ZAKON

O OSNIVANJU INSTITUTA ZA MEDICINSKO VJEŠTAČENJE ZDRAVSTVENOGA STANJA


I. TEMELJNE ODREDBE


Članak 1.


Ovim se Zakonom osniva ustanova za medicinsko vještačenje u Federaciji Bosne i Hercegovine, uređuje njena djelatnost, postupak medicinskoga vještačenja, međusobni odnosi s korisnicima usluga i druga pitanja u svezi s medicinskim vještačenjem u oblasti: mirovinskog i invalidskog osiguranja, socijalne zaštite, dječje i invalidske zaštite, zaštite civilnih žrtava rata, braniteljsko-invalidske zaštite, obrane i u drugim oblastima.


Članak 2.


Pod medicinskim vještačenjem iz članka 1. ovoga Zakona smatra se vještačenje kojim se ocjenjuje definitivno stanje organizma, radi ostvarivanja prava, sukladno zakonu.


Članak 3.


Ustanova osnovana za poslove medicinskoga vještačenja iz članka 1. ovoga Zakona je Institut za medicinsko vještačenje zdravstvenoga stanja (u daljnjem tekstu: Institut).

Članak 4.


Institut ima svojstvo pravne osobe.
Na utemeljenje, registraciju i pitanja koja se odnose na rad Instituta primjenjuju se propisi o ustanovama, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.

Članak 5.


Institut ima odjeljenja za prvostupanjski postupak medicinskoga vještačenja u: Bihaću, Mostaru, Sarajevu, Tuzli, Zenici, Travniku, Ljubuškom i Livnu (u daljnjem tekstu: odjeljenja), a po potrebi, može imati odjeljenja i u drugim mjestima, {to se bliže uređuje Pravilima Instituta.
Radi što objektivnijeg medicinskog vještačenja, Institut je dužan organizirati za funkcionalnu dijagnostiku posebne kabinete.
Institut ima odjeljenja za drugostupanjski postupak medicinskoga vještačenja, čija su sjedišta u Sarajevu, Mostaru, Tuzli i Bihaću. Sjedište Odjeljenja za drugostupanjski postupak je u Sarajevu, a svoj rad po potrebi organizira tamo gdje ima prvostupanjskih predmeta.
Prilikom organiziranja odjeljenja za prvostupanjski i drugostupanjski postupak, poštivat će se nacionalna zastupljenost uposlenih sukladno važećim propisima.

Članak 6.

Sjedište Instituta je u Sarajevu, ulica Branislava Đurđeva, broj 12.


Članak 7.


Postupak medicinskoga vještačenja, kriteriji medicinskoga vještačenja, obrasci koji se izdaju u postupku medicinskoga vještačenja i druga pitanja u svezi s medicinskim vještačenjem uređuju se Pravilima i općim aktom Instituta.
Na Pravila Instituta suglasnost daje Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na prijedlog Instituta.


II. DJELATNOST INSTITUTA I POSTUPAK MEDICINSKOGA VJEŠTAČENJA

Članak 8.

Institut obavlja poslove medicinskoga vještačenja iz oblasti:
" mirovinskog i invalidskog osiguranja,
" socijalne zaštite, dječje i invalidske zaštite,
" zaštite civilnih žrtava rata,
" braniteljsko-invalidske zaštite,
" obrane.
Poslove medicinskoga vještačenja Institut obavlja i za druge oblasti na zahtjev suda, drugih pravnih i fizičkih osoba, kao i druge poslove medicinskog vještačenja sukladno zakonu.


Članak 9.


U postupku medicinskog vještačenja primjenjuju se sljedeća načela:
" jedinstvena pravila postupka,
" jedinstveni kriteriji za medicinsko vještačenje prema listi Svjetske zdravstvene organizacije,
" ekonomično i brzo vođenje postupka,
" dvostupnost postupka,
" najviša razina medicinske stručnosti,
" druga načela utvrđena Pravilima i općim aktima Instituta.


Članak 10.


Institut osigurava visoku razinu profesionalnosti i ekonomičnosti prema korisnicima usluga medicinskoga vještačenja i uz primjenu načela iz članka 9. ovoga Zakona obavlja medicinsko vještačenje na najvišoj razini medicinske doktrine.


Članak 11.


U svezi sa obavljanjem poslova medicinskog vještačenja iz članka 8. ovoga Zakona Institut zaključuje ugovore sa zainteresiranim stranama kao korisnicima usluga (u daljnjem tekstu: korisnik usluga).
Troškovi medicinskoga vještačenja iz članka 8. stavak 1. u prvostupanjskome postupku padaju na teret mjerodavnih kantonalnih ministarstava, a u drugostupanjskome postupku troškove postupka snosi mjerodavno federalno ministarstvo, s tim da troškove iz stavka 2. članka 8. uvijek snose podnositelji zahtjeva.
Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka uređuju se međusobni odnosi ugovornih strana i druga pitanja (vrsta usluga, rokovi ocjene, način plaćanja i dr.).


