ZAKON O ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU
I - OSNOVNE ODREDBE
Clan 1.
Zdravstveno osiguranje, kao dio socijalnog osiguranja
gradjana, cini jedinstveni sistem u okviru koga gradjani ulaganjem sredstava,
na nacelima uzajamnosti i solidarnosti, obavezno u okviru kantona osiguravaju
ostvarivanje prava na zdravstvenu zastitu i druge oblike osiguranja
na nacin koji je utvrdjen ovim zakonom, drugim zakonima i propisima
donesenim na osnovu zakona.
U okviru Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija),
odnosno kantona, sredstva za zdravstveno osiguranje mogu se ulagati
i na dobrovoljnoj osnovi.
Clan 2.
Pod uvjetima utvrdjenim ovim zakonom i drugim zakonima
i propisima donesenim na osnovu zakona, gradjani Federacije imaju pravo
na zdravstveno osiguranje, koje obuhvaca:
1. obavezno zdravstveno osiguranje;
2. prosireno zdravstveno osiguranje, i
3. dobrovoljno zdravstveno osiguranje.
Clan 3.
Pravo na obavezno zdravstveno osiguranje po ovom zakonu
imaju lica u radnom odnosu i druga lica koja vrse odredjene djelatnosti
ili imaju odredjeno svojstvo, a obuhvacena su ovim zakonom.
Obavezno zdravstveno osiguranje, odnosi se na sva lica iz stava 1. ovog
clana (u daljem tekstu: osiguranici).
Clan 4.
Pravo na obavezno zdravstveno osiguranje imaju i clanovi
porodice osiguranika, kad je to ovim zakonom odredjeno.
Clan 5.
Obaveznim zdravstvenim osiguranjem obezbjedjuju se osiguranicima
i clanovima porodice osiguranika (u daljem tekstu: osigurana lica) pravo
na koriscenje zdravstvene zastite i pravo na novcane naknade i pomoci
po ovom zakonu. Obim prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja odredjen
je odredbama ovog zakona i propisima donesenim na osnovu ovog zakona.
Clan 6.
Obavezno zdravstveno osiguranje zasniva se na nacelima
uzajamnosti i solidarnosti osiguranika u okviru kantona. Obavezno zdravstveno
osiguranje moze se zasnivati na nacelima uzajamnosti i solidarnosti
u okviru dva ili vise kantona, odnosno Federacije, u slucajevima i pod
uvjetima utvrdjenim ovim zakonom.
Clan 7.
Prava koja osiguranim licima pripadaju po ovom zakonu
ne mogu se ugovorom mijenjati, ni prenostiti na druga lica, niti se
mogu naslijedjivati.
Izuzetno od odredbe iz stava 1. ovog clana novcana primanja iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja koja su dospjela za isplatu, a ostala su neisplacena
uslijed smrti osiguranog lica, mogu se naslijedjivati.
Clan 8.
Radi osiguranja prava iz zdravstvene zastite, odnosno
obima prava koja nisu obuhvacena obaveznim zdravstvenim osiguranjem,
zakonodavno tijelo kantona moze uvesti prosireno zdravstveno osiguranje.
Clan 9.
Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja ostvaruju se
na teret fonda obaveznog zdravstvenog osiguranja, ako je njihovo koriscenje
u skladu sa nacinom utvrdjenim zakonom i propisima donesenim na osnovu
zakona.
Clan 10.
Pri koriscenju odredjenih vidova zdravstvene zastite,
osigurana lica ucestvuju u snosenju troskova, kad je to zakonom predvidjeno.
Clan 11.
Sva osigurana lica imaju ravnopravan polozaj u pogledu
ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja.
Clan 12.
Vidove zdravstvene zastite i prava koja se ne osiguravaju
obaveznim i prosirenim zdravstvenim osiguranjem gradjani mogu osigurati
dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem.
Clan 13.
Sredstva za ostvarivanje prava iz obaveznog zdravstvenog
osiguranja osiguravaju se doprinosima od kojih se obrazuju fondovi zdravstvenog
osiguranja kod zavoda zdravstvenog osiguranja kantona, saglasno odredbama
ovog zakona i propisa donesenih na osnovu zakona.
Sredstva za ostvarivanje prava iz prosirenog zdravstvenog osiguranja
osiguravaju se dodatnim doprinosima u skladu sa propisima kantona.
Sredstva iz st. 1. i 2. ovog clana mogu se osiguravati i iz drugih izvora
utvrdjenih zakonom i drugim propisima donesenim na osnovu zakona (porezi,
donacije, premije, takse, sredstva budzeta kantona i Federacije).
Sredstva za dobrovoljno zdravstveno osiguranje obezbjedjuju gradjani
licno ili putem preduzeca, ustanova i na drugi nacin na koji sami odluce
da udruzuju sredstva za ovo osiguranje.
Clan 14.
Za odredjene rizike u provodjenju zdravstvenog osiguranja,
u okviru Federacije se ustanovljava obavezno zdravstveno osiguranje
i reosiguranje.
Clan 15.
U cilju ostvarivanja prava i osiguravanja sredstava iz
obaveznog zdravstvenog osiguranja osniva se zavod zdravstvenog osiguranja
kantona ( u daljem tekstu: kantonalni zavod osiguranja).
Clan 16.
Radi obavljanja poslova i ostvarivanja prava iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja koja su od interesa za sve kantone, kao i provodjenja
odredjenih prava po osnovu konvencija, drugih medjunarodnih ugovora
ili zakona i obavljanja poslova obaveznog zdravstvenog reosiguranja
osniva se Zavod zdravstvenog osiguranja i reosiguranja Federacije Bosne
i Hercegovine (u daljem tekstu: Federalni zavod osiguranja i reosiguranja).
Clan 17.
U cilju ostvarivanja prava i osiguravanja sredstava za
dobrovoljno zdravstveno osiguranje gradjana, moze se osnovati jedan
ili vise zavoda dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja ili drugih oblika
organiziranja u skladu sa zakonom.
Clan 18.
Federalni zavod osiguranja i reosiguranja i kantanalni
zavod osiguranja obavezni su, u okviru jedinstvenog informacionog sistema,
organizirati pracenje ostvarivanja i koriscenja prava iz obaveznog zdravstvenog
osiguranja i reosiguranja, pracenje uplata i potrosnje, po obveznicima
doprinosa, kao i drugih sredstava i licno za svakog osiguranika.
Odredba stava 1. ovog clana shodno se primjenuje i na zavode dobrovoljnog
zdravstvenog osiguranja.
II - OBAVEZNO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
1. Osigurana lica
a) Osiguranici
Clan 19.
Prema ovom zakonu osiguranici su:
1. lica koja su u radnom odnosu u preduzecima, ustanovama, zadrugama
i drugim oblicima organiziranja, kod radnika koji samostalno obavljaju
djelatnost licnim radom, sredstvima u svojini gradjana, kod radnika
koji licnim radom, samostalno u vidu zanimanja, obavljaju profesionalnu
djelatnost (u daljem tekstu: pravna i fizicka lica), na teritoriji Federacije,
2. lica u radnom odnosu kod pravnog ili fizickog lica sa sjedistem na
teritoriji Federacije, upucena na rad ili strucno usavrsavanje u inozemstvu,
te lica na radu u domacinstvima osiguranika koji se nalaze na radu u
inozemstvu, ako su drzavljani Federacije Bosne i Hercegovine,
3. lica koja su izabrana ili imenovana na stalne duznosti u odredjenim
organima drzavne ili sudske uprave u Federaciji ili kantonu, ako za
taj rad primaju placu,
4. drzavljani Federacije Bosne i Hercegovine, zaposleni u stranim ili
medjunarodnim organizacijama i ustanovama, stranim konzularnim i diplomatskim
predstavnistvima sa sjedistem na teritoriji Federacije,
5. lica s prebivalistem na teritoriji Federacije zaposlena u inozemstvu
kod inozemnog poslodavca koja nemaju zdravstveno osiguranje inozemne
ustanove, odnosno tijela u cijoj je nadleznosti provodjenje zdravstvenog
osiguranja (u daljem tekstu: inozemni nosilac zdravstvenog osiguranja).
6. lica koja se nakon zavrsenog obrazovanja nalaze na obaveznom prakticnom
radu, ako rade s punim radnim vremenom,
7. lica koja na teritoriji Federacije obavljaju privrednu ili neprivrednu
djelatnost licnim radom,
8. lica koja su vlasnici privatnih preduzeca sa sjedistem na teritoriji
Federacije, ako nisu zdravstveno osigurani po drugom osnovu,
9. zemljoradnici koji se na teritoriji Federacije bave zemljoradnjom
kao jedinim ili glavnim zanimanjem, zemljoradnici koji su svoje poljoprivredno
zemljiste dali u zakup i lica koja su uzela poljoprivredno zemljiste
u zakup, ako nisu zdravstveno osigurana po drugom osnovu,
10. korisnici penzija i korisnici prava na profesionalnu rehabilitaciju
i zaposljavanje po propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju Federacije,
11. korisnici penzija i invalidnina s prebivalistem na teritoriji Federacije
koji to pravo ostvaruju iskljucivo od inozemnog nosioca penzijskog i
invalidskog osiguranja, ako medjunarodnim ugovorom nije drugacije odredjeno,
12. nezaposlena lica koja su prijavljena zavodu za zaposljavanje ako
su:
- se prijavila u roku od 30 dana nakon prestanka radnog odnosa, obavljanja
djelatnosti ili nakon prestanka primanja naknade placa na koju imaju
pravo prema ovom zakonu ili prema propisima donesenim na osnovu ovog
zakona,
- se prijavila u roku od 30 dana nakon sluzenja vojnog roka ili nakon
prestanka nesposobnosti za rad zbog koje su otpustena s te vojne sluzbe,
- se prijavila u roku od 30 dana nakon otpustanja iz ustanove za izvrsenje
kaznenih i prekrsajnih sanmkcija, iz zdravstvene ili druge spacijalizirane
ustanove, ako je bila primijenjena mjera sigurnosti obaveznog psihijatrijskog
lijecenja u zdravstvenoj ustanovi ili obaveznog lijecenja alkoholicara
i narkomana,
- na strucnom osposobljavanju ili prekvalifikaciji koje organizira zavod
za zaposljavanje,
- se prijavila u roku od 30 dana, po povratku iz inozemstva i ako su
prije odlaska u inozemstvo bila zdravstveno osigurana,
- se prijavila u roku od 90 dana nakon zavrsetka skolske godine u kojoj
su zavrsila redovna skolovanja, odnosno od dana polozenog ispita ako
su prije toga izgubila pravo na zdravstvenu zastitu,
- se prijavila u roku od 90 dana nakon sluzenja vojnog roka odnosno
od dana prestanka nesposobnosti zbog bolesti radi koje su otpustena
s te vojne sluzbe, ako su na sluzenju vojnog roka stupila u roku od
60 dana od dana zavrsenog skolovanja u odgovarajucoj ustanovi,
13. djeca koja su navrsila 15 godina zivota, a nisu zavrsila osnovno
skolovanje ili se po zavrsetku osnovnog skolovanja nisu zaposlila, ako
se u roku od 30 dana od dana navrsenih 15 godina zivota, odnosno od
dana zavrsetka skolske godine prijave Zavodu za zaposljavanje,
14. lica koja su prema propisima o skolovanju izgubila status ucenika,
odnosno redovnog studenta ili su prekinula redovno skolovanje, zadrzavaju
pravo na zdravstvenu zastitu u trajanju od jedne godine od dana prekida
skolovanja ako su se prijavila Zavodu za zaposljavanje u roku od 30
dana od dana prekida skolovanja i ako pravo na zdravstvenu zastitu ne
mogu ostvariti po drugom osnovu,
15. lica s prebivalistem na teritoriji Federacije kojima je priznato
svojstvo ratnog, mirnodopskog i civilnog invalida rata, odnosno status
korisnika porodocne invalidnine saglasno pozitivnim propisima, ako nisu
zdravstveno osigurana po drugom osnovu,
16. pripadnici Vojske Federacije ukljucujuci i lica na redovnom odsluzenju
vojnog roka i pripadnici Federalnog ministarstva unutarnjih poslova
( u daljem tekstu: Federalna vojska i pripadnici FMUP-a),
17. pripadnici kantonalne policije,
18. lica koja su prekinula rad zbog toga sto ih je pravno lice uputilo
na strucno obrazovanje ili postdiplomski studij,
19. lica koja je pravno lice prije stupanja u radni odnos uputilo kao
svoje stipendiste na praktican rad ili u drugo pravno lice radi strucnog
osposobljavanja ili usavrsavanja,
20. lica upucena u inozemstvo u sklopu medjunarodne prosvjetne, tehnicke
i kulturne saradnje,
21. vrhunski sportisti ako nisu osigurani po drugom osnovu.
b) Clanovi porodice osiguranika
Clan 20.
