi od prodaje proizvoda, usluga
robe, materijala, kao i finansijski, vanredni i ostali prihodi obračunati u
bilansu uspjeha u skladu sa propisima o računovodstvu i MRS.
Član 21.
(1) Dividende ostvarene po osnovu učešća u kapitalu drugog obveznika ne ulaze
u poreznu osnovicu.
(2) Dividendama se, u smislu ovog Zakona, smatraju i udjeli u dobiti privrednog
društva.
Član 22.
Prihod po osnovu naplaćenih otpisanih potraživanja u slučaju da su u prethodnim
periodima bili uključeni u prihode i nisu bila predmet porezno dopuštenog ili
priznatog rashoda ne ulaze u poreznu osnovicu.
Član 23.
(1) U vrijednost zaliha nedovršene proizvodnje, poluproizvoda i gotovih proizvoda,
za obračun oporezive dobiti, priznaju se troškovi proizvodnje u skladu sa propisima
o računovodstvu i MRS.
(2) Vrijednost zaliha obračunata u skladu sa stavom 1. ovog člana ne može biti
veća od prodajne vrijednosti na dan podnošenja bilansa.
Porezni tretman gubitaka
Član 24.
(1) Ako se nakon umanjenja osnovice poreza na dobit pokaže gubitak u poreznom
bilansu, tada se taj gubitak iskazan u poreznom bilansu može prenijeti na račun
dobiti iz budućih obračunskih perioda, a ne duže od pet godina.
(2) Gubitak iz stava 1. ovog člana koji nije bilo moguće odbiti u tekućoj nadoknađuje
se u prvoj slijedećoj godini, tako da se porezna osnovica uvijek umanjuje za
gubitak starijeg datuma.
(3) Porezni gubitak pravnog lica koji je nastao van teritorije Federacije, u
Republici Srpskoj ili Brčko Distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
Brčko Distrikt) kao i u inostranstvu, se ne priznaje.
IV. POREZNI TRETMAN PROMJENE OBLIKA DRUŠTVA I LIKVIDACIJA OBVEZNIKA
Promjena oblika društva
Član 25.
(1) Ako obveznik mijenja pravni oblik (spajanje, pripajanje, podjela), pri čemu
se nastavljaju voditi knjigovodstvene vrijednosti imovine i obaveza, mijenjanje
pravnog oblika ne utiče na oporezivanje.
(2) Ako se u slučaju iz stava 1. ovog člana ne nastavljaju knjigovodstvene vrijednosti,
razlika kapitala koja proizilazi iz promjene pravnog oblika, smatra se oporezivom
dobiti.
(3) Prava i obaveze spojenih, pripojenih ili podijeljenih obveznika preuzima
pravni slijednik iz porezno pravnog odnosa.
(4) Obveznici koji se spajaju, pripajaju ili dijele dostavljaju poreznoj upravi
finansijske izvještaje i poreznu prijavu sa poreznim bilansom računajući od
dana koji prethodi danu spajanja, pripajanja ili podjele.
Član 26.
(1) Ako pri spajanju, pripajanju ili podjeli postoji kontinuitet u oporezivanju,
smatra se da obveznik nastavlja djelatnost, te to nema uticaja na oporezivanje.
(2) Kontinuitet u oporezivanju, prema stavu 1. ovog člana postoji ako pri prijenosu
na pravnog slijednika ne dolazi do promjena u procjeni imovine i obaveza.
(3) Odredbe stava 1. i 2. ovog člana primjenjuju se neovisno o tome da li se
radi o jednom ili više društava koja su izvršila prijenos, odnosno društva koja
nastaju.
Član 27.
(1) Dobit utvrđena u postupku likvidacije obveznika podliježe oporezivanju.
(2) Dobit obveznika u toku likvidacije utvrđuje se upoređivanjem neto imovine
obveznika na početku i na kraju postupka likvidacije.
(3) Obveznik nad kojim se otvara postupak likvidacije dužan je na dan otvaranja
postupka likvidacije zaključiti poslovne knjige i sastaviti bilans otvaranja
likvidacije, odnosno godišnji obračun.
Lividacija
Član 28.
Likvidacioni višak (ostatak neto imovine) koji pripada vlasniku poslije oporezivanja
i isplate knjigovodstvene vrijednosti neto imovine, u smislu ovog Zakona smatra
se dividendom.
Član 29.
Ako je knjigovodstvena vrijednost udjela veća od iznosa likvidacionog viška,
vlasnik iz člana 26. ovog Zakona ostvari gubitak, koji se porezno ne priznaje
kao porezno dopustivo umanjenje porezne osnovice.
