Na
osnovu člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine
("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06
i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 255. sjednici, održanoj
11.02.2021. godine, donosi
ODLUKU
O DAVANJU SAGLASNOSTI NA UPUTSTVO ZA ZAKLJUČENJE I IZVRŠENJE UGOVORA O
VANSUDSKOJ NAGODBI U 2021. GODINI
I.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine daje saglasnost na Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2021. godini.
II.
Uputstvo iz tačke I. čini sastavni dio ove odluke.
III.
Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objavit će se u "Službenim novinama Federacije BiH".
V. broj 224/2021
11. februara 2021. godine
Sarajevo
Premijer
Fadil Novalić, s. r.
Bosna
i Hercegovina Federacija Bosne i Hercegovine Vlada Federacije Bosne i
Hercegovine
UPUTSTVO ZA ZAKLJUČENJE I IZVRŠENJE UGOVORA O VANSUDSKOJ NAGODBI U
2021. GODINI
Februar 2021. godine
I. Uvod
Na sjednici održanoj 20.06.2019. godine, Vlada FBiH je utvrdila način izmirenja
obaveza (metodologiju) po pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama iz radnih
odnosa putem dobrovoljne vansudske nagodbe, kao i tekst tipskih ugovora o
vansudskoj nagodbi. Pored toga, na sjednici održanoj 25.07.2019. godine, Vlada
FBiH je utvrdila tekst Javnog poziva za zaključenje vansudske nagodbe, kao i
tekst Zahtjeva za zaključenje vansudske nagodbe. Istom prilikom Vlada FBiH je
usvojila Odluku o davanju saglasnosti na Uputstvo za zaključenje i izvršenje
ugovora o vansudskoj nagodbi, koje je bilo u upotrebi za proces vansudske
nagodbe koji se vodio tokom 2019. godine. Konačno, na sjednici održanoj
06.02.2020. godine, Vlada FBiH je usvojila odluku o davanju saglasnosti na
Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2020.
godini, a naknadno i na Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o
vansudskoj nagodbi za period do decembra 2020. godine. Istom prilikom usvojen
je tekst javnog poziva, zahtjeva zajedno sa tipskim tekstovima ugovora.
Uzimajući u obzir iskustva iz prethodnog perioda, ovaj dokument, pod nazivom
Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2021. godini
(u daljem tekstu: Uputstvo), sadrži principe i pravila za nastavak procesa
vansudske nagodbe tokom 2021. godine za potraživanja prema Budžetu FBiH po
osnovu pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka iz radnih odnosa.
II. Način izmirenja obaveza iz Budžeta FBiH po pravosnažnim i izvršnim
sudskim odlukama iz radnih odnosa putem vansudske nagodbe
1. Principi, potpisnici ugovora o vansudskoj nagodbi i obuhvat potraživanja
Zaključenje vansudske nagodbe zasniva se na principu dobrovoljnosti, a kao
potpisnici ugovora o vansudskoj nagodbi (u daljem tekstu: Ugovor) u svojstvu
tužitelja/tražioca izvršenja mogu se pojaviti:
a) zainteresirani uposlenici u organima i institucijama FBiH, odnosno njihovi
nasljednici, koji imaju potraživanja prema Budžetu FBiH po osnovu pravosnažnih
i izvršnih sudskih odluka (presuda/rješenja o izvršenju) iz radnih odnosa,
b) umirovljenici/penzioneri ili njihovi nasljednici, koji imaju potraživanja
prema Budžetu FBiH po osnovu pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka
(presuda/rješenja o izvršenju) iz radnih odnosa,
c) advokatske kancelarije-punomoćnici, koje imaju potraživanja prema Budžetu
FBiH po osnovu pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka (presuda/rješenja o
izvršenju) iz radnih odnosa, a kojima su im dosuđeni iznosi na ime sudskih
troškova parničnog i/ili izvršnog postupka.
Gore navedene ugovorne strane Ugovora mogu putem valjane pisane punomoći izdate
u skladu sa zakonskim i drugim propisima opunomoćiti treća lica ili advokatske
kancelarije da iste u njihovo ime potpišu, uz obavezu da valjanu punomoć
prilože uz zahtjev za zaključenje vansudske nagodbe u 2021. godini (u daljem
tekstu: Zahtjev).