Prema ovom zakonu clanovima porodice osiguranika smatraju
se:
1. supruznik (bracni i vanbracni saglasno propisima o braku i porodici),
2. djeca (rodjena u braku, van braka, usvojena ili pastorcad) i druga
djeca bez roditelja ako ih osiguranik izdrzava,
3. roditelj (otac, majka, ocuh, maceha, usvojitelji osiguranika) ako
ih osiguranik izdrzava,
4. unuci, braca, sestre, djed i baka ako su nesposobni za samostalan
zivot i rad i ako nemaju sredstava za izdrzavanje, pa ih osiguranik
izdrzava.
Clanovi porodice osiguranika iz stava 1. ovog clana sticu prava
na obavezno zdravstveno osiguranje po osnovu ovog zakona, pod uvjetom
da isto pravo ne ostvaruju po osnovu radnog odnosa ili obavljanja privredne
ili neprivredne djelatnosti licnim radom odnosno poljoprivrednom djelatnoscu.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Vlada Federacije)
ce sprovodbenim propisima utvrditi uvjete pod kojima se smatra da je
lice nesposobno za samostalan zivot i rad i nema vlastitih sredstava
za izdrazvanje.
Clan 21.
Supruznik je zdravstveno osiguran kao:
1. supruznik umrlog osiguranika, koji nakon smrti supruz nika nije stakao
pravo na porodicnu penziju jer nije navrsio odredjene godine zivota,
ako je u vrijeme smrti supruznika bio stariji od 40 godina (zena) odnosno
55 godina (muskarac). Supruznik mladji od 40, odnosno 55 godina, ukoliko
propisima o penzijsko-invalidskom osiguranju nije drugacije regulirano,
produzava koriscenje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja dok
je prijavljen zavodu za zaposljavanje, ako se istom prijavi u roku od
90 dana nakon smrti supruznika,
2. razvedeni supruznik koji je sudskom odlukom stekao pravo na izdrzavanje,
ako je u vrijeme razvoda bio stariji od 45 godina (zena) odnosno 60
godina (muskarac). Supruz nik koji je u vrijeme razvoda bio mladji od
45 godina, odnosno 60 godina prodruzava koriscenje prava iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja, ako je potpuno i trajno nesposoban za rad saglasno
propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju,
3. razvedeni supruznik mladji od 45 godina (zena) odnosno 60 godina
(muskarac), kojem su sudskom odlukom povjerena djeca na cuvanje i odgajanje,
dok je prijavljen zavodu za zaposljavanje, ako se istom prijavi u roku
od 90 dana nakon razvoda braka i dok djeca imaju pravo na izdrzavanje.
Clan 22.
Djeca osiguranika su zdravstveno osigurana do navrsene
15 godine, a ako su na srednjem odnosno visokom skolovanju, do kraja
redovnog skolovanja, a najduze do navrsene 26 godine zivota.
Djeca osiguranika koja su zbog bolesti ili povrede prekinula redovno
skolovanje, imaju pravo na zdravstveno osiguranja i za vrijeme trajanja
bolesti odnosno povrede.
Djeca osiguranika iz stava 2. ovog clana kao i djeci osiguranika koja
su zbog sluzenja vojnog roka prekinula redovno skolovanje, produzava
se koriscenje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja za vrijeme
nastavka redovnog skolovanja za onoliko vremena koliko je trajao prekid
redovnog skolovanja.
Djeca osiguranika koja postanu potpuno i trajno nesposobna za rad saglasno
posebnim propisima prije navrsene 15 godine zivota, odnosno za vrijeme
trajanja redovnog skolovanja, imaju pravo na zdravstveno osiguranje
tokom trajanja te nesposobnosti.
Pravo na zdravstveno osiguranje tokom trajanja nesposobnosti pripada
i djeci osiguranika koja postanu potpuno i trajno nesposobna za rad,
saglasno posebnim propisima, poslije isteka razdoblja iz stava 4. ovog
clana ako ih osiguranik izdrzava.
Djeca koju je osiguranik uzeo na izdrzavanje imaju pravo na zdravstveno
osiguranje, ako su bez roditelja.
Djeca koja imaju jednog ili oba roditelja ako ih je osiguranik uzeo
na izdrzavanje, imaju pravo na zdravstveno osiguranje ako su roditelji
te djece zbog svog zdravstvenog stanja ili drugih razloga ne mogu brinuti
o djeci i njihovom izdrzavanju.
Clan 23.
Drzavljani Federacije Bosne i Hercegovine zaposleni u
inozemstvu kod inozemnog posodavca ciji clanovi porodice (supruz nik
i djeca) nisu zdravstveno osigurani kod inostranog nosioca zdravstvenog
osiguranja, a prije odlaska u inozemstvo su bili zdravstveno osigurani,
obavezni su zdravstveno osigurati svoje clanove porodice.
c) Druga lica osigurana u odredjenim okolnostima
Clan 24.
Pravo na zdravstvenu zastitu u obimu koji pripada osiguranicima
imaju:
1. lica koja ucestvuju u organiziranim javnim radovima na teritoriji
Federacije,
2. lica koja ispunjavaju obavezu ucestvovanja u civilnoj zastiti ili
obavezu ucestvovanja u sluzbi osmatranja i obavjestavanja,
3. lica koja kao clanovi operativnih sastava dobrovoljnih vatrogasnih
organizacija vrse duznosti po propisima o zastiti od pozara.
Clan 25.
Ucenici srednjih skola i redovni studenti visih i visokih
skola te fakulteta koji su drzavljani Federacije Bosne i Hercegovine
i imaju prebivaliste na teritoriji Federacije, a nisu zdravstveno osigurani
kao clanovi porodice osiguranika, imaju pravo na zdravstvenu zastitu
u istom obimu kao i clanovi porodice osiguranika.
Clanovi porodice ucenika i redovnih studenata iz stava 1. ovog
clana (supruznik i djeca) imaju pravo na zdravstvenu zastitu u obimu
utvrdjenom za clanove porodice, ako im zdravstvena zastita ne pripada
po drugom osnovu.
Pravo na zdravstvenu zastitu iz st. 1. i 2. ovog clana pripada licima
dok imaju svojstvo ucenika, odnosno redovnog studenta.
Clan 26.
Lica s prebivalistem na teritoriji Federacije koja su
nesposobna za samostalan zivot i rad i nemaju sredstva za izdrzavanje
saglasno propisima o socijalnoj pomoci, obavezno su osigurana na zdravstvenu
zastitu u obimu utvrdjenom za clanove porodice osiguranika, ako im se
zdravstvena zastita ne osigurava po drugom osnovu.
Clan 27.
Lica sa prebivalistem na teritoriji Federacije koja imaju
sredstva za izdrzavanje, obavezna su se osigurati na zdravstvenu zastitu
u obimu utvrdjenom za clanove porodice osiguranika, ako im se zdravstvena
zastita ne osigurava po drugom osnovu.
Lica iz stava 1. ovog clana ostvaruju pravo na zdravstvenu zastitu pod
uvjetima da je uplacen doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje,
od dana prestanka svojstva osiguranika, odnosno najmanje 6 mjeseci unazad.
Clan 28.
Pravo na zdravstvenu zastitu zbog povreda na radu i oboljenja
od profesionalnih bolesti imaju:
1. ucenici i studenti koji ucestvuju na prakticnoj nastavi, prakticnom
radu i na strucnim putovanjima,
2. lica koja su nakon zavrsenog skolovanja na prakticnom radu bez obzira
da li primaju naknadu,
3. djeca i omladina sa smetnjama u tjelesnom i dusevnom razvoju na prakticnoj
nastavi ili na obaveznom prakticnom radu kod pravnog lica za osposobljavanje,
4. lica koja pomazu policijskim sluzbama u obavljanju poslova iz njihove
nadleznosti,
5. lica koja ucestvuju u organiziranim akcijama spasavanja ili zastiti
i spasavanju u slucaju prirodnih i drugih nepogoda,
6. lica koja na poziv drzavnih i drugih ovlascenih organa obavljaju
duznosti,
7. sportisti, treneri ili organizatori u sklopu organizirane sportske
djelatnosti, odnosno lica koja ucestvuju u sportskim akcijama,
8. lica koja kao clanovi gorske sluzbe spasavaju ili ronioci obavljaju
zadatke spasavanja zivota ili otklanjanja, odnosno sprecavanja opasnosti
koje neposredno ugrozavaju zivot ili imovinu gradjana,
9. lica koja kao clanovi terenskih sastava ucestvuju u spasavanju i
zdravstvenoj zastiti u prirodnim i drugim nesrecama (poplave, potresi,
nesrece u rudnicima i sl.).
Pod povredom na radu, odnosno oboljenjem od profesionalne bolesti, u
smislu ovog zakona, smatra se povreda odnosno oboljenje saglasno propisima
o penzijskom i invalidskom osiguranju.
Pravna i fizicka lica obavezna su da za svaki slucaj povrede na radu
i oboljenja od profesionalne bolesti radnika dostave kantonalnom zavodu
osiguranja prijavu, u roku od tri dana od dana povrede odnosno utvrdjivanja
oboljenja od profesionalne bolesti.
Clan 29.
Korisnicima novcane naknade za tjelesno ostecenje prema
propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju, ako nemaju pravo na
zdravstvenu zastitu po drugom osnovu, pripada zdravstvena zastita samo
kad je u vezi s povredom ili bolescu koja je prouzrokovala tjelesno
ostecenje po kojem im pripada pravo na novcanu naknadu za to ostecenje.
Clan 30.
Stranim drzavljanima i licima bez drzavljanstva osigurava
se zdravstvena zastita pod istim uvjetima kao i drzavljanima Federacije
Bosne i Hercegovine, ako medjunarodnim sporazumom nije drugacije odredjeno.
2. Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja
Clan 31.
Obaveznim zdravstvenim osiguranjem , u slucajevima i pod
uvjetima odredjenim ovim zakonom, osigurava se:
1. Osiguranicima:
a) zdravstvena zastita,
b) naknada placa,
c) naknada putnih troskova u vezi sa koriscenjem zdravstvene zastite;
2. Clanovima porodice osiguranika:
a) zdravstvena zastita,
b) naknada putnih troskova u vezi sa koriscenjem zdravstvene zastite.
3. Zdravstvena zastita
Clan 32.