V. POREZNA STOPA
Član 30.
Porez na dobit plaća se po stopi od 10% na utvrđenu poreznu osnovicu u poreznom
bilansu.
VI. POREZNI POTICAJI
Porezna oslobađanja
Član 31.
Obveznik koji je u godini za koju se utvrđuje porez na dobit izvozom ostvario
preko 30% od ukupno ostvarenog prihoda oslobađa se plaćanja poreza na dobit
za tu godinu.
Član 32.
(1) Obveznik koji u periodu od pet uzastopnih godina investira u proizvodnju
u vrijednosti od najmanje 20 miliona KM, na teritoriji Federacije BiH, oslobađa
se plaćanja poreza na dobit za period od pet godina počevši od prve godine investiranja
u kojoj mora biti investirano najmanje četiri miliona KM.
(2) Ako obveznik iz stava 1. ovog člana, u periodu od pet godina ne dostigne
propisani cenzus za investiranje, gubi pravo na porezno oslobađanje, a neplaćeni
porez na dobit se utvrđuje prema odredbama ovog Zakona uvećan za zateznu kamatu
koja se plaća na neblagovremeno plaćene javne prihode.
Član 33.
Obveznik koji zapošljava više od 50% invalidnih lica i lica sa posebnim potrebama
duže od godinu dana oslobađa se plaćanja poreza na dobit za godinu u kojoj je
bilo zaposleno više od 50% invalidnih lica i lica sa posebnim potrebama.
Član 34.
Obveznik - poslovna jedinica nerezidenta koji je osnovan ili čije je sjedište
ili kojem se stvarna uprava i nadzor nad poslovanjem nalazi izvan teritorije
Federacije, a u Bosni i Hercegovini oslobađa se plaćanja poreza na dobit za
dobit koju ostvari poslovanjem na teritoriji Federacije.
VII. OTKLANJANJE DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA DOBITI OSTVARENE VAN TERITORIJE FEDERACIJE,
A U BOSNI I HERCEGOVINI
Član 35.
Obvezniku - rezidentu umanjuje se obračunati i plaćeni porez na dobit koji je
njegova nerezidentna poslovna jedinica platila na dobit izvan teritorije Federacije,
a u Bosni i Hercegovini, a koja je uključena u dobit obveznika.
Član 36.
Obveznik iz člana 35. ovog Zakona dužan je nadležnoj jedinici Porezne uprave
Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Porezna uprava) podnijeti
dokaze o visini dobiti i plaćenom porezu nerezidentne poslovne jedinice.
VIII. POREZNI KREDIT ZA POREZ PLAĆEN VAN BOSNE I HERCEGOVINE
Član 37.
(1) Ako je obveznik ostvario prihod ili dobit poslovanjem van teritorije Bosne
i Hercegovine (direktno ili putem poslovne jedinice) i na njih platio porez
na dobit, plaćeni porez u inostranstvu uračunat će mu se u plaćeni porez najviše
do iznosa poreza na dobit koji bi za tako ostvareni prihod ili na tako ostvarenu
dobit platio u Federaciji.
(2) Za priznavanje plaćenog poreza u inostranstvu iz stava 1. ovog člana, obveznik
je dužan nadležnoj Poreznoj upravi dostaviti dokaz o plaćenom porezu u inostranstvu.
Član 38.
Ratificirani ugovori (sporazumi, konvencije) o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja
koje je potpisala Bosna i Hercegovina primjenjuju se kod oporezivanja dobiti
nerezidenta, i imaju prioritet u odnosu na odredbe Zakona o porezu na dobit.
Član 39.
(1) Matičnom privrednom društvu - rezidentu Federacije može se umanjiti obračunati
porez na dobit za iznos koji odgovara porezu koji je njegova nerezidentna filijala
platila izvan teritorije Bosne i Hercegovine na dobit koja je uključena u prihode
matičnog privrednog društva.
(2) Matičnim privrednim društvom, u smislu ovog Zakona, smatra se pravno lice
koje posjeduje dionice ili udjele drugih pravnih lica pod uvjetima predviđenim
ovim Zakonom.
(3) Filijalom u smislu ovog Zakona smatra se pravno lice u čijem kapitalu matičnog
privrednog društva učestvuje pod uvjetima propisanim ovim Zakonom.
Član 40.
Pravo na porezni kredit iz člana 39. ovog Zakona ima matično privredno društvo
koje je u periodu od najmanje godinu dana, koji prethodi podnošenju bilansa
uspjeha, držalo 25% ili više dionica, odnosno udjela nerezidentne filijale.