Članak 12.


Institut dostavlja korisniku usluga iz članka 11. ovoga Zakona nalaz, ocjenu i mišljenje medicinskog vještačenja, sa spisom predmeta, izuzev kada je korisnik usluga fizička osoba.
Korisnik usluga medicinskoga vještačenja iz stavka 1. ovoga članka može, u slučaju sumnje u ocjenu medicinskoga vještačenja, zahtijevati reviziju te ocjene.
Reviziju iz stavka 2. ovoga članka obavlja davatelj usluga, sukladno svom općem aktu.


III. ORGAN RUKOVOĐENJA, ORGAN UPRAVLJANJA, ORGAN NADZORA


Članak 13.


Organ upravljanja u Institutu je Upravni odbor koji ima pet članova.
Organ rukovođenja Instituta je direktor.
Institut ima Nadzorni odbor koji ima tri člana.
Članove Upravnoga odbora, članove Nadzornoga odbora i direktora Instituta imenuje i razrješava Vlada Federacije Bosne i Hercegovine.
Postupak imenovanja i razrješenja organa iz ovoga članka vrši se sukladno propisima o ministarskim, vladinim i drugim imenovanjima u Federaciji Bosne i Hercegovine i ovom Zakonu.
Prilikom imenovanja organa iz ovoga članka poštivat će se nacionalna zastupljenost uposlenih sukladno važećim propisima.


Članak 14.


Upravni odbor Instituta obavlja sljedeće poslove:
" donosi Pravila i opće akte,
" utvrđuje program rada,
" usvaja izvješće o radu,
" donosi financijski plan i usvaja godišnji obračun,
" utvrđuje program razvitka,
" donosi Pravilnik o radu i druge opće akte potrebne za rad i djelatnost Instituta,
" odluđuje o svim pitanjima obavljanja djelatnosti Instituta, ako za to nije ovlašten drugi organ Instituta,
" usmjerava, kontrolira i ocjenjuje rad direktora,
" rješava sva pitanja odnosa sa osnivačem,
" obavlja i druge poslove sukladno zakonu, drugim propisima i Pravilima Instituta.


Članak 15.


Nadzorni odbor Instituta obavlja sljedeće poslove:
" analizira izvješće o poslovanju,
" vrši nadzor uporabe sredstava za rad, vrši uvid u godišnje izvješće o poslovanju i godišnji obračun, odnosno izvješće o izvršenju financijskog plana,
" vrši uvid i provjerava urednost i zakonitost vođenja poslovnih knjiga,
" vrši nadzor u pogledu zakonitosti odluka direktora Instituta,
" vrši i druge poslove sukladno zakonu, drugim propisima, Pravilima i drugim općim aktima Instituta.


Članak 16.


Upravni odbor i Nadzorni odbor Instituta odluke donose natpolovičnom većinom glasova imenovanih članova Upravnoga odbora, odnosno Nadzornoga odbora.
Pravilima Instituta ure|uju se pitanja o kojima Upravni odbor, odnosno Nadzorni odbor donosi odluke dvotrećinskom večinom.


Članak 17.


Direktor Instituta obavlja sljedeće poslove:
" organizira rad i rukovodi radom Instituta,
" zastupa i predstavlja Institut prema trećim osobama,
" predlaže Upravnom odboru mjere i rješenja za učinkovito i zakonito obavljanje medicinskoga vještačenja,
" predlaže Upravnom odboru opće akte Instituta,
" predlaže planove rada i razvitka Instituta,
" odlučuje o pravima, obvezama i odgovornostima uposlenih,
" odgovoran je za zakonitost rada Instituta,
" podnosi izvješće o financijskome poslovanju,
" obavlja i druge poslove sukladno zakonu, drugim propisima i općim aktima Instituta.


Članak 18.


Članovi Upravnoga odbora, članovi Nadzornoga odbora i direktor Instituta imenuju se na razdoblje od četiri godine i mogu biti ponovno imenovani.

Članak 19.


Za članove Upravnoga odbora, članove Nadzornoga odbora i direktora Instituta imenuje se osoba koja ima sveučilišnu diplomu VII. stupnja, istaknuti je stručnjak i ima značajno radno iskustvo u oblastima iz članka 1. ovoga Zakona.


IV. OPĆI AKTI INSTITUTA


Članak 20.