Zdravstvena zastita koja se ovim zakonom osigurava, obuhvaca:
- hitnu medicinsku pomoc,
- lijecenje zaraznih bolesti,
- lijecenje akutnih, hronicnih bolesti u slucajevima i stanjima kada
ugrozavaju zivot,
- zdravstvenu zastitu djece do navrsene 15 godine zivota,
- zdravstvenu zastitu redovnih ucenika i studenata,
- otkrivanje i lijecenje endemske nefropatije,
- lijecenje malignih oboljenja i inzulo ovisnog dijabetisa,
- zdravstvenu zastitu u trudnoci i materinstvu,
- zdravstvenu zastitu dusevnih bolesti koji zbog prirode i stanja bolesti
mogu da ugroze svoj zivot i zivot drugih lica, ili ostete materijalna
dobra,
- zdravstvenu zastitu oboljelih od progresivnih neuromis icnih oboljenja,
paraplegije, kvadriplegije, cerebralne paralize i multipleks skleroze,
- provodjenje obavezne imunizacije provi djecijih zaraznih oboljenja,
- lijecenje povreda na radu i profesionalnih oboljenja,
- zdravstvenu zastitu gradjana iznad 65 godina zivota, pod uvjetom da
po clanu domacinstva nemaju prihode vece od prosjecne place na podrucju
Federacije, ostvarene u prethodnom mjesecu,
- lijecenje narkomanije,
- sluzbu prikupljanja krvi. Parlament Federacije Bosne i Hercegovine
(u daljem tekstu: Parlament Federacije), ce po osnovu stava 1. alineja
3. ovog clana, na prijedlog Vlade Federacije za svaku godinu odrediti
"paket zdravstvenih prava".
Clan 33.
Osigurana lica, pored prava iz clana 32. ovog zakona imaju
pravo, u skladu sa utvrdjenom medicinskom indukcijom, na koristenje
ortopedskih i drugih pomagala, stomatolosko-protetsku pomoc i stomatolosko-protetske
nadomjestke, kao i pravo na koriscenje lijekova cije je stavljanje u
promet odobrio ministar zdravstva, a nalaze se na listi lijekova koji
se osiguranicima mogu propisati na teret sredstava kantonalnog zavoda
osiguranja.
Obim prava iz stava 1. ovog clana utvrdit ce se kantonalnim propisima.
Clan 34.
Zdravstvena zastita koja se ovim zakonom osigurava, provodi
se kao:
- primarna,
- specijalisticko-konsultativna i
- bolnicka.
Clan 35.
Pravo na zdravstvenu zastitu obuhvaceno obaveznim zdravstvenim
osiguranjem podrazumijeva osiguranje zdravstvenog standarda pod jednakim
uvjetima za osigurana lica u zadovoljavanju potreba u primarnoj, specijalisticko-konsultativnoj
i bolnickoj zdravstvenoj zastiti s odgovarajucom medicinskom rehabilitacijom.
Obim prava obaveznog zdravstvenog osiguranja iz clana 32. ovog zakona,
za svaku kalendarsku godinu utvrdit ce Parlament Federacije.
Standarde i normative zdravstvene zastite iz obaveznog zdravstvenog
osiguranja i Pravilnik o nacinu ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog
osiguranja donosi ministar zdravstva.
Clan 36.
Kod povreda na radu, ili oboljenja od profesionalne bolesti,
osiguranicima se obavezno osigurava:
1. zdravstvena zastita i sprovodjenje mjera otkrivanja i sprecavanja
povreda na radu i oboljenja od profesionalne bolesti,
2. odgovarajuca medicinska pomoc i pravo na ortopedska pomagala radi
lijecenja i medicinske rehabilitacije od posljedica povreda na radu
i oboljenja od profesionalnih bolesti radi uspostavljanja radne sposobnosti,
3. naknada putnih troskova u vezi s koriscenjem zdravstvene zastite
i rehabilitacije prouzrokovane povredom na radu, odnosno oboljenjem
od profesionalne bolesti,
4. naknada place za svo vrijeme trajanja bolovanja prouzrokovanog povredom
na radu, odnosno oboljenjem od profesionalne bolesti.
Clan 37.
Zdravstvena zastita iz clana 34. ovog zakona pruza se
osiguranim licima u zdravstvenim ustanovama i kod privatnih zdravstvenih
radnika s kojima je kantonalni zavod osiguranja zakljucio ugovor o pruzanju
zdravstvene zastite.
Clan 38.
Ugovorima iz clana 37. utvrdjuju se:
vrsta, obim i kvalitet zdravstvenih usluga koje zdravstvena ustanova
pruza osiguranim licima, naknade koje kantonalni zavod osiguranja placa
za pruzanje ugovornih usluga, nacin obracunavanja i placanja usluga
i druga uzajamna prava i obaveze ugovoraca.
Osnovne, kriterije i mjerila za zakljucivanje ugovora iz clana 37. ovog
zakona odredit ce se kantonalnim propisima.
Osnovama, kriterijima i mjerilima iz stava 2. ovog clana osigurava se
zakonito i pravilno uspostavljanje ugovornih odnosa izmedju kantonalnog
zavoda osiguranja i zdravstvenih ustanova, utvrdjuju elementi koje moraju
sadrzavati ti ugovori, uredjuje nacin iskazivanja vrste, obima i kvaliteta
zdravstvenih uzluga, nacin utvrdjivanja naknada, nacin kontrole, vrste,
obima i kvaliteta izvrsenih zdravstvenih usluga i drugo.
Clan 39.
Ugovori zakljuceni izmedju kantonalnog zavoda osiguranja
i zdravstvenih ustanova na njegovom podrucju vaze, u pogledu ugovornih
naknada za zdravstvene usluge, a sve kantonalne zavode osiguranja cija
osigurana lica koriste usluge tih zdravstvenih ustanova.
Clan 40.
Zdravstvenim ustanovama sa kojima kantonalni zavod osiguranja
nije zakljucio ugovor o pruzanju zdravstvene zastite, mogu se na teret
fonda kantonalnog zavoda osiguranja isplatiti samo troskovi medicinske
pomoci pruzene osiguranim licima u hitnim slucajevima i drugi troskovi
u vezi sa pruzanjem te pomoci.
Clan 41.
Osigurano lice ima pravo na lijecenje u inozemstvu pod
uvjetima i na nacin utvrdjen posebnim propisima ako je u pitanju oboljenje
koje se ne moze lijeciti u Federaciji Bosne i Hercegovine, a u zemlji
u koju se osigurano lice uplacuje postoji mogucnost za uspjesno lijecenje
tog oboljenja. Osigurano lice ima pravo da koristi zdravstvenu zastitu
u inozemstvu za vrijeme rada odnosno boravka u inozemstvu pod uvjetima
i na nacin utvrdjen posebnim propisima. Propise iz ovog clana donosi
ministar zdravstva.
4. Novcane naknade i pomoci
a) Naknada place
Clan 42.
Osiguranici iz clana 19. tac. 1. do 7. i tac. 16. i 17.
ovog zakona imaju pravo na nakandu place za vrijeme privremene sprijecenosti
za rad (u daljem tekstu: naknada place), ako su:
1. privremeno sprijeceni za rad zbog bolesti ili povrede odnosno radi
lijecenja ili medicinskih ispitivanja smjesteni u zdravstvenu ustanovu,
2. privremeno sprijecni za rad zbog odredjenog lijecenja ili medicinskog
ispitivanja koje se ne moze obaviti izvan radnog vremena osiguranika,
3. izolovani kao kliconose ili zbog pojave zaraze u njihovoj okolini,
4. odredjeni za pratioca bolesnika upucenog na lijecenje ili ljekarski
pregled u najblize mjesto,
5. odredjeni da njeguju oboljelog supruznika ili djeteta pod uvjetima
propisanim ovim zakonom.
Naknada place pripada osiguraniku samo za dane za koje bi mu pripadala
plata ili naknada place u smislu propisa o radnim odnosima.
Osiguranicima kod kojih sprijecenost za rad nastupi dok se nalaze na
neplacenom odsustvu, pripada naknada place samo po isteku neplacenog
odsustva, ako u to vrijeme jos postoji privremena sprijecenost za rad.
Clan 43.
Naknada place u slucajevima iz clana 42. ovog zakona pripada
osiguraniku od prvog dana privremene sprijecenosti za rad i dok ta sprijecenost
traje.
Privremena sprijecenost za rad traje dok izabrani doktor medicine primarne
zdravstvene zastite u zdravstvenoj ustanovi odnosno privatnoj praksi
ili ljekarska komisija, ne utvrdi da je uspostavljena radna sposobnost
ili dok se pravosnaznim rjesenjem nadleznog organa po propisima iz penzijskog
i invalidskog osiguranja ne utvrdi da postoji invalidnost.
Clan 44.
Osiguraniku kojem je za vrijeme privremene sprijecenosti
za rad prestao radni odnos, odnosno obavljanje djelatnosti licnim radom,
pripada naknada place najvise 30 dana nakon prestanka radnog odnosa,
odnosno obavljanja djelatnosti licnim radom.
Izuzetno, u slucaju privremene sprijecenosti za rad zbog povrede na
radu ili oboljenja od profesionalne bolesti, osiguraniku pripada naknada
place i nakon prestanka radnog odnosa, sve do ponovnog uspostavljanja
radne sposobnosti, odnosno konacne ocjene radne sposobnosti ili invalidnosti,
a ne duze od 12 mjeseci.
Clan 45.
Osiguranik nema pravo na naknadu place ako:
- svjesno prouzrokuje privremenu nesposobnost za rad,
- namjerno sprjecava ozdravljenje, odnosno osposobljavanje,
- prima placu ili obavlja drugu djelatnost,
- se bez opravdanog razloga ne odazove na poziv za ljekarski pregled
izabranog doktora medicine primarne zdravstvene zastite,
- izabrani doktor medicine primarne zdravstvene zastite, odnosno kontrolor
kantonalnog zavoda osiguranja utvrde da se ne pridrzava uputa za lijecenje,
odnosno bez dozvole izabranog doktora medicine otputuje iz mjesta prebivalista,
- se u roku od tri dana nakon pocetka bolesti ne javi izabranom dokroru
medicine primarne zdravstvene zastite da je obolio.
Osiguraniku ne pripada naknada place od momenta kada su nastupile okolnosti
iz stava 1. ovog clana, pa sve dok one traju.
Clan 46.
Naknada place utvrdjuje se od osnovice za naknadu koju
cini placa isplacena osiguraniku za mjesec koji prethodi mjesecu u kojem
nastupi slucaj na osnovu kojeg se stice pravo na naknadu.
Ako u mjesecu koji prethodi mjesecu u kojem je nastupio slucaj na osnovu
koga se stice pravo na naknadu osiguranik nije ostvario placu, kao osnovica
za naknadu uzima se prosjecna placa na nivou kantona za odgovarajuci
mjesec.
Kada osiguranik prima naknadu place neprekidno duze od tri mjeseca,
osnovica za utvrdjivanje naknade iz st. 1. i 2. ovog clana valotizira
se saglasno prosjecnom porastu placa zaposlenih kod pravnog, odnosno
fizickog lica, ako je taj porast veci od 5%.
Naknada place prema stavu 3. ovog clana, pripada osiguraniku od prvog
dana iduceg mjeseca po isteku tri mjeseca neprekidnog koriscenja naknade
place, ako je ispunjen uslov za povecanje naknade.
Upravni odbro kantonalnog zavoda osiguranja ce opcim aktom blize propisati
nacin utvrdjivanja valorizacije osnovice za naknadu place iz stava 3.
ovog clana.
Clan 47.
Naknada place odredjuje se u visini od najmanje 80% osnovice
za naknadu s tim da ne moze biti niza od iznosa minimalne place vazece
za mjesec za koji se utvrdjuje naknada.