IX. POREZ PO ODBITKU
Član 41.
(1) Porez po odbitku, u smislu ovog Zakona predstavlja porez koji se obračunava
na prihod koji je nerezident ostvario na teritoriji Federacije.
(2) Porez po odbitku obračunava i uplaćuje isplatilac kod isplate prihoda. Isplatilac
je dužan u roku od 10 dana od dana isplate podnijeti izvještaj Poreznoj upravi
o obračunatom i uplaćenom porezu po odbitku.
(3) Osnovica na koju se obračunava porez po odbitku je bruto iznos koji isplaćuje
rezident Federacije nerezidentu po osnovu:
dividendi, kamata, autorskih prava i drugih prava intelektualnog vlasništva,
naknade za usluge istraživanja tržišta, poreznog savjetovanja, revizorske usluge,
zabavnih i sportskih događaja,
premija osiguranja za osiguranje ili reosiguranje od rizika u Federaciji,
telekomunikacijske usluge između Federacije i druge države, kao i sve druge
usluge koje su obavljene na teritoriji Federacije.
(4) Porez po odbitku plaća se po stopi 10%, a na dividende po stopi od 5%.
(5) Porez po odbitku ne plaća se na kamate koje se plaćaju:
1) kod prodaje opreme na kredit koju obveznik nabavlja za obavljanje djelatnosti,
2) kod prodaje robe na kredit obvezniku,
3) vlasnicima državnih i korporativnih obveznica i
4) na depozite.
X. GRUPNO OPOREZIVANJE
Porezno konsolidovanje
Član 42.
(1) Matično privredno društvo i njegove filijale čine grupu privrednih društava
u smislu ovog Zakona, ukoliko među njima postoji neposredna ili posredna kontrola
nad najmanje 90% udjela.
(2) Grupa privrednih društava ima pravo da traži porezno konsolidovanje pod
uvjetom da su sva privredna društva u grupi rezidenti Federacije.
(3) Zahtjev za poreznim konsolidovanjem matično privredno društvo podnosi nadležnoj
ispostavi Porezne uprave.
Član 43.
(1) Svaki član grupe dužan je da podnese svoj porezni bilans, a matično privredno
društvo podnosi konsolidovani porezni bilans za grupu privrednih društava.
(2) U konsolidovanom poreznom bilansu gubici jednog ili više privrednih društava
prebijaju se na račun dobiti ostalih privrednih društava u grupi.
(3) Za obračunati porez po konsolidovanom bilansu obveznici su pojedinačni članovi
grupe, srazmjerno oporezivoj dobiti iz pojedinačnog poreznog bilansa, a isplatilac
obračunatog poreza po konsolidovanom bilansu je matično privredno društvo.
Član 44.
(1) Jednom odobreno porezno konsolidovanje primjenjuje se najmanje pet godina.
(2) Ukoliko se jedno, više njih ili sva privredna društva u grupi naknadno opredijele
za pojedinačno oporezivanje, svi članovi grupe su dužni da srazmjerno plate
razliku na ime porezne privilegije koju su iskoristili.
Transferne cijene
Član 45.
(1) Transfernom cijenom smatra se cijena nastala u vezi sa transakcijama sredstvima
ili stvaranjem obaveza među povezanim licima.
(2) Povezanim licem sa obveznikom smatra se ono fizičko lice ili pravno lice
u čijim se odnosima sa obveznikom javlja mogućnost kontrole ili značajnijeg
uticaja na poslovne odluke.
(3) Posjedovanje više od polovine ili pojedinačno najvećeg dijela dionica ili
udjela smatra se omogućenom kontrolom.
(4) Značajnijim uticajem smatra se uzajamno veliki obim kupoprodaje, tehnološka
zavisnost ili na drugi način stečena kontrola nad upravljanjem.
(5) Povezanim licem sa obveznikom smatra se i ono pravno lice u kome, kao i
kod obveznika ista fizička ili pravna lica neposredno ili posredno učestvuju
u upravljanju, kontroli ili kapitalu na način predviđen u st. 3.i 4. ovog člana.
Član 46.
(1) Obveznik je dužan da transakcije iz člana 45. stav 1. ovog Zakona posebno
prikaže u svom poreznom bilansu.
(2) Obveznik je dužan da, zajedno sa transakcijama iz člana 45. stav 1. ovog
Zakona u poreznom bilansu posebno prikaže vrijednosti istih transakcija po cijenama
koje bi se ostvarile na tržištu takvih ili sličnih transakcija da se nije radilo
o povezanim licima (princip "van dohvata ruke").