Sa strane Vlade FBiH kao potpisnici Ugovora pojavljuju se: rukovodioci tuženih
organa i institucija FBiH po osnovu odluke Vlade FBiH o davanju saglasnosti da
mogu potpisivati Ugovore.
2. Obuhvat potraživanja prema Budžetu FBiH
Predmet Ugovora su sva (ukupna) potraživanja prema Budžetu FBiH na ime
osnovnog duga, tj. glavnice duga kao i pripadajućih iznosa za uplate poreza i
doprinosa, troškovi na ime sudskog parničnog i izvršnog postupka koja
tužitelji/tražitelji izvršenja (uposlenici, umirovljenici, nasljednici i
advokatske kancelarije- punomoćnici) imaju po svim pravosnažnim i
izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa
31.10.2021. godine, i to u momentu podnošenja Zahtjeva prema jednoj od tuženih
institucija ili organa FBiH. Predmet Ugovora nisu zakonske zatezne kamate, a
Ugovor se može zaključiti samo u slučaju da se tužitelji/tražitelji izvršenja
njime bezuvjetno i trajno odreknu naplate zateznih kamata. Izuzetno,
dozvoljeno je zaključenje Ugovora po presudama koje su djelomično pravosnažne i
izvršne za dio na koje se odnosi ta pravosnažnost i izvršnost.
U slučaju da tužitelj/tražitelj izvršenja u redovnom procesu, a tokom perioda
važenja Javnog poziva za zaključenje vansudske nagodbe u 2021. godini (u daljem
tekstu: Javni poziv) naplati dio potraživanja po nekim od pravosnažnih i
izvršnih sudskih odluka (uključujući glavnicu duga i zatezne kamate) dozvoljeno
mu je da podnese Zahtjev za preostali (ukupan) iznos potraživanja po svim
preostalim pravosnažnim i izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju. Također je
dozvoljeno da jedan tužitelj/tražitelj izvršenja podnese više Zahtjeva i
zaključi više Ugovora i to u slučaju kada su neke od sudskih odluka postale
pravosnažne i izvršne nakon što je zaključen Ugovor po prethodno podnesenom
Zahtjevu. U ovom slučaju moraju biti ispunjena dva uvjeta:
a) da novi Zahtjev obuhvati sve pravosnažne i izvršne sudske odluke u momentu
njegovog podnošenja,
b) da je prvosnažnost i izvršnost sudskih odluka koje su obuhvaćene novim
Zahtjevom utvrđena poslije podnošenja prethodnog Zahtjeva i ne kasnije od
31.10.2021. godine.
Izuzetno, moguće je zaključiti Ugovor po sudskim odlukama čija je pravosnažnost
i izvršnost utvrđena poslije 31.10.2021. godine, ali samo pod sljedećim
uvjetima:
a) ukoliko su zaključeni Ugovori po svim Zahtjevima za one sudske odluke čija
je pravosnažnost i izvršnost utvrđena do 31.10.2021. godine, tj. da ne postoje,
odnosno nisu u obradi u momentu podnošenja Zahtjeva za zaključenje Ugovora u
pogledu onih sudskih odluka čija je pravosnažnost i izvršnost utvrđena poslije
31.10.2021. godine,
b) ukoliko su federalnim organima ili institucijama na raspolaganju finansijska
sredstva za izvršenje Ugovora po Zahtjevima za sudske odluke čija je
pravosnažnost i izvršnost utvrđena poslije 31.10.2021. godine,
c) ukoliko se ugovor po Zahtjevima za sudske odluke čija je pravosnažnost i
izvršnost utvrđena poslije 31.10.2021. godine zaključi u periodu važenja
Uputstva.
Ukoliko jedna osoba ima potraživanja u svojstvu uposlenika tuženog organa ili
institucije FBiH, ali i kao nasljednik, potrebno je da ta osoba (ili
njegov/njen ovlašteni punomoćnik) predaju dva odvojena Zahtjeva i nakon
procedure provjere tokom koje se utvrdi opravdanosti istih potpiše dva ugovora
kojim bi se obuhvatila potraživanja po svim pravosnažnim presudama/rješenjima o
izvršenju zaključno sa 31.10.2021. godine, uključujući i potraživanja po osnovu
nasljedstva.