Naknada place iznosi 100% od osnovice za naknadu:
1. za vrijeme privremene sprijecenosti za rad zbog povrede na radu ili
odoljenja od profesionalne bolesti,
2. za vrijeme privremene sprijecenosti za rad zbog bolesti i komplikacija
prouzrokovanih trudnocom i porodjajem,
3. za vrijeme privremene sprijecenosti za rad zbog transplantacije zivog
tkiva i organa u korist druge osobe.
Visinu naknade place i najvisi iznos naknade place koja se isplacuje
na teret kantonalnog zavoda osiguranja utvrdjuje upravni odbor kantonalnog
zavoda osiguranja.
b) Naknade putnih troskova u vezi s koriscenjem
zdravstvene zastite
Clan 48.
U ostvarivanju zdravstvene zastite osigurana lica imaju
pravo na naknadu putnih troskova u vezi s koriscenjem zdravstvene zastite.
Pod troskovima iz stava 1. ovog clana ne podrazumijeva se prevoz kolima
hitne pomoci.
Clan 49.
Osigurana lica imaju pravo na naknadu putnih troskova
iz clana 48. ovog zakona;
- ako su upucena doktoru medicine ili u zdravstvenu ustanovu u najblize
mjesto ako u mjestu u kojem rade ili u kojem imaju prebivaliste, odnosno
boraviste nema doktora medicine odgovarajuce specijalnosti, odnosno
zdravstvene ustanove,
- ako ih izabrani doktor medicine primarne zdravstvene zastite uputi
ili pozove u mjesto izvan mjesta rada ili prebivalista, odnosno boravista.
Clan 50.
Naknada putnih troskova iz clana 48. stav 1. ovog zakona,
pripada osiguranim licima za najkracu udaljenost do doktora medicine,
odsnosno zdravstvene ustanove i to u visini troskova prijevoza javnim
prijevoznim sredstvom.
Ukoliko nema javnog prijevoza ili zdravstveno stanje osiguranog lica
zahtijeva drugu vrstu prijevoza, odobrava se odgovarajuci prijevoz,
odnosno naknada za koriscenje istog.
Provedbene propise o visini, kriterijima i nacinu koriscenja naknade
troskova prijevoza iz st. 1. i 2. ovog clana donijet ce nadlezni organ
kantonalnog zavoda osiguranja.
Clan 51.
Pravo na naknadu putnih troskova ima pratilac osigurane
osobe, ako je po ocjeni doktora medicine primarne zdravstvene zastite,
osiguranoj osobi u slucaju iz clana 49. ovog zakona prijeko potreban
pratilac za vrijeme putovanja.
c) Ostale naknade i pomoc
Clan 52.
Osiguranici imaju pravo na naknadu za pogrebne troskove.
Provedbene propise o visini, uvjetima i nacinu koriscenja naknada za
pogrebne troskove donijet ce nadlezni organ kantonalnog zavoda osiguranja.
5. Ostvarivanje i zastita prava iz obaveznog zdravstvenog
osiguranja
Clan 53.
Pravo iz obaveznog zdravstvenog osiguranja moze ostvarivati
samo lice kome je utvrdjeno svojstvo osiguranog lica.
Svojstvo osiguranog lica utvrdjuje kantonalni zavod osiguranja, a dokazuje
se posebnom ispravom.
Provedbene propise o sadrzaju i obliku isprave iz stava 2. ovog clana
kao i nacinu njenog izdavanja, donijet ce ministar zdravstva.
Clan 54.
Sva fizicka i pravna lica obavezna su dostaviti kantonalnom
zavodu osiguranja sve podatke u vezi s prijavom i odjavom osiguranog
lica, a radi ostvarivanja prava i obaveza iz obaveznog zdravstvenog
osiguranja i izdavanja posebne isprave iz clana 53. stav 2. ovog zakona.
Lica za koja pravno ili fizicko lice ne podnose prijavu iz stava 1.
ovog clana moze zahtijevati od kantonalnog zavoda osiguranja da im utvrdi
svojstvo osiguranog lica.
Ako kantonalni zavod osiguranja ne prihvati podnesenu prijavu ili utvrdi
svojstvo osiguranog lica po nekom drugom osnovu, o tome donosi pismeno
rjesenje koje dostavlja podnosiocu prijave i zainteresiranom licu.
Protiv rjesenja iz stava 3. ovog clana moze se izjaviti zalba nadleznom
organu kantonalnog zavoda osiguranja.
Protiv rjesenja donesenog po zalbi moze se pokrenuti upravni spor.
Prestankom okolnosti na osnovu kojih je steceno svojstvo osiguranog
lica, gubi se to svojstvo.
Provedbene propise o nacinu prijavljivanja i odjavljivanja osiguranog
lica iz stava 1. ovog clana donijet ce ministar zdravstva, uz prethodno
pribavljeno misljenje kantonalnih ministarstava zdravstva.
Clan 55.
Privremenu sprijecenost za rad utvrdjuje izabrani doktor
medicine primarne zdravstvene zastite u zdravstvenoj ustanovi, odnosno
privatnoj praksi.
O utvrdjenoj ocjeni iz stava 1. ovog clana, izabrani doktor medicine
obavjestava osiguranika, pravno, odnosno fizicko lice kod kojeg je osiguranik
zaposlen i nadlezni kantonalni zavod osiguranja.
Osiguranik, pravno, odnosno fizicko lice kod kojeg je osiguranik zaposlen
i kontrolor kantonalnog zavoda osiguranja mogu u roku od 48 sati od
saopcenja ocjene uloziti prigovor na ocjenu izabranog doktora medicine
primarne zdravstvene zastite iz stava 1. ovog clana.
O prigovoru rjesava ljekarska komisija kantonalnog zavoda osiguranja,
s tim da se rjesenje ljekarske komisije smatra konacnim.
Za vrijeme privremene sprijecenosti za rad osiguranika odnosno za vrijeme
koriscenje prava na naknadu place vrsi se nadzor.
Nadzor iz stava 5. ovog clana vrsi kontrolor kantonalnog zavoda osiguranja
i pravno odnosno fizicko lice za vrijeme za koje ono isplacuje nakandu
place na teret svojih sredstava.
Pravilnik o postupku i kriterijuma za utvrdjivanje privremene sprijecenosti
za rad donosi Vlada Federacije na prijedlog ministra zdravstva.
Clan 56.
Naknadu place iz clana 42. tac. 1. i 2. ovog zakona obracunava
i isplacuje osiguraniku na teret svojih sredstava:
1. pravno ili fizicko lice za prvih 42 dana bolovanja kao i za vrijeme
dok se osiguranik nalazi na radu u inozemstvu na koje ga je uputilo
pravno ili fizicko lice,
2. preduzece za profesionalnu rehabilitaciju i zaposljavanje invalida,
odnosno pravno ili fizicko lice za rad osiguranika invalida za prvih
sedam dana bolovanja.
Visinu naknade place iz stava 1. ovog clana utvrdjuje opcim aktom nadlezni
organ pravnog lica, odnosno fizicko lice.
Clan 57.
Naknada place u vezi s koriscenjem zdravstvene zastite
iz clana 42. tac. 3. do 5. ovog zakona isplacuje se osiguraniku na teret
sredstava kantonalnog zavoda osiguranja od prvog dana koriscenja prava.
Naknadu place iz stava 1. ovog clana obracunava i isplacuje pravno odnosno
fizicko lice, tim da je kantonalni zavod osiguranja obavezan vratiti
isplacenu naknadu u roku od 45 dana od dana prijema zahtijeva za povrat.
Provedbene propise o nacinu ostvarivanja prava na naknadu place iz stava
1. ovog clana donijet ce upravni odbor kantonalnog zavoda osiguranja.
Clan 58.
Naknadu place zbod povrede na radu ili oboljenja od profesionalne
bolesti obracunava i isplacuje iz svojih sredstava pravno, odnosno fizicko
lice kod kojeg je zaposlen osiguranik, sve dok osiguranik nije radno
sposoban, odnosno do pravosnaz nosti odluke nadleznog organa o utvrdjivanju
invalidnosti osiguranika, osim u slucaju stecajnog postupka kada naknadu
isplacuje kantonalni zavod osiguranja.
Clan 59.
O pravu na naknadu place pravno odnosno fizicko lice i
kantonalni zavod osiguranja rjesava po pribavljenoj ocjeni izabranog
doktora medicine odnosno ljekarske komisije bez donosenja formalnog
rjesenja, ali su duzni izdati pismeno rjesenje ako to osiguranik trazi.
U slucaju kada osiguraniku pravno odnosno fizicko lice nije utvrdilo
naknadu place na nacin, u visini i rokovima utvrdjenim ovim zakonom
u provedbenim propisima donesenim na osnovu ovog zakona, osiguranik
ima pravo uloziti prigovor nadleznom organu kantonalnog zavoda osiguranja.
Do donosenja konacne odluke, isplatu naknade duzan je osigurati kantonalni
zavod osiguranja, saglasno clanu 46. stav 2. ovog zakona, s tim da je
pravno odnosno fizicko lice duzno vratiti isplacenu naknadu u roku od
30 dana od dana naknade za privremenu sprijecenost za rad.
Clan 60.
Ako bolovanje traje neprekidno ili u prekidima ukupno
12 mjeseci za istu bolest u toku dvije kalendarske godine, izabrani
doktor medicine primarne zdravstvene zastite obavezan je uputiti osiguranika
nadleznom organu penzijskog i invalidskog osiguranja koji donosi ocjenu
radne sposobnosti i invalidnosti, najkasnije u roku od 60 dana od dana
prijema prijedloga izabranog doktora medicine.
Osiguranik ima pravo na naknadu place na teret sredstava kantonalnog
zavoda osiguranja odnosno na teret sredstava pravnog ili fizickog lica
u slucaju iz clana 58. ovog zakona, do navrsenih 14 mjeseci neprekidnog
trajanja privremene sprijecenosti za rad.
Ako nadlezni organ penzijskog i invalidskog osiguranja ne donese ocjenu
radne sposobnosti i invalidnosti u roku iz stava 1. ovog clana, kantonalni
zavod osiguranja ce i dalje isplacivati naknadu place osiguraniku, ali
je nadlezni organ penzijskog i invalidskog osiguranja obavezan vratiti
isplacenu naknadu kantonalnom zavodu osiguranja, najkasnije u roku od
30 dana od dana prijema zahtjeva za povrat.
U radu nadleznog organa penzijskog i invalidskog osiguranja za ocjenu
radne sposobnosti i invalidnosti ucestvuju kao clan i predstavnik kantonalnog
zavoda osiguranja.
Clan 61.
Kad se utvrdi da postoje cinjenice iz clana 45. stav 1.
ovog zakona, kantonalni zavod osiguranja odnosno pravno ili fizicko
lice koje vrsi isplatu naknade place na teret svojih sredstava, obustavlja
isplatu te naknade.
Akt o obustavi isplate naknade plate u smislu stava 1. ovog clana donosi
kontrolor kantonalnog zavoda osiguranja odnosno pravnog ili fizickog
lica koje vrsi isplatu naknade place na teret sredstava, na osnovu misljenja
izabranog doktora medicine koji je utvrdio privremenu sprijecenost za
rad.
Akt iz stava 2. ovog clana izdaje se pismeno, u dva primjerka, od kojih
se jedan urucuje osiguraniku, a jedan kantonalnom zavodu osiguranja
odnosno pravnom ili fizickom licu koje vrsi isplatu naknade place na
teret svojih sredstava, uz izvjestaj.
Osiguranik kome je aktom iz stava 2. ovog clana obustavljena isplata
naknade place ima pravo u roku od tri dana od dana urucenja akta zahtijevati
da kantonalni zavod osiguranja odnosno pravno ili fizicko lice koje
je isplacivalo naknadu place na teret svojih sredstava, raspravi stvar
rjesenjem.