Član 47.
(1) Razlika između cijene utvrđene primjenom principa "van dohvata ruke"
i transferne cijene uključuje se u poreznu osnovicu i oporezuje se.
(2) Kod utvrđivanja cijene transakcije po principu "van dohvata ruke"
koriste se uporedive cijene na tržištu, a kada to nije moguće, metoda koštanja
uvećana za uobičajenu zaradu.
Član 48.
(1) Kod kredita koje obveznik uzima od povjerioca sa statusom povezanog lica
iz člana 45. stav 2. ovog Zakona, kamata i pripadajući troškovi koji se priznaju
u rashode u poreznom bilansu ne mogu biti veći od onih po kojima je na tržištu
bilo moguće uzeti takav kredit u obračunskom periodu.
(2) Razlika između tržišne kamate i kamate po kreditu između povezanih lica,
u smislu ovog Zakona, ima status dividende.
XI. UTVRĐIVANJE I NAPLATA POREZA NA DOBIT
1. Utvrđivanje poreza
Period utvrđivanja poreza
Član 49.
Porez na dobit utvrđuje se nakon isteka kalendarske godine ili drugog perioda
utvrđivanja poreza na dobit prema poreznoj osnovici utvrđenoj u tom periodu.
Član 50.
(1) Razrez poreza na dobit privrednog društva vrši se unosom u evidenciju Porezne
uprave iznosa obaveze koju je utvrdio i u svojoj poreznoj prijavi iskazao obveznik.
(2) Razrezom se smatra i unos u evidenciju Porezne uprave iznosa porezne obaveze
dobijen kontrolom obveznika odnosno obradom njegove porezne prijave i usklađivanjem
podataka iz poreznog bilansa.
(3) Razrezom se smatra i unos u evidenciju Porezne uprave iznosa porezne obaveze
koju je utvrdila na osnovu podataka iz porezne prijave, a koju je ona podnijela
u ime obveznika.
(4) Razrez poreza se poništava ili mijenja ukoliko rukovodilac nadležnog poreznog
ureda ili Komisija za rješavanje poreznih žalbi odredi da se može razrez izmijeniti
ili poništiti, ili kada inspektori i drugi ovlašteni službenici Porezne uprave
rješenjem nalože uplatu dodatno utvrđene porezne obaveze na osnovu zapisnika
o izvršenom inspekcijskom nadzoru.
Porezna prijava
Član 51.
(1) Obveznik je dužan da pravilno i tačno popunjenu poreznu prijavu sa poreznim
bilansom podnese nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku od 30 dana po isteku
roka propisanog za podnošenje godišnjeg obračuna rezultata poslovanja.
(2) Uz poreznu prijavu sa poreznim bilansom obveznik podnosi bilans uspjeha
i drugu dokumentaciju koja je propisana ovim Zakonom.
(3) Porezna prijava sa poreznim bilansom treba da sadrži podatke o prihodima
obveznika koju je ostvarila njegova stalna filijala u Republici Srpskoj, odnosno
Brčko Distriktu, kao i prihode ostvarene van teritorije Bosne i Hercegovine.
(4) Porez na dobit, koja je rezultat ukupnog poslovanja privrednog društva obračunava
se i plaća prema odredbama ovog Zakona.
(5) Na zahtjev obveznika ili obavljenog nadzora ili na osnovu drugih podataka
o poslovanju obveznika s kojim raspolaže, Porezna uprava može rješenjem utvrditi
novi iznos mjesečne akontacije poreza na dobit ili drugi period plaćanja akontacije.
(6) Obveznik koji počinje sa poslovanjem prvi put nije dužan podnijeti prijavu
za plaćanje akontacije poreza na dobit za prvu godinu poslovanja.
(7) Obrazac porezne prijave i poreznog bilansa propisuje federalni ministar
finansija.
Naplata poreza
Član 52.
Kontrola, utvrđ|ivanje i naplata poreza na dobit vrši se na način i po postupku
propisanom Zakonom o Poreznoj upravi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene
novine Federacije BiH", br. 33/02 i 28/04).
Član 53.
(1) Obveznik u toku godine plaća porez na dobit privrednog društva u mjesečnim
iznosima iskazanim u poreznoj prijavi.
(2) Do podnošenja godišnje porezne prijave iz stava 1. ovog člana, obveznik
je dužan da plaća mjesečne akontacije poreza na dobit u visini koja odgovara
mjesečnoj akontaciji iz prethodnog perioda.