Ukoliko postoje potraživanja prema više institucija i organa FBiH, Zahtjev se
mora podnijeti posebno kod svake od njih.
3. Forma Ugovora
U skladu sa naprijed navedenim, Ugovori se mogu zaključiti samo za isplatu
potraživanja na ime osnovnog duga, uz odricanje tužitelja/tražitelja izvršenja
od naplate duga u vidu svih (ukupnih) zateznih kamata po svim pravosnažnim i
izvršnim sudskim odlukama, zaključno sa 31.10.2021. godine u momentu podnošenja
Zahtjeva. Izuzetno, moguće je zaključiti Ugovor ukoliko se podnosilac Zahtjeva,
pored odricanja od naplate potraživanja po osnovu zateznih kamata, odrekne i
dijela glavnice putem izjave o otpustu duga (npr. ukoliko federalnim organima i
institucijama nisu na raspolaganju sredstva za izmirenje ukupnog potraživanja
po osnovu glavnice, a tužitelj/tražitelj izvršenja se izjasni o želji da
naplati makar i dio potraživanja tokom 2021. godine).
Vlada FBiH usvojila je tekstove tri tipska Ugovora, koja obuhvataju različita
potraživanja i predviđaju različite potpisnike na strani tužitelja/tražitelja
izvršenja. S tim u vezi, Ugovori mogu biti potpisani od strane dvije ili tri
ugovorne strane, kako slijedi:
a) Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "A" i naslovom
"UGOVOR O VANSUDSKOJ NAGODBI U 2021. GODINI ZA IZMIRENJE OBAVEZA
PROIZAŠLIH IZ RADNIH ODNOSA UTVRĐENIH PRAVOSNAŽNIM I IZVRŠNIM SUDSKIM ODLUKAMA
PREMA UPOSLENICIMA I UMIROVLJENICIMA FEDERALNIH ORGANA I INSTITUCIJA"
potpisuje se od strane dvije (2) ugovorne strane u slučajevima kada se pored
ovlaštenog rukovodioca institucije ili organa FBiH kao potpisnik pojavljuje
uposlenik ili njegov nasljednik, umirovljenik ili njegov nasljednik, ili treće
lice/advokatska kancelarija-punomoćnik koje su ovlastili da u njihovo ime
potpišu Ugovor i to za ukupna potraživanja na ime glavnice duga i pripadajućih
poreza i doprinosa (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih kamata) koja
imaju u momentu podnošenja Zahtjeva prema Budžetu FBiH po svim pravosnažnim i
izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa
31.10.2021. godine.
b) Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "B" i naslovom
"UGOVOR O VANSUDSKOJ NAGODBI U 2021. GODINI ZA IZMIRENJE OBAVEZA
PROIZAŠLIH IZ RADNIH ODNOSA UTVRĐENIH PRAVOSNAŽNIM I IZVRŠNIM SUDSKIM ODLUKAMA
PREMA ADVOKATSKOJ KANCELARIJI - PUNOMOĆNIKU UPOSLENIKA ILI UMIROVLJENIKA U
FEDERALNIM ORGANIMA I INSTITUCIJAMA" potpisuje se od strane dvije (2)
ugovorne strane u slučajevima kada se pored ovlaštenog rukovodioca institucije
ili organa FBiH kao potpisnik pojavljuje ovlašteni predstavnik advokatske
kancelarije-punomoćnika (koji je kao takav upisan u rješenju/uvjerenju o upisu
u Imenik advokata kod nadležne advokatske komore) i to samo za ukupna (sva)
potraživanja po osnovu glavnice duga na ime troškova parničnog i izvršnog
postupka (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih kamata) koja ima u momentu
podnošenja Zahtjeva prema Budžetu FBiH po svim pravosnažnim i izvršnim
presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa 31.10.2021.
godine.
c) Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "C" i naslovom UGOVOR O
VANSUDSKOJ NAGODBI U 2021. GODINI ZA IZMIRENJE OBAVEZA PROIZAŠLIH IZ RADNIH
ODNOSA UTVRĐENIH PRAVOSNAŽNIM I IZVRŠNIM SUDSKIM ODLUKAMA PREMA UPOSLENICIMA,
UMIROVLJENICIMA FEDERALNIH ORGANA I INSTITUCIJA I ADVOKATSKIM KANCELARIJAMA -
PUNOMOĆNICIMA potpisuje se od strane tri (3) ugovorne strane u slučajevima kada
se pored ovlaštenog rukovodioca institucije ili organa FBiH pojavljuju još dva
potpisnika, kako slijedi:
1) uposlenik ili njegov nasljednik, umirovljenik ili njegov nasljednik, ili
treće lice/advokatska kancelarija-punomoćnik koje su ovlastili da u njihovo ime
potpišu Ugovor i to za potraživanja na ime glavnice duga sa pripadajućim
porezima i doprinosima (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih kamata) koja
imaju u momentu podnošenja Zahtjeva po svim pravosnažnim i izvršnim
presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa 31.10.2021.
godine, i
2) advokatska kancelarija-punomoćnik za potraživanja na ime troškova sudskih
parničnih i izvršnih postupaka (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih
kamata) koja imaju u momentu podnošenja Zahtjeva po svim pravosnažnim i
izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa
31.10.2021. godine.
4. Popunjavanje i prilagodba teksta tipskih Ugovora
Izuzetno, Ugovor može biti potpisan između dvije ugovorne strane, a da obuhvati
sva potraživanja po osnovu glavnice i dosuđenih troškova na ime parničnog i
izvršnog postupka. Radi se o rijetkim situacijama gdje je tužitelj/tražitelj
izvršenja ili sam snosio ove troškove ili sam sebe zastupao pa samim tim
također sam platio troškove parničnog i izvršnog postupka. U ovim situacijama
rukovodioci organa i institucija FBiH dužni su nakon provjere Zahtjeva (ukoliko
se utvrdi opravdanost) pisanim putem zatražiti da im Ured premijera FBiH
dostavi pojašnjenje u smislu tipskog Ugovora kojeg bi potpisali.
Obaveza je podnosioca Zahtjeva da sa web stranice Vlade FBiH prezme i popuni za
njega odgovarajući tekst tipskog Ugovora, te ga nakon toga potpiše u četiri (4)
primjerka (odnosno šest (6) primjeraka u slučaju tipskog Ugovora pod oznakom
"C") i zajedno sa Zahtjevom i pripadajućom dokumentacijom (vidi Javni
poziv) preda na protokol (službu za prijem pošte) tužene institucije ili organa
FBiH. Sa druge strane, obaveza je rukovodilaca organa i institucija FBiH i
njegovih službi da svim zainteresiranim podnosiocima Zahtjeva pruže svu pomoć u
davanju informacija i popunjavanju odgovarajućeg tipskog Ugovora.
Dijelovi tekstova tipskih Ugovora pod oznakama "A" i "C"u
kojem se traži navođenje iznosa na ime poreza i doprinosa za PIO/MIO utvrđen
pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama se popunjava samo u slučajevima
sudskih odluka u kojima su dosuđeni ovi iznosi, u suprotnom taj dio ne treba
popuniti ili na odgovarajućem dijelu upisati 0 (nula) radi potvrde da u
konkretnom Ugovoru ne postoje potraživanja ove vrste prema Budžetu FBiH.
Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "C" može se zaključiti samo u
izuzetnim situacijama, obzirom da se separatnim zaključenjem tipskih Ugovora
pod oznakama "A" i "B" mogu izvršiti plaćanja po svim
vrstama potraživanja definiranih u tekstu tipskog Ugovora pod oznakom
"C". Kako bi se osiguralo da zaključenje teksta tipskog Ugovora pod
oznakom "C" bude u skladu sa Uputstvom, potrebno je da tužena
federalna institucija ili organ osiguraju prethodnu saglasnost za zaključenje
ove vrste ugovora od Ureda premijera FBiH.