Osnovni opći akt Instituta su Pravila Instituta.
Institut donosi i sljedeće opće akte:
" Pravilnik o kriterijima i postupku medicinskoga vještačenja,
" Pravilnik o radu,
" druge opće akte potrebne za rad i djelatnost Instituta.


V. JAVNOST RADA INSTITUTA


Članak 21.


Rad Instituta je javan.


Članak 22.


Bliže odredbe o javnosti rada Instituta sadrže Pravila i drugi opći akti Instituta.


Članak 23.

Radi privatnosti treće osobe, informacija vezana uz dokumentaciju na temelju koje je izvršeno medicinsko vještačenje, izuzima se od prava pristupa informacijama u smislu Zakona o slobodi pristupa informacijama u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 32/01).


VI. ODNOS INSTITUTA PREMA OSNIVAČU


Članak 24.

Institut za svaku kalendarsku godinu dostavlja Vladi Federacije Bosne i Hercegovine:

" Program rada, na suglasnost,
" Izvješće o radu, na razmatranje i usvajanje.
Institut dostavlja i druge materijale, na zahtjev Vlade Federacije Bosne i Hercegovine.


VII. SREDSTVA ZA RAD I ODGOVORNOST ZA OBVEZE U PRAVNOME PROMETU


Članak 25.

Sredstva za rad Instituta osiguravaju se od:

" naknada za rad na temelju izvršenih usluga iz stavka 2. članka 11. ovoga Zakona,
" kamata ili prihoda od usluga koje obavlja Institut,
" sredstava iz Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za potporu razvitku Instituta, a naročito za razvitak funkcionalne dijagnostike,
" iz drugih izvora, sukladno Pravilima Instituta.


Članak 26.


Cijena usluga medicinskoga vještačenja utvrđuje se u cjenovniku usluga.
Cjenovnik usluga sadrži vrste usluga medicinskoga vještačenja i njihove cijene.
Cjenovnik usluga medicinskog vještačenja utvrđuje Upravni odbor Instituta, uz prethodno usuglašavanje mjerodavnih ministarstava kantona i pribavljenu suglasnost ministarstava iz članka 29. ovoga Zakona.
Uz cjenovnik usluga Institut davateljima mišljenja odnosno suglasnosti iz stavka 3. ovoga članka dostavlja elemente na temelju kojih se utvrđuju cijene usluga medicinskoga vještačenja.
Suglasnost na cjenovnik usluga daje Vlada Federacije Bosne i Hercegovine.


Članak 27.


Višak prihoda nad rashodima koristi se za promidžbu i razvitak medicinskog vještačenja, sukladno Zakonu, drugim propisima i općim aktima Instituta.


Članak 28.


Institut je odgovoran za svoje obveze svim sredstvima kojima raspolaže.


VIII. NADZOR NAD RADOM INSTITUTA


Članak 29.


Nadzor nad zakonitosti rada Instituta vrši Federalno ministarstvo rada i socijalne politike, Federalno ministarstvo zdravstva, Federalno ministarstvo za pitanja boraca i invalida odbrambeno-oslobodilačkog rata/Federalno ministarstvo za pitanja branitelja i invalida domovinskog rata, Federalno ministarstvo pravde, Federalno ministarstvo financija/Federalno ministarstvo finansija, svako u okviru svoje mjerodavnosti.

IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Članak 30.


Institut osnovan sukladno ovomu Zakonu preuzima od Instituta za medicinsko vještačenje, osnovanog sukladno Uredbi o postupku medicinskog vještačenja i osnivanju Instituta za medicinsko vještačenje ("Službene novine Federacije BiH" br.17/06), zatečene uposlenike, poslovni prostor, sredstva za rad, opremu i inventar, pismohranu, akte i predmete, kao i drugu dokumentaciju.


Članak 31.


Medicinska vještačenja koja je Institut izvršio sukladno Uredbi o postupku medicinskog vještačenja i osnivanju Instituta za medicinsko vještačenje, u razdoblju od 30. svibnja 2007. godine do stupanja na snagu ovoga Zakona, smatra se da su izvršena u smislu ovoga Zakona.


Članak 32.


Institut će donijeti Pravila i druge opće akte Instituta, sukladno ovom Zakonu, u roku 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

Članak 33.


U provođenju postupka medicinskog vještačenja primjenjivat će se pravila upravnog postupka za slučaj da određena proceduralna pitanja nisu regulirana ovim Zakonom.


Članak 34.


Na temelju ovoga Zakona izvršit će se upis Instituta u sudski registar.

Članak 35.


Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".


Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Stjepan Krešić


Predsjedatelj
Zastupničkoga doma
Parlamenta Federacije BiH
Safet Softić