O ponovnom uspostavljanju isplate naknade plate obustavljene u smislu
odredaba ovog clana rjesava kantonalni zavod osiguranja odnosno pravno
ili fizicko lice koje je isplacivalo naknadu place na teret svojih sredstava,
na zahtjev osiguranika, ako se za to steknu uvjeti.
Clan 62.
Radi zastite prava iz ovog zakona, osiguranim licima se
u kantonalnom zavodu osiguranja osigurava dvostepenost rjesavanja u
postupku koji je pokrenulo osigurano lice.
Drugostepeno rjesenje kantonalnog zavoda osiguranja je konacno i protiv
njega se moze pokrenuti upravni spor pred nadleznim sudom.
Clan 63.
U postupku rjesavanja o pravima iz zdravstvenog osiguranja,
primjenjuje se Zakon o opcem upravnom postupku, ako ovim zakonom nije
drugacije uredjeno.
Clan 64.
Pri ostvarivanju prava na zdravstvenu zastitu, iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja prema odredbama ovog zakona, osigurano lice
ima pravo na slobodan izbor doktora medicine i doktora stomatologije
primarne zdravstvene zastite.
Osiguranik ima pravo na slobodan izbor zavoda osiguranja kod kojeg se
moze osigurati na prosireno zdravstveno osiguranje, u skladu a zakonom,
a uz prethodno pribavljenu saglasnost obveznika uplate doprinosa i zavoda
osiguranja koji provodi prosireno zdravstveno osiguranje.
Osigurano lice bira doktora medicine i doktora stomatologije primarne
zdravstvene zastite na period od najmanje godinu dana.
Provedbene propise o nacinu ostvarivanja prava na slobodan izbor doktora
medicine i doktora stomatologije primarne zdravstvene zastite donijet
ce kantonalni ministar.
6. Naknada stete
Clan 65.
Osigurano lice obavezno je kantonalnom zavodu osiguranja
nadoknaditi stetu:
1. ako je ostvarilo primanje iz sredstava kantonalnog zavoda osiguranja
na osnovu neistinitih ili netacnih podataka za koje je znalo ili je
moralo znati da su neistiniti, odnosno netacni ili je primanje ostvarilo
na drugi protupravan nacin, odnosno u vecem obimu nego sto mu pripada;
2. ako je ostvarilo primanje iz sredstava kantonalnog zavoda osiguranja
uslijed toga sto nije prijavilo promjenu koja utice na gubitak ili obim
prava, a znalo je ili je moralo znati za tu promjenu.
Clan 66.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu
prouzrokovane stete od lica koje je prouzrokovalo bolest, povredu ili
smrt osiguranog lica.
Za stetu koju je kantonalnom zavodu osiguranju u slucajevima iz stava
1. ovog clana pocinio radnik na radu ili u vezi s radom odgovara pravno
lice ili fizicko lice, osim ako se dokaze da je radnik postupio onako
kako je trebalo.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan u slucajevima iz stava 2. ovog
clana zahtijevati naknadu stete i neposredno od radnika ako je steta
prouzrokovana namjerno.
Kada kantonalni zavod osiguranja zahtijeva naknadu stete od pravnog
odnosno fizickog lica i od radnika, oni odgovaraju za stetu solidarno.
Clan 67.
Osigurano lice kome je iz sredstava kantonalnog zavoda
osguranja isplacen novcani iznos na koji nije imao pravo, obavezan je
vratiti primljeni iznos saglasno odredbama Zakona o obligacionim odnosima.
Clan 68.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu
prouzrokovane stete od pravnog odnosno fizickog lica:
1. ako je steta nastala zato sto nisu dati podaci ili sto su dati neistiniti
ili netacni podaci o cinjenicama od kojih zavisi sticanje ili obim prava,
2. ako je isplata izvrsena na osnovu neistinitih ili netacnih podataka
navedenih u prijavi o stupanju radnika na rad,
3. ako je isplata izvrsena zbog toga sto nije podnesena prijava o promjenama
koje uticu na gubitak ili na obim prava radnika, odnosno prijava o istupanju
radnika s rada ili ako je prijava podnesena poslije propisanog roka.
Osigurana lica koja su obavezna sama podnositi prijave ili davati odredjene
podatke u vezi sa svojim pravima i obavezama, obavezna su u slucajevima
iz stava 1. ovog clana sama kantonalnom zavodu osiguranja nadoknaditi
stetu koja je nastala ako prijava nije podnesena ili su dati neistiniti
podaci.
Za stetu u slucajevima iz stava 1. ovog clana, odgovaraju pravna i fizicka
lica osim ako dokazu da se u datim okolnostima postupalo kako je trebalo,
a osigurana lica u slucajevima iz stava 2. ovog clana odgovaraju za
stetu ako su znala ili morala znati da su dati podaci neistiniti ili
netacni, odnosno ako su znala ili morala znati za promjenu koja utice
na gubitak ili obim prava, a te promjene nisu prijavila.
Clan 69.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu
prouzrokovane stete od pravnog ili fizickog lica ako su bolest, povreda
ili smrt radnika nastali zbog toga sto nisu provedene mjere zastite
na radu ili druge mjere za zastitu gradjana.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu prouzrokovane
stete od pravnog ili fizickog lica i kada je steta nastala jer je radnik
stupio na rad bez propisanog prethodnog zdravstvenog pregleda, a kasnije
se zdravstvenim pregledom utvrdi da to lice prema zdravstvenom stanju
nije bilo sposobno za rad na odredjenim poslovima.
Clan 70.
Kantonalni zavod osiguranja obavezan je zahtijevati naknadu
prouzrokovane stete u slucajevima iz clana 66. ovog zakona i neposredno
od pravnog lica za osiguranje imovine i lica kod koga su ova lica osigurana
odgovornosti za stetu prouzrokovanu trecim licima, prema propisima o
obaveznom osiguranju ovog rizika.
Clan 71.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu
stete prouzrokovane u slucajevima iz clana 66. ovog zakona kada je steta
nastala upotrebom motornog vozila neposredno od pravnog lica za osiguranja
imovine i lica kod koga je stetnik sklopio ugovor o obaveznom osiguranju
od odgovornosti za stete pricinjene trecim licima.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu stete prouzrokovane
upotrebom vozila kojim se koristilo, odnosno kojim je upravljalo lice
koje za to nije imalo ovlascenje.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu stete prouzrokovane
upotrebom vozila za koje nije sklopljen ugovor o osiguranju, odnosno
upotrebom nepoznatog vozila od pravnog lica za osiguranje imovine i
lica koje obavlja osiguranje autoodgovornosti u mjestu nestanka stete.
U slucaju iz stava 3. ovog clana pravno lice za osiguranje imovine i
lica, obavezno je isplatiti naknadu kao da je bio sklopljen ugovor o
osiguranju.
Clan 72.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu
stete prouzrokovane upotrebom vozila s inozemnom registracijom za koje
postoji valjana medjunarodna isprava ili dokaz o postojanju osiguranja
od bilo kog pravnog lica za osiguranje imovine i lica sa sjedistem na
teritoriji Federacije.
Stetu nastalu upotrebom vozila inostrane registracije koja nije obuhvacena
osiguranjem autoodgovornosti, nadoknadjuje pravno lice za osiguranje
imovine i lica sa sjedistem u mjestu nastanka stete.
Clan 73.
Kantonalni zavod osiguranja je obavezan zahtijevati naknadu
stete u slucajevima predvidjenim ovim zakonom, bez obzira na to sto
je nastala isplatom davanja koja kao pravo pripadaju osiguranom licu
iz sredstava kantonalnog zavoda osiguranja.
Clan 74.
Pri utvrdjivanju prava na naknadu stete prouzrokovane
kantonalnom zavodu osiguranja primjenjuju se odgovarajuce odredbe Zakona
o obligacionim odnosima, kao i posebni propisi o naknadi stete.
Clan 75.
Potrazivanje naknade stete, u smislu odredbi ovog zakona,
zastarjevaju istekom rokova odredjenih Zakonom o obligacionim odnosima.
Rokovi zastare potrazivanja naknade stete u smislu odredbi ovog zakona,
pocinju teci:
1. u slucajevima iz clana 65. i clana 68. stav 1. ovog zakona, od dana
kada je postalo konacno rjesenje kojim je utvrdjeno da isplaceno primanje
nije pripadalo ili je pripadalo u manjem obimu.
2. u slucajevima iz cl. 66. i 69. ovog zakona od dana kada je postalo
izvrsnim rjesenjem kojim je priznato pravo na primanje iz sredstava
kantonalnog zavoda osiguranja.
3. u ostalim slucajevima kada se zahtijeva naknada za pojedina isplacena
davanja iz clana 71. ovog zakona, od dana izvrsene isplate svakog pojedinog
davanja.
Clan 76.
Kada se utvrdi da je nestala steta, kantonalni zavod osiguranja
ce uz navodjenje dokaza pozvati osigurano lice, pravno ili fizicko lice,
pravno lice za osiguranje imovine i lica ili drugo lice koje je duzno
naknaditi stetu da u odredjenom roku naknadi stetu.
Ako steta ne bude nadoknadjena u odredjenom roku kantonalni zavod osiguranja
potrazivanja ostvaruje tuzbom kod nadleznog suda.
Kantonalni zavod osiguranja ima pravo na zateznu kamatu po stopi propisanoj
Zakonom o obligacionim odnosima, od dana nastale stete.
Kantonalni zavod osiguranja nema pravo, bez izricitog pristanka osiguranika
ili osiguranog lica, ostvariti naknadu stete obustavom isplate ili ustezanjem
od novcane naknade na koju osigurano lice ima pravo u vezi s koriscenjem
prava iz zdravstvenog osiguranja.
III - PROSIRENO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
Clan 77.
Ukoliko zakonodavno tijelo kantona, saglasno clanu 8.
ovog zakona uvede prosireno zdravstveno osiguranje, odlukom ce odrediti
vidove zdravstvene zastite, odnosno prava i pogodnosti koja se osiguravaju
prosirenim zdravstvenim osiguranjem, visinu doprinosa za prosireno zdravstveno
osiguranje, uvjete i nacin pristupanja prosirenom obaveznom zdravstvenom
osiguranju, kao i nacin poslovanja prosirenog zdravstvenog osiguranja.
Za provodjenje prosirenog zdravstvenog osiguranja obrazuju se posebni
fondovi cije se poslovanje vodi odvojeno od poslovanja ostalih fondova.
IV - DOBROVOLJNO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
Clan 78.
Gradjani-osiguranici mogu za sebe i za svoje clanove porodice
dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem osigurati dodatna prava iz zdravstvene
zastite koja nisu obuhvacala obaveznim zdravstvenim osiguranjem.
Uvjete i nacin koriscenja prava iz dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja
utvrdjuju zavodi dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja.
Clan 79.
Zavodi dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja finansiraju
se iz premija dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja koje placaju gradjani,
preduzeca ili druga pravna lica.
V - OSIGURAVANJE SREDSTAVA
1. Finansiranje obaveznog zdravstvenog osiguranja
Clan 80.