U slučajevima pravosnažnih i izvršnih sudskih presuda gdje su dosuđeni iznosi
po osnovu poreza na dohodak, potrebno je visinu utvrđenog osnovnog duga
(glavnice koja je predmet Ugovora) umanjiti za iznos poreza na dohodak ukoliko
ga izmiruje tužena federalna institucija ili organ kao poslodavac. U suprotnom,
potrebno je uz potpis Ugovora osigurati potpis na pisanu izjavu da će taj iznos
izmiriti tužitelj/tražitelj izvršenja. Radi sigurnosti uplate dosuđenog iznosa
po osnovu poreza na dohodak, predlaže se (gdje god je to moguće) da ovaj iznos
izmiri tužena federalna institucija ili organ na naprijed navedeni način.
Ukoliko se radi o presudama na koje nisu uložene žalbe, pa su samim tim
pravosnažne i automatski izvršne, u odgovarajućem dijelu Ugovora nije potrebno
navoditi brojeve rješenja o izvršenju koja se u ovim slučajevima tzv.
dobrovoljnog izvršenja i ne donose.
U konsultaciji sa podnosiocima zahtjeva, a na osnovu naloga rukovodilaca
tuženih organa i institucija FBiH, nadležne službe dužne su prilagoditi tekst
odgovarajućeg tipskog Ugovora samo u slijedećim slučajevima:
a) ukoliko se tokom provjere opravdanosti/osnovanosti potraživanja po osnovu
podnesenih Zahtjeva uoče tzv. "dupla potraživanja" tj. "dupla
utuženja". Naime, tokom provedbe vansudske nagodbe u 2019. godini uočeni
su slučajevi postojanje više pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka koje sadrže
isti tužbeni zahtjev. Stoga je većina ovih zahtjeva odbijena kao neosnovana
zbog zaštite Budžeta FBiH. U ovim slučajevima, rukovodioci institucija i organa
FBiH mogu potpisati Ugovore koji obuhvataju isplatu glavnice i pripadajućih
poreza i doprinosa/troškova na ime parničnog i izvršnog postupka samo po
jednoj od ovakvih pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka, i to ukoliko od strane
nadležnih službi tužene institucije ili organa FBiH prilagođeni tekst
odgovarajućeg tipskog ugovora sadrži izjavu tužitelja/tražitelja izvršenja, tj.
podnosioca Zahtjeva o bezuvjetnom i trajnom otpustu duga po svim drugim
pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama kojima su dosuđene isplate glavnica,
pripadajućih poreza i doprinosa/troškova na ime parničnog i izvršnog postupka
po istom tužbenom zahtjevu, a u skladu sa članom 344. stav 1. Zakona o
obligacionim odnosima. Pored uključenja ove odredbe u tekst odgovarajućeg
tipskog Ugovora, rukovodioci institucija i organa FBiH i njihove nadležne
službe dužne su osigurati da podnosioci Zahtjeva potpišu (uz ovjeru potpisa kod
općinske službe ili notara) u naprijed navedenom smislu posebnu ličnu izjavu o
bezuvjetnom i trajnom otpustu duga koja bi kao aneks činila sastavni dio
Ugovora. Ova obaveza odnosi se na sve naprijed navedene tužitelje/tražitelje
izvršenja: (a) uposlenike u organima i institucijama FBiH, odnosno njihove
nasljednike, b) umirovljenike/penzionere ili njihove nasljednike, (c)
advokatske kancelarije-punomoćnike kojima su dosuđeni iznosi na ime sudskih
troškova parničnog i izvršnog postupka. Osim ove prilagodbe, rukovodioci
institucija i organa FBiH nemaju ovlasti u bilo kom drugom smislu mijenjati
tekstove tipskih Ugovora, osim ako to nije propisano Uputstvom.