(3) Obveznik iznos mjesečne akontacije može promijeniti zbog promjene poreznih
instrumenata ili drugih okolnosti koje bitno utiču na visinu porezne obaveze
na način iz člana 51. stav 5.
(4) Obveznik koji koristi porezna oslobađanja iz čl. 31., 32. i 33. i u slučaju
prijenosa gubitka koji je iskazan u poreznom bilansu nije obavezan plaćati mjesečne
akontacije poreza na dobit.
(5) Mjesečna akontacija se plaća do kraja tekućeg mjeseca za prethodni mjesec.
Član 54.
(1) Ako je porez koji je obveznik utvrdio i iskazao u godišnjoj poreznoj prijavi
veći od iznosa uplaćenih mjesečnih akontacija poreza na dobit, obveznik je dužan
da razliku manje uplaćenog poreza uplati najkasnije do zakonom propisanog roka
za podnošenje porezne prijave.
(2) Ukoliko je iznos uplaćenih mjesečnih akontacija veći od porezne obaveze,
više plaćeni porez na zahtjev poreznog obveznika može se vratiti ili se uračunati
u akontacije poreza na dobit u narednom periodu, ukoliko nema neizmirenih obaveza
po osnovu drugih poreza.
Član 55.
Na iznos poreza na dobit koji nije plaćen u zakonom propisanom roku plaća se
kamata utvrđena Zakonom o visini stope zatezne kamate na javne prihode ("Službene
novine Federacije BiH", br. 48/01, 52/01 i 42/06).
Član 56.
Obveznik ima pravo na povrat više ili pogrešno uplaćenog poreza na dobit, kamate
i troškova prisilne naplate u skladu sa odredbama Zakona o Poreznoj upravi.
Zastara
Član 57.
(1) Pravo na utvrđivanje i naplatu poreza, kamata i troškova prisilne naplate
i novčanih kazni izrečenih prema ovom Zakonu zastarijevaju za pet godina po
isteku godine u kojoj je trebalo izvršiti utvrđivanje, odnosno naplatu poreza,
kamate, troškova prisilne naplate i novčanih kazni.
(2) Izuzetno od stava 1. ovog člana, pravo na utvrđivanje i naplatu poreza,
kamate i troškova prisilne naplate i novčanih kazni ne zastarijeva u slučaju
kada se utvrdi da je porezna obaveza utvrđena na osnovu lažne prijave.
XII. POSLOVNE EVIDENCIJE
Član 58.
(1) Za utvrđivanje porezne osnovice mjerodavne su poslovne evidencije koje se
vode u skladu s propisima o računovodstvu MRS i MSFI koji se sastavljaju na
osnovu tih propisa i propisa na osnovu ovog Zakona.
(2) Obveznik rezultate poslovanja utvrđuje i u računovodstvu iskazuje na osnovu
računovodstvenog principa nastanka događaja, odnosno da se poslovni događaji
u računovodstvu iskazuju kada su nastali i iskazuju u finansijskim izvještajima
za period na koji se odnosi.
XIII. OVLAŠTENJA
Član 59.
Federalni ministar finansija se ovlašćuje da u roku od 90 dana, od dana stupanja
na snagu Zakona, donose Pravilnik o primjeni odredaba Zakona o porezu na dobit
kojim će se propisati: metodologija utvrđivanja osnovice poreza na dobit u poreznom
bilansu, stope amortizacije, način ubrzane amortizacije, načine i rokove dostavljanja
obrazaca porezne prijave i poreznog bilansa, obrazac za obračun i plaćanje poreza
po odbitku, procedure za ostvarivanje prava na porezne podsticaje i dr.
XIV. KAZNENE ODREDBE
Član 60.
Povrede odredaba ovog Zakona, koje imaju karakter prekršaja, kao odgovornosti
i sankcije za prekršaje propisana su Zakonom o Poreznoj upravi.
XV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 61.
Danom stupanja na snagu ovog Zakona prestaje da važi Zakon o porezu na dobit
privrednih društava ("Službene novine Federacije BiH", br. 32a/97
i 29/00), osim odredaba koje se odnose na umanjenje porezne obaveze iz čl. 27.,28.
i 29. koje će se primjenjivati do isteka perioda za koji su se mogle koristiti.
Član 62.
Ovaj Zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim
novinama Federacije BiH".
Predsjedavajući
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Stjepan Krešić
Predsjedavajući
Predstavničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Safet Softić