Sredstva za finansiranje prava iz obaveznog zdravstvenog
osiguranja osiguravaju se iz:
1. doprinosa iz placa radnika koji su u radnom odnosu kod pravnog ili
fizickog lica;
2. doprinosa na prihod lica koja obavljaju privrednu ili neprivrednu
djelatnost licnim radom;
3. doprinosa iz penzija i invalidnina i drugih naknada iz penzijskog
i invalidskog osiguranja,
4. doprinosa za nezaposlene gradjane,
5. doprinosa koji se placa na stalnu novcanu pomoc i za lica smjestena
u ustanovama socijalne zastite,
6. doprinosa iz prihoda od samostalne estradne djelatnosti, izdavanja
ploca, audio i video kaseta, i na ulaznice za organizaciju sportskih,
estradnih i drugih kulturnih javnih priredaba,
7. doprinosa za prihod od autorskih prava, patenata i tehnic kih unapredjenja,
8. dodatnog doprinosa za koriscenje zdravstvene zastite u inozemstvu,
9. doprinosa iz dohotka od poljoprivredne djelatnosti, odnosno drugih
prihoda ostvarenih obavljanjem poljoprivredne djelatnosti, kao i zakupnine
za poljoprivredno zemljiste,
10. doprinosa lica koja sama placaju doprinos,
11. naknada za zdravstvenu zastitu clanova porodice radnika zaposlenih
u inozemstvu inostranih penzionera i clanova njihovih porodica,
12. sredstava budzeta kantona odnosno opcine,
13. sredstava licenog ucesca osiguranih lica u pokricu troskova zdravstvene
zastite, i
14. prihoda od donacije, pomoci, taksi, kamata, dividendi i drugih prihoda.
Sredstva iz stava 1. ovog clana vode se i evidentiraju odvojeno.
Clan 81.
Za povredu na radu i oboljenja od profesionalne bolesti
osiguranika pravno ili fizicko lice osigurava u cijelosti sredstva za
ostvarivanje prava iz clana 36. ovog zakona.
Prava ili fizicka lica obavezna su da se reosiguraju radi rizika iz
stava 1. ovog clana.
Clan 82.
Sredstva obaveznog zdravstvenog osiguranja osiguravaju
se u kantonalnom zavodu osiguranja, u skladu sa namjenama.
Upravni odbor kantonalnog zavoda osiguranja, uz suglasnost kantonalnog
ministra, sacinjava godisnji plan prihoda i rashoda za finansiranje
potreba iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, polazeci od raspolozivih
sredstava, utvrdjenog standarda zdravstvene zastite i programa mjera
za provodjenje obaveznog zdravstvenog osiguranja.
Kantonalni zavod osiguranja je duzan poduzeti potrebne mjere, ukoliko
raspoloziva sredstva nisu dovoljna za pokrice rashoda obaveznog zdravstvenog
osiguranja u cilju osiguravanja dodatnih sredstava.
U cilju osiguravanja dodatnih sredstava za pokrice rashoda obaveznog
zdravstvenog osiguranja, kantonalni zavod osiguranja mogu dogovorno,
a koordinirano od Federalnog ministarstva zdravstva, udruzivati dio
sredstava kod Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja.
Dogovorom iz stava 4. ovog clana utvrdjuje se visina i nacin udruzivanja
sredstava, te kriterij i postupak za njihovo koriscenje.
Upravni odbor Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja odlucuje o
koriscenju udruzenih sredstava u skladu sa dogovorom iz stava 4. ovog
clana.
Predvidjene mjere iz stava 3. ovog clana poduzima kantonalni zavod osiguranja
uz prethodnu sigurnost kantonalnog ministra.
2. Osnovica i nacin obracunavanja doprinosa
Clan 83.
Kod utvrdjivanja osnovice, nacin obracunavanja i uplate
doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje iz placa radnika i s njima
izjednacenih osiguranika, primjenuju se propisi o porezima gradjana.
Clan 84.
Osnovicu, nacin obracunavanja i uplate doprinosa iz clana
80. stav 1. tac. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13. i 14. ovog zakona
utvrdjuje svojim propisima zakonodavno tijelo kantona na prijedlog kantonalnog
zavoda osiguranja.
Clan 85.
Stope za utvrdjivanje visine doprinosa iz clana 80. ovog
zakona utvrdjuje svojom odlukom zakonodavno tijelo kantona na prijedlog
kantonalnog zavoda osiguranja.
Osnov za donosenje odluke iz stava 1. ovog clana predstavlja plan potrebnih
sredstava za provodjenje obaveznog zdravstvenog osiguranja koji utvrdjuje
upravni odbor kantonalnog zavoda osiguranja polazeci od utvrdjivanja
standarda zdravstvene zastite i predvidjenog programa mjera za provodjenje
obaveznog zdravstvenog osiguranja.
3. Obveznici uplate doprinosa
Clan 86.
Obveznici obracunavanja i uplate dorpinosa za obavezno
zdravstveno osiguranje su:
1. preduzeca, druga pravna i fizicka lica koja obavljaju privrednu i
neprivrednu djelatnost - za radnike u radnom odnosu i s njima izjednacene
osiguranike, za lica birana ili imenovana na funkcije u odredjenim organima
drzavne ili sudske vlasti i uprave u Federaciji, kantonu i opcini, za
lica koja obavljaju rad po ugovoru prema propisima o radnim odnosima,
za lica upucena na skolovanje, strucno usavrsavanje, postdiplomatski
i doktorski studij ili na praktican rad, za lica na profesionalnim funkcijama
u vjerskim i drugim registriranim udruzenjima, za volontere, za dodatni
doprinos za koriscenje zdravstvene zastite u inozemstvu,
2. Zavod za penzijsko i invalidsko osiguranje - za korisnike penzija
i korisnike drugih prava po osovu penzijskog i invalidskog osiguranja,
3. Zavod za zaposljavanje - za lica koja su privremeno nezaposlena i
kod kojih su ta lica prijavljena,
4. Zavod za socijalnu zastitu - za lica koja primaju stalnu novcanu
pomoc i za lica smjestena u ustanovama socijalne zastite,
5. preduzeca i druga pravna lica odnosno nosioci investicija u okviru
kojih se izvode radovi - za lica na javnim i drugim radovima,
6. lica zaposlena u inozemstvu - za clanove svojih porodica cije je
prebivaliste na teritoriji kantona ako nisu osigurani po drugom osnovu,
7. nadlezni organ uprave u Federaciji odnosno kantonu-za pripadnike
Federalne vojske, pripadnike F MUP-a i za pripadnike kantonalne policije,
8. nadlezni organ uprave kantona-za ucenike odnosno studente koji nisu
osigurani po drugom osnovu, kao i za ucenike odnosno studente koji vrse
praktican rad u vezi s nastavom,
9. nadlezni organ uprave kantona odnosno opcine - za socijalno ugrozena
lica koja nisu osigurana po drugom os novu, i lica iz clana 19. tac.
15. i 16. i clana 24. tac. 1, 2. i 3. ovog zakona,
10. za strane drzavljane i lica bez drzavljanstva koja se skoluju ili
strucno usavrsavaju - davalac stipendije ako ugovorom o stipendiji nije
predvidjeno da sami placaju doprinos,
11. osiguranik - zemljoradnik koji je starjesina poljoprivrednog domacinstva,
obveznik je uplate doprinosa za sebe i clanove svog porodicnog domacinstva,
12. autorske agencije, udruzenja gradjana, druga profesionalna udruzenja
i sportski savez odnosno organizatori sportskih i drugih javnih priredaba
- za ucesnike u tim priredbama odnosno za clanove svojih udruzenja koji
se bave profesionalnom i drugom djelatnoscu odnosno preko kojih ostvaruju
prihod, kao i za vrhunske sportiste koji su kao takvi rangirani od Olimpijskog
komiteta ili udruzenja sportista na nivou Federacije.
Ostala lica sama uplacuju doprinos na osnovu obracuna kantonalnog zavoda
osiguranja.
Clan 87.
Kantonalni zavod osiguranja obavlja preglede poslovnih
knjiga i evidencija pravnih i fizickih lica, radi kontrole pravilnosti
obracunavanja i uplacivanja sredstava za obavezno zdravstveno osiguranje.
Kantonalni zavod osiguranja prati redovnu naplatu doprinosa za obavezno
zdravstveno osiguranje svih obveznika placanja doprinosa.
Kantonalni zavod osiguranja ce svojim opcim aktom utvrditi nacin vrsenja
kontrole iz st. 1. i 2. ovog clana.
Obvezniku uplate doprinosa, kod koga se utvrdi da nije uplatio doprinos
obustavlja se dalje koriscenje zdravstvene zastite po ovom zakonu, izuzev
hitne medicinske pomoci.
Pravo koriscenja zdravstvene zastite u cijelosti uspostavlja se danom
podmirenja svih dospjelih, a neuplacenih sredstava kantonalnom zavodu
osiguranja u skladu sa odredbama Zakona o obligacionim odnosima.
Kantonalni zavod osiguranja utvrdjuje kad su dospjela sredstva uredno
uplacena.
Clan 88.
Organizacija ovlascena za obavljanje platnog prometa obavezna
je na zahtjev kantonalnog zavoda osiguranja, a na osnovu izvrsenog platnog
naloga, odnosno na osnovu izvrsne sudske odluke, izvrsiti naplatu iznosa
neuplacenog doprinosa s kamatama, prijenosom sa racuna obveznika na
racun kantonalnog zavoda osiguranja, po postupku za prisilnu naplatu
doprinosa i poreza gradjana.
Naplata doprinosa zastarjeva za pet godina ne racunajuci do kraja godinu
u koju je dospjela obaveza placanja.
4. Sredstva budzeta
Clan 89.
Sredstva iz budzeta kantona ili opcine iz clana 80. stav
1. tacka 13. ovog zakona odobrava zakonodavno tijelo kantona ili opcine
na osnovu zahtjeva koji utvrdjuje upravni odbor kantonalnog zavoda osiguranja
polazeci od plana potrebnih sredstava za sprovodjenje obaveznog zdravstvenog
osiguranja.
Sredstvima iz stava 1. ovog clana osiguravaju se:
- pokrice povecanih troskova zdravstvene zastite izazvanih vecim odstupanjima
u odnosu na planirana sredstva zdravstvenog osiguranja zbog odredjenih
vanrednih ili drugih otezanih uvjeta sprovodjenja zdravstvene zastite,
- za pokrice troskova zdravstvene zastite lica starijih od 65 godina
izvan nivoa obaveznog zdravstvenog osguranja zbog odredjenih vanrednih
ili drugih otezanih uvjeta sprovodjenja zdravstvene zastite,
- za pokrice troskova naknada placa iz clana 57. stav 1. ovog zakona,
- za pokrice troskova zdravstvene zastite lica cije je prebivalis te
nepoznato,
- sredstva za razvoj naucnoistrazivacke djelatnosti, statistic kih istrazivanja
u oblasti zdravstva koja su od interesa za kanton i zdravstveno informacionog
sistema u kantonu.
5. Licno ucesce osiguranika
Clan 90.
Sredstva licnog ucesca osiguranih lica iz clana 80. stav
1. tacka 13. ovog zakona moze se utvrditi za odredjene vidove koriscenja
zdravstvene zastite na osnovu propisa koje donosi zakonodavno tijelo
kantona na prijedlog kantonalnog zavoda osiguranja.
Pri donosenju propisa o visini iznosa, te kriterija i nacina ucesca
osiguranih lica u koriscenju zdravstvene zastite uzimaju se u obzir
socijalne prilike osiguranih lica i obim raspolozivih sredstava za finansiranje
obaveznog zdravstvenog osiguranja.
VI - OBAVEZNO ZDRAVSTVENO REOSIGURANJE
Clan 91.
Obavezno zdravstveno reosiguranje organizira se i provodi
u okviru Fedaracije.
Clan 92.
Parlament Federacije odlukom utvrdjuje rizike koji se
obavezno reosiguravaju i uvjete pod kojima se priznaje da je nastupio
slucaj koji predstavlja osnov za naknadu, iznose premije za reosiguranje,
naknade koje se osiguravaju u slucaju nastupanja reosiguranih rizika
i postupak za ostvarivanje ovih naknada.