b) moguće su situacije u kojima institucija ili organ FBiH nije u mogućnosti
zaključiti Ugovor (iako je provjerom utvrđena opravdanost potraživanja, kao i
prioritet zaključenja) jer iznos za njegovo izvršenje premašuje sredstva koja
su instituciji ili organu FBiH preostala tj. na raspolaganju za ovu svrhu. U
ovom slučaju, a da bi se ispoštovao princip prioriteta zaključenja Ugovora (da
se Ugovori zaključuju po redoslijedu predaje Zahtjeva) dozvoljena je mogućnost
da se podnosilac Zahtjeva, pored odricanja od naplate po osnovu zateznih kamata
odrekne i dijela glavnice duga po jednoj ili više pravosnažnih i izvršnih
sudskih odluka u dijelu koji će omogućiti izvršenje Ugovora u odnosu na sredstva
koja su na raspolaganju organima i institucijama FBiH. S ovim u vezi,
rukovodioci institucija i organa FBiH mogu potpisati od strane njihovih službi
prilagođen tekst odgovarajućeg tipskog Ugovora koji obuhvata isplatu
"umanjene glavnice duga" i koji sadrži izjavu tužitelja/tražitelja
izvršenja, tj. podnosioca zahtjeva o bezuvjetnom i trajnom otpustu duga u tom
dijelu, a u skladu sa članom 344. stav 1. Zakona o obligaocionim odnosima.
Pored uključenja ove odredbe u tekst odgovarajućeg tipskog Ugovora, rukovodioci
institucija i organa FBiH i njihove nadležne službe dužne su osigurati da
podnosioci Zahtjeva potpišu i ovjere u naprijed navedenom smislu posebnu ličnu
izjavu o otpustu duga koja bi kao aneks činila sastavni dio Ugovora. Ova
mogućnost dozvoljena je svim naprijed navedenim tužiteljima/tražiteljima
izvršenja: (a) uposlenicima u organima i institucijama Federacije Bosne i
Hercegovine, odnosno njihovim nasljednicima, b) umirovljenicima/penzionerima
ili njihovim nasljednicima, (c) advokatskim kancelarijama-punomoćnicima kojima
su dosuđeni iznosi na ime sudskih troškova parničnog i izvršnog postupka. Osim
ove i naprijed navedene prilagodbe, rukovodioci institucija i organa FBiH
nemaju ovlasti u bilo kom drugom smislu mijenjati tekstove tipskih Ugovora.
III Proces vansudske nagodbe
1. Tok procesa
Vansudska nagodba zasniva se na principu dobrovoljnosti, a sam proces započinje
kada se tužitelj/tražitelj izvršenja pravovremeno odazove na Javni poziv
podnošenjem Zahtjeva i:
a) zatraži isplatu naprijed navedenog potraživanja;
b) potpiše odgovarajući tipski Ugovor (u 4 primjerka, odnosno 6 primjeraka u
slučaju tipskog Ugovora pod oznakom "C") i preda nadležnoj službi za
prijem pošte tužene institucije ili organa zajedno sa Zahtjevom; i
c) priloži dokumente navedene u Javnom pozivu (uz Zahtjev).
Proces vansudske nagodbe okončava se potpisivanjem Ugovora od strane ovlaštenog
rukovodioca tužene institucije ili organa FBiH (nakon što se provjerom Zahtjeva
utvrdi opravdanost potraživanja) i isplatom ugovorenog iznosa u roku koji je
ugovoren. Izuzetno, do potpisivanja Ugovora može doći bez podnošenja Zahtjeva u
2021. godini, i to u slijedećim slučajevima:
a) ako je zahtjev sa pratećom dokumentacijom već podnesen tokom 2020. godine, a
proces provjere (radi utvrđivanja opravdanosti zahtjeva) nije okončan do kraja
iste, nego tokom 2021. godine kada je utvrđena opravdanost potraživanja,
b) ako je zahtjev sa pratećom dokumentacijom podnesen tokom 2020. godine, kada
je utvrđena i opravdanost potraživanja, ali nije došlo do potpisivanja ugovora
iz bilo kojih razloga (npr. radi nedostatka sredstava za svrhu vansudske
nagodbe),
c) ako iz bilo kojih razloga nije došlo do izvršenja ugovora koji je potpisan
tokom 2020. godine, a strane potpisnice se slože da se potpišu novi Ugovori u
2021. godini (kojim bi se prethodni stavili van snage) i time omogućila isplata
ugovorenih iznosa iz sredstava Budžeta FBiH za 2021. godinu.
2. Provjera opravdanosti Zahtjeva, potpisivanje i izvršenje Ugovora
Prije potpisivanja Ugovora, rukovodioci i nadležne službe organa i institucija
FBiH dužni su izvršiti provjeru Zahtjeva u smislu: a) pravovremenosti
podnošenja/potpunosti i valjanosti predate dokumentacije, i b) opravdanosti
potraživanja, kako u pogledu visine, tako i osnovanosti. Za ovu vrstu provjere
nije propisan rok u kojem treba biti okončana, jer se akcenat stavlja na
potrebu da do potpisivanja Ugovora dođe samo u onim situacijama kada se utvrdi
bezuvjetna osnovanost potraživanja i valjanost dokumentacije. Proces provjere
Zahtjeva vrši se paralelno sa prijemom novih, a nije propisano ograničenje u
smislu broja Zahtjeva koji se mogu zaprimiti.
Potpisivanje Ugovora vrši se tek nakon okončanja procesa provjere uz uvjet da
institucije i organi FBiH imaju dovoljno sredstava za izvršenje svakog od njih.
Strogo se zabranjuje potpisivanje Ugovora ukoliko instutucija ili organ FBiH
iz bilo kojih razloga ne raspolaže sa dovoljno sredstava za izvršenje istih.
U slučajevima kada provjera opravdanosti Zahtjeva traje duže, Ugovor može biti
potpisan i poslije isteka roka na koji je raspisan Javni poziv, ali i u ovom
slučaju samo pod uvjetom da je Zahtjev predat blagovremeno, te da
institucije i organi FBiH imaju na raspolaganju dovoljno sredstava za isplatu
ugovorenih iznosa.
Plaćanja koja iz bilo kojih razloga nisu izvršena po zaključenim ugovorima o
vansudskoj nagodbi iz 2020. godine moguće je izvršiti iz sredstava Budžeta za
2021. godinu ukoliko rukovodilac institucije ili organa FBiH ocijeni da je to u
skladu sa važećim zakonskim i drugim propisima. Alternativno, rukovodioci mogu
ponuditi zaključenje Ugovora (u 2021. godini) kojim bi se već potpisani stavili
van snage. U ovim slučajevima ne postoji obaveza podnošenja Zahtjeva u 2021.
sa pripadajućom dokumentacijom, obzirom da je po istima već utvrđena opravdanost
potraživanja u prethodnom postupku provjere.
U skladu sa naprijed navedenim, Uputstvom je dozvoljeno podnošenje Zahtjeva za
preostala ukupna potraživanja (bez iznosa po osnovu zateznih kamata) ukoliko je
podnosilac Zahtjeva u toku perioda na koji je raspisan Javni poziv već naplatio
dio potraživanja u tzv. redovnom postupku koji podrazumijeva naplatu glavnice i
pripadajućih zateznih kamata. S tim u vezi, ukoliko su potraživanja po nekim od
pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka koja su predmet vansudske nagodbe po
ugovorima koji su potpisani tokom 2020. godine (a koji nisu iz bilo kojih
razloga izvršeni) stigla na tzv. redovnu isplatu u toku važenja roka na koji je
oglašen Javni poziv dozvoljeno je, ukoliko podnosilac zahtjeva to zatraži
pisanim putem, raskidanje ovih ugovora te zaključenje novih koji bi obuhvatili
potraživanja po svim preostalim pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama (bez
iznosa po osnovu zateznih kamata), također bez podnošenja novog Zahtjeva i nove
dokumentacije. Ova mogućnost se predviđa samo za one ugovore koji su
zaključeni tokom perioda važenja javnog poziva u 2020. godini, i koji iz
bilo kojih razloga nisu izvršeni do raspisivanja Javnog poziva (za zaključenje
vansudske nagodbe u 2021. godini).
Tokom trajanja perioda na koji je raspisan Javni poziv, institucije i organi
FBiH dužni su vršiti provjeru zahtjeva koji su podnešeni tokom 2020. godine te
u slučaju utvrđivanja opravdanosti pristupiti potpisivanju i izvršenju Ugovora
prema redoslijedu podnošenja zahtjeva.
Tokom implementacije vansudske nagodbe u 2019. godini kod pojedinih institucija
i organa primijećeni su slučajevi tzv. duplog utuživanja. Tom prilikom utvrđeno
je da su podizane tužbe po istom tužbenom zahtjevu više puta, najčešće od
strane različitih pravnih zastupnika (advokatskih kancelarija- opunomoćenika).
S tim u vezi uočeno je postojanje više pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka
koje sadrže iste tužbene zahtjeve. Uzimajući ovo u obzir, a radi zaštite
Budžeta FBiH, rukovodioci i službe institucija i organa FBiH dužni su tokom
provjere opravdanosti Zahtjeva obratiti posebnu pažnju na to da ne dođe do
zaključenja ugovora koji bi obuhvatili tzv. dupla potraživanja, tj. pravosnažne
i izvršne sudske odluke koje sadrže isti tužbeni zahtjev.
Tokom provjere opravdanosti Zahtjeva, rukovodioci i službe institucija i organa
FBiH su dužni posebno obratiti pažnju da se Ugovori zaključuju samo sa onim
podnosiocima Zahtjeva koji traže izvršenje potraživanja po svim pravosnažnim
i izvršnim sudskim odlukama iz radnih odnosa koje imaju prema tuženoj
instituciji ili organu FBiH u momentu podnošenja Zahtjeva zaključno sa
31.10.2021. godine, i koji su u tom pogledu dostavili kompletnu dokumentaciju.
Kao što je naprijed navedeno, moguće su situacije u kojima institucije ili
organi FBiH nisu u mogućnosti zaključiti Ugovor (iako je provjerom utvrđena
opravdanost Zahtjeva i osnovanost potraživanja) jer iznos za izvršenje Ugovora
premašuje sredstva koja su preostala ili na raspolaganju za ovu svrhu. S ovim u
vezi, a da bi se ispoštovao princip prioriteta izvršenja Ugovora (da se Ugovori
izvršavaju po redoslijedu predaje pozitivno riješenih Zahtjeva), dozvoljena je
mogućnost zaključenja Ugovora ukoliko se podnosilac Zahtjeva dobrovoljno,
pored odricanja od naplate po osnovu zateznih kamata, odrekne i dijela glavnice
duga po jednoj ili više pravosnažnih i izvršnih presuda, u dijelu koji će
omogućiti izvršenje Ugovora u odnosu na sredstva koja su na raspolaganju
organima i institucijama FBiH. U suprotnom, rukovodioci federalnih organa i
institucija dužni su ovakve situacije prevazići najprije putem tzv. interne
preraspodjele sredstava, a ukoliko to nije moguće dužni su putem redovnih
mjesečnih izvještaja (vidi dolje) uputiti inicijativu/prijedlog Federalnom
ministarstvu finansija za dodjelu dodatnih sredstava putem preraspodjele
sredstava između budžetskih korisnika ili na drugi način, sve u skladu sa
važećim propisima.
Potpisivanje, a samim tim i izvršenje Ugovora vrši se prema redoslijedu
predaje Zahtjeva nadležnoj službi institucije ili organa FBiH za prijem pošte,
a koji su tokom provjere pozitivno riješeni. To znači da je dozvoljeno,
ukoliko iz bilo kojih razloga provjera po nekim Zahtjevima traje dugo,
potpisati Ugovore i isplatiti ugovorene iznose po onim Zahtjevima koji su
pozitivno riješeni, tj. odobreni (kod kojih je okončana provjera utvrđivanjem
opravdanosti potraživanja) bez obzira što su podneseni kasnije u odnosu na
Zahtjeve koji su još uvijek u fazi provjere. Dakle, u svim situacijama prioritet
za potpis Ugovora imaju Zahtjevi koji su pozitivno riješeni i koji su podnešeni
ranije u odnosu na one koji su u obradi, opet pod uvjetom da institucije i
organi FBiH imaju sredstva za njihovo izvršenje.
Tokom dosadašnje implementacije vansudske nagodbe