Kao rizici koji se obavezno reosiguravaju odredjuju se rizici koji nastaju
uslijed elementarnih nesreca (poplava, zemljotresa, pozara), i epidemije
sirih razmjera. Parlament Federacije moze utvrditi druge rizike koji
se obavezno reosiguravaju.
Clan 93.
Od sredstava ostvarenih premijama za reosiguranje obrazuje
se kod Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja fond zdravtsvenog
reosiguranja za Federaciju.
Nakon godisnjeg obracuna Federalni zavod osiguranja i reosiguranja vrsi
povrat premija reosiguranja, kantonalnim zavodima osiguranja, zavisno
od procentulanog ucesca u reosiguranju.
Clan 94.
Federalni zavod osiguranja i reosiguranja obavlja poslove
u vezi sa pripremom i provodjenjem akata iz cl. 92. i 93. ovog zakona.
VII - KANTONALNI ZAVOD ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA I FEDERALNI ZAVOD
ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA I REOSIGURANJA
Clan 95.
Kantonalni zavodi osiguranja i Federalni zavod osiguranja
i reosiguranja su pravna lica s pravima i obavezama te odgovornosc u,
utvrdjenim ovim zakonom i statutima kantonalnih zavoda osiguranja i
Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja.
Kantonalni zavodi osiguranja se mogu medjusobno udruzivati radi ostvarivanja
potreba iz obaveznog zdravstvenog osiguranja.
Clan 96.
Statutom kantonalnog zavoda osiguranja odnosno statutom
Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja utvrdjuje se narocito: organizacija
kantonalnog zavoda osiguranja, odnosno Federalnog zavoda osiguranja
i reosiguranja, prava, obaveze i odgovornosti organa upravljanja, javnost
rada, nacin obavljanja strucno-administrativnih, pravnih i njima slicnih
poslova za kantonalni zavod osiguranja, odnosno Federalni zavod osiguranja
i reosiguranja, kao i druga pitanja propisana zakonom od znacaja za
rad kantonalnog zavoda osiguranja odnosno Federalnog zavoda osiguranja
i reosiguranja.
Statut kantonalnog zavoda osiguranja, odnosno Federalnog zavoda osiguranja
i reosiguranja donosi upravni odbor kantonanog zavoda osiguranja, odnosno
Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja uz saglasnost zakonodavnog
tijela kantona, odnosno Parlamenta Federacije.
Clan 97.
Radi obavljanja strucnih, administrativnih i drugih poslova
kantonalni zavod osiguranja odnosno Federalni zavod osiguranja i reosiguranja
osnivaju strucne sluzbe.
Strucne sluzbe iz stava 1. ovog clana organiziraju se tako da se osigura
nesmetano, racionalno i uspjesno obavljanje djelatnosti kantonalnog
zavoda osiguranja odnosno Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja.
Unutrasnja organizacija strucne sluzbe zavoda iz prethodnog stava utvrdjuje
se pravilnikom kojeg donosi rukovodilac, uz saglasnost vlade kantona,
odnosno Vlade Federacije.
Clan 98.
Kantonalni zavod osiguranja odnosno Federalni zavod osiguranja
i reosiguranja imaju ziro-racun.
Clan 99.
Kantonalni zavod osiguranja:
- provodi politiku razvoja i unapredjivanja zdravstvene zastite koja
se osigurava obaveznim zdravstvenim osiguranjem,
- planira i prikuplja novcana sredstva obaveznog zdravstvenog osiguranja,
te placa usluga zdravstvenim ustanovama i prihvatnim zdravstvenim radnicima,
- obavlja poslove u vezi s ostvarivanjem prava osiguranih lica, brine
se o zakonitom i blagovremenom ostvarivanju tih prava te im pruza strucnu
pomoc u ostvarivanju prava i zastite njihovih interesa,
- obavlja poslove ugovoranja sa zdravstvenim ustanovama i privatnim
zdravstvenim radnicima,
- odredjuje kriterije i nacin koriscenja te visinu novcanog isnosa za
naknadu putnih troskova u vezi s koriscenjem zdravstvene zastite i naknadu
za pogrebne troskove,
- odredjuje visinu naknade place i najvisi iznos naknade place na teret
kantonalnog zavoda osiguranja, nacin valorizacije osnovice za naknadu
placa za vrijeme bolovanja,
- ucestvuje u izradi i provodi medjunarodne ugovore o socijalnom osiguranju
u dijelu koji se odnosi na obavezno zdravstveno osiguranje,
- vrsi obracun dugovanja i potrazivanja troskova zdravstvenog osiguranja
i druge poslove u skladu sa ovim ugovorima,
- obavlja poslove u vezi sa ostvarivanjem zdravstvene zastite u inozemstvu,
i privatnih zdravstvenih radnika saglasno zakljucenom ugovoru za tekucu
godinu,
- obavlja poslove izrade podzakonskih i opcih akata u vezi sa ostvarivanja
prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja za cije su donosenje nadlezni
organi kantona odnosno organi kantonalnog zavoda osiguranja,
- uredjuje ostala pitanja vezana za ostvarivanje prava iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja.
Clan 100.
Federalni zavod osiguranja i reosiguranja:
- obavlja poslove vodjenja evidencija, u oblasti obaveznog zdravstvenog
osiguranja, a po potrebi uvozi dodatna statistic ka istazivanja od interesa
za obavezno zdravstveno osiguranje,
- osigurava vodjenje jedinstvenog informacionog sistema obaveznog zdravstvenog
osiguranja,
- vrsi poslove izrade izvjestaja o provodjenju obaveznog zdravstvenog
osiguranja na teritoriji Federacije,
- obavlja poslove izrade medjunarodnih ugovora o socijalnom osiguranju
u dijelu koji se odnosi na obavezno zdravstveno osiguranje i provodi
ih,
- koordinira rad kantonalnih zavoda osiguranja u provodjenju ovih ugovora
i neposredno ucestvuje u medjunarodnim dogovorima vezanim za ovu oblast,
- obavlja poslove u vezi sa ostvarivanjem zdravstvene zastite u inozemstvu
za koje je ovlascen propisima iz clana 41. stav 2. ovog zakona,
- vrsi poslove u vezi s izradom standarda i normativa obaveznog zdravstvenog
osiguranja,
- obavlja poslove izrade podzakonskih akata u vezi sa ostvarivanjem
prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja,
- obavlja poslove iz clana 94. ovog zakona,
- obavlja i druge poslove utvrdjene zakonom i propisima donesenim na
osnovu zakona, kao i poslove koje mu povjere kantonalni zavodi osiguranja.
Sredstva potrebna za rad Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja
osiguravaju se iz sredstava kantonalnih zavoda osiguranja i sredstava
reosiguranja srazmjerno vrsti i obimu poslova te kadrovskoj strukturi
i broju uposlenih radnika potrebnih za kvalitetno i blagovremeno obavljanje
planiranih poslova.
Federalni zavod osiguranja i reosiguranja ostvaruje sredstva iz prethodnog
stava na osnovu sporazuma sa kantonalnim zavodima osiguranja i na osnovu
odluke Vlade Federacije o obavljanju poslova u vezi sa obaveznim zdravstvenim
reosiguranjem.
Clan 101.
Kantonalnim zavodom osiguranja upravlja upravni odbor.
Upravni odbor se sastoji od devet clanova koje imenuje Vlada kantona
na prijedlog kantonalnog ministra, i to:
- tri clana iz reda osiguranika zdravstvenog osiguranja,
- dva clana iz reda poslodavaca,
- cetiri clana iz reda zdravstvenih radnika.
Predsjednika upravnog odbora imenuje vlada kantona prilikom imenovanja
ostalih clanova upravnog odbora.
Djelokrug, ovlascenja i odgovornost upravnog odbora utvrdjuju se statutom
kantonalnog zavoda osiguranja.
Clan 102.
Federalnim zavodom osiguranja i reosiguranja upravlja
upravni odbor.
Upravni odbor Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja ima sedam
clanova koje imenuje Vlada Federacije na prijedlog ministra zdravstva
i to:
- tri clana iz reda zdravstvenih radnika,
- dva clana iz reda osiguranika zdravstvenog osiguranja,
- dva clana iz reda poslodavaca.
Predsjednika upravnog odbora imenuje Vlada Federacije prilikom imenovanja
ostalih clanova upravnog odbora.
Clan 103.
Upravni odbor kantonalnog zavoda osigurana:
- utvrdjuje program djelatnosti obaveznog zdravstvenog osiguranja i
mjera za unapredjivanje obaveznog zdravstvenog osiguranja, utvrdjuje
politiku koriscenja sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, daje
smjernice za funkcioniranje strucne sluzbe kantonalnog zavoda osiguranja
radi pravilnog ostvarivanja prava osiguranih lica i racionalnog poslovanja,
- donosi statut kantonalnog zavoda osiguranja uz saglasnost zakonodavnog
tijala kantona i druge opce akte za cije je donosenje ovlascen zakonom,
- predlaze saglasno zakonu stope doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje,
- donosi finansijski plan i usvaja zavrsni racun,
- odlucuje o osiguravanju dopunskih sredstava i o nacinu pokrivanja
eventualnih gubitaka nastalih u poslovanju,
- pretresa godisnji izvjestaj o radu kantonalnog zavoda osiguranja i
njegove strucne sluzbe,
- razmatra izvjestaj o kontroli vrste, obima i kvaliteta izvrsenih zdravstvenih
usluga,
- provodi prosireno zdravstveno osiguranje ako je utvrdjeno odlukom
zakonodavnog tijela kantona,
- saradjuje sa drugim kantonalnim zavodima osiguranja, Federalnim zavodom
osiguranja i reosiguranja i drugim organima i irganizacijama u stvarima
od zajednickog interesa - odredjuje predstavnike u drugim organizacijama
i dr,
- vrsi i druge poslove za koje je ovlascen zakonom, podzakonskim aktima,
opcim i drugim aktima.
Upravni odbor moze obrazovati odbore i komisije za izvrsavanje odredjenih
zadataka.
Clan 104.
Upravni odbor Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja:
- utvrdjuje program djelatosti Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja
i daje smjernice za funkcioniranje Strucne sluzbe Federalnog zavoda
osiguranja i reosiguranja,
- donosi statut Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja, uz saglasnost
Parlamenta Federacije i druge opce akte,
- donosi finansijski plan i usvaja zavrsni racun,
- razmatra probleme u vezi sa osiguranjem sredstava za provodjenje obaveznog
zdravstvenog osiguranja i reosiguranja na teritoriji Federacije i predlaze
odgovarajuce mjere,
- razmatra izvjestaj o provodjenju obaveznog zdravstvenog osiguranja
i reosiguranja na teritoriji Federacije i izvjestaj o radu Strucne sluzbe,
- razmatra izvjestaj o provodjenju medjunarodnih ugovora o socijalnom
osiguranju u dijelu koji se odnosi na obavezno zdravstveno osiguranje,
- razmatra izvjesaj o ostvarivanju zdravstvene zastite u inozemstvu,
- priprema prijedloge akata iz oblasti obaveznog zdravstvenog osiguranja
i reosiguranja koje u skladu sa zakonom donose ministar zdravstva odnosno
Vlada Federacije,
- ucestvuje u pripremi za zakljucivanje medjunaronih ugoovra o socijalnom
osiguranju u dijelu koji se odnosi na obavezno zdravstveno osiguranje,
- vrsi i druge poslove za koje je ovlascen zakonom, podzakonom, opcim
i drugim aktima.
Upravni odbor moze obrazovati odbore i komisije za izvrsavanje odredjenih
zadataka.
Clan 105.
Kantonalnim zavodom osiguranja odnosno Federalnim zavodom
osiguranja i reosiguranja rukovodi direktor.
Direktora kantonalnog zavoda osiguranja imenuje i razrjesava vlada kantona
na prijedlog kantonalnog ministra.
Direktora Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja imenuje i razrjesava
Vlada Federacije na prijedlog ministra zdravstva.
Clan 106.
Kantonalni zavodi osiguranja imaju rezervu koja se ostvaruje
izdavanjem najmanje 5% ukupnih rashoda ostvarenih u protekloj godini.
Nadzor nad koriscenjem rezerve obavlja upravni odbor kantonalnog zavoda
osiguranja.
Clan 107.
Sredstva rezerve sluze za osiguravanje tekuce likvidnosti,
za pokrice gubitaka i mogu biti koriscena za komercijalne pozajmice.
Clan 108.
Ukoliko vlada kantona utvrdi da su gubici kantonalnog
zavoda osiguranja nastali iz objektivnih okolnosti, gubici se pokrivaju
iz budzeta kantona kao pomoc za likvidnost u iznosu koji nedostaje.
Clan 109.
U svrhu osiguranja podataka potrebnih za provodjenje obaveznog
zdravstevnog osiguranja, te nadzor nad ostvarivanjem prava iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja u kantonalnom zavodu osiguranja odnosno Federalnom
zavodu osiguranja i reosiguranja se vode evidencije.
Provedbene propise o nacinu i mjestu vodjenja, obliku, sadrzaju i rokovima
evidencije te obaveznicima vodjenja evidencije, donijet ce upravni odbor
kantonalnog zavoda osiguranja odnosno Federalnog zavoda osiguranja i
reosiguranja.
Clan 110.
Nadzoe nad zakonitoscu rada kantonalnog zavoda osiguranja
odosno Federalnog zavoda osiguranja i reosiguranja obavlja nadlezni
organ uprave kantona odnosno Federacije.
VIII - KAZNENE ODREDBE
Clan 111.
Novcanom kaznom u iznosu od 500 do 2000 KM kaznit ce se
za prekrsaj pravno odnosno fizicko lice:
1. ako ne obracunava odnosno ne uplati doprinos za obavezno zdravstveno
osiguranje iz placa radnika. (clan 86. stav 1. tacka 1.)
2. ako ne obracuna odnosno ne uplati dodatni doprinos za zdravstvenu
zastitu u inozemstvu, (clan 86. stav 1. tacka 1.)
3. ako u zakonskom propisanom roku od dana povrede na radu odnosno utvrdjivanja
profesionalnog oboljenja radnika ne dostavi prijavu kantonalnom zavodu
osiguranja, (clan 28. stav 3.)
4. ako onemoguci pregled i nadzor, te finansijsku kontrolu poslovanja.
(clan 87. stav 1.)
Clan 112.
Novcanom kaznom u iznosu od 500 do 2000 KM kaznit ce se
za prekrsaj pravno lice:
1. ako ne obracuna odnosno ne uplati doprinos za obavezno zdravstveno
osiguranje korisnika penzija i korisnika drugih prava po osnovu penzijskog
i invalidskog osiguranja (clan 86. stav 1. tacka 2.)
2. ako ne obracuna odnosno ne uplati doprinos za obavezno zdravstveno
osiguranje nezaposlenih lica koja su uredno prijavljena, (clan 86. stav
1. tacka 3.)
3. ako ne obracuna odnosno ne uplati doprinos za lica smjestena u ustanove
socijalne zastite i lica koja primaju stalnu novcanu pomoc. (clan 86.
stav 1. tacka 4.)
Za prekrsaj iz stava 1. ovog clana kaznit ce se novcanom kaznom u iznosu
od 250 do 500 KM i odgovorno lice u pravnom licu.
Clan 113.
Novcanom kaznom u iznosu od 500 do 2000 KM kaznit ce se
za prekrsaj lice:
1. ako ne uplati doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje koje je
obavezno da samo uplati, (clan 86. stav 2.)
2. ako onemoguci pregled i nadzor te finansijsku kontrolu poslovanja.
(clan 87. stav 1.)
Clan 114.
Novcanom kaznom u iznosu od 250 do 400 KM kaznit ce se
za prekrsaj zemljoradnik, odnosno zemljoradnicko domacinstvo:
1. ako ne izvrsi uplatu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje,
(clan 86. stav 1. tacka 11.)
2. ako ne dostavi nadleznom pravnom licu podatke u vezi sa prijavom
i odjavom osiguranog lica, radi ostvarivanja prava i obaveza iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja. (clan 54.)
Clan 115.
Novcanom kaznom u iznosu od 300 do 1500 KM kaznit ce se
za prekrsaj pravno odnosno fizicko lice:
1. ako ne dostavi nadleznom kantonalnom zavodu osiguranju sve podatke
u vezi sa prijavom i odjavom osiguranog lica, radi ostvarivanja prava
i obaveza iz obaveznog zdravstvenog osiguranja. (clan 54.)
Za prekrsaj iz stava 1. ovog clana kaznit ce se novcanom kaznom u iznosu
od 250 do 500 KM i odgovorno lice u pravnom licu.
Clan 116.
Novcanom kaznom u iznosu od 250 do 500 KM kaznit ce se
za prekrsaj izabrani doktor medicine primarne zdravstvene zastite u
zdravstvenoj ustanovi, odnosno privatnoj praksi ako utvrdi da osigurano
lice ima pravo na koriscenje bolovanja, a za to nema osnovu. (clan 55.
stav 1.)
Clan 117.
Novcanom kaznom u iznosu od 250 do 400 KM kaznit ce se
za prekrsaj osigurano lice:
1. ako je svjesno prekoracilo privremenu nesposobnost za rad, namjerno
sprijecava ozdravljenje odnosno osposobljavanje, obavlja drugu djelatnost,
bez opravdanog razloga ne odgovori na poziv za ljekarski pregled izabranog
doktora medicine primarne zdravstvene zastite, ne pridrzava se uputa
za lijecenje, odnosno bez dozvole doktora medicine otputuje iz mjesta
prebivalista ili u roku od tri dana nakon pocetka bolesti, ne izvijesti
izabranog doktora medicine primarne zdravstvene zastite da je obolio,
(clan 45.)
2. ako je ostvario pravo na naknadu putnih troskova u vezi sa lijecenjem
a za to nije imao pravnog osnova, (clan 49.)
3. ako koristi ispravu kojom dokazuje status osiguranog lica na nacin
suprotan odredbama ovog zakona i propisa donesenih na osnovu odredaba
ovog zakona. (clan 53.)
Clan 118.
Do pustanja u opticaj KM novcane kazne predvidjene u cl.
111. do 117. ovog zakona, mogu se placati u DEM ili u protuvrijednosti
valute koje se koriste u platnom prometu Federacije po srednjem kursu
koji objavljuje nadlezna finansijska institucija na dan placanja.
IX - PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE
Clan 119.
Ministarstvo zdravstva u suradnji sa kantonalnim ministarstvima
zdravstva, preduzet ce sve mjere, osigurati uvjete i izvrsiti druge
potrebne radnje za pocetak rada kantonalnih zavoda osiguranja i Federalnog
zavoda osiguranja i reosiguranja.
Clan 120.
Federalni zavod osiguranja i reosiguranja i kantonalni
zavodi osiguranja preuzimaju rukovodne i ostale radnike koji su na dan
stupanja na snagu ovog zakona bili uposleni na poslovima zdravstvenog
osiguranja na teritoriji Federacije.
Preuzimanje i rasporedjivanje radnika u smislu stava 1. ovog clana,
izvrsit ce se na osnovu internog natjecaja prema potrebama procesa rada,
te prema skolskoj spremi i radnim sposobnostima radnika.
Clan 121.
Kantonalni zavodi osiguranja odnosno Federalni zavod osiguranja
i reosiguranja preuzimaju pripadajuca prava i obaveze, poslovni prostor,
opremu i inventar i druge stvari, arhivu, akte, predmete i drugu dokumenatciju
i sredstva za rad koji su preuzeti u Ministarstvu zdravstva od Republickog
fonda za zdravstvenu zastitu.
Pored sredstava iz stava 1. ovog clana kantonalni zavodi osiguranja
odnosno Federalni zavod osiguranja i reosiguranja preuzimaju prava,
obaveze i sredstva ostvarena tokom rada na poslovima zdravstvenog osiguranja
do dana pocetka rada kantonalnog zavoda osiguranja odnosno Federalnog
zavoda osiguranja i reosiguranja.
Clan 122.
Propise potrebne za provodjenje ovog zakona iz cl. 35,
38, 41, 53, 54, 55, 64. i 92. nadlezni organi su duzni donijeti u roku
od sest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 123.
Kantonalni zavod osiguranja i Federalbni zavod osiguranja
i reosiguranja duzni su donijeti statute, planove rada i finansijske
planove u roku od 60 dana, a druge opce akte u roku od sest mjeseci
od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 124.
Do donosenja akata iz cl. 122. i 123. ovog zakona primjenjivat
ce se odgovarajuci opci akti koji su na snazi na podrucju Federacije
na dan stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 125.
Osigurana lica koja su zapocela ostvarivati prava na zdravstvenu
zastitu i druga prava koja proizilaze iz obaveznog zdravstvenog osiguranja
prije stupanja na snagu ovog zakona, od dana njegovog stupanja na snagu
ostvaruju ta prava prema odredbama ovog zakona.
Lica iz stava 1. ovog clana koje prema odredbama ovog zakona ne ispunjavaju
propisane uvjete za koriscenje prava priznatog prema dosadasnjim propisima,
nastavljaju zapoceto koriscenje tog prava prema odredbama ovog zakona
kao da ispunjavaju uvjete propisane ovim zakonom, odnosno na osnovu
ovog zakona sve dok traje oboljenje i potreba lijecenja.
Pravo na naknadu place po osnovu porodiljskog odsustva, do donosenja
propisa u oblasti djecije zastite, koji ce regulirati porodiljsko odsustvo,
ostvaruje se u oblasti zdravstvenog osiguranja.
Sredstva za naknadu place po osnovu porodiljskog odsustva, osigurat
ce se u budzetu kantona i isplacivat ce se u ivisini i nacin koji odredi
zakonodavno tijelo kantona.
Clan 126.
Do donosenja propisa o stopama obaveznog zdravstvenog
osiguranja i utvrdjivanja stope obaveznog zdravstvenog osiguranja, primjenjivat
ce se odgovarajuce stope koje su vazile na dan stupanja na snagu ovog
zakona.
Do uspostavljanja sistema zdravstvenog osiguranja i reosiguranja u smislu
odredaba ovog zakona odnosno do uspostavljanja ekonomske osnove Federacije
koja ce omoguciti potpunu primjenu istog, sredstva za sprovodjenje zdravstvenog
osiguranja mogu se osigurati iz budzeta kantona za mjere iz nadleznosti
kantonalnih zavoda osiguranja, odnosno budzeta Federacije za mjere iz
nadleznosti Federacije.
Clan 127.
Sva pravna i fizicka lica u ostvarivanju prava i obaveza
iz obaveznog zdravstvenog osiguranja duzna su svoje poslovanje uskladiti
sa odredbama ovog zakona u roku od sest mjeseci od dana stupanja na
snagu ovog zakona.
Clan 128.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje primjena
propisa koji su uredjivali oblast zdravstvene zastite i zdravstvenog
osiguranja na teritoriji Federacije.
Clan 129.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja
u "Sluzbenim novinama Federacije BiH".
Predsjedavajuci
Doma naroda
Mariofil Ljubic, s. r.
Predsjedavauci
Predstavnickog doma
Enver Kreso, s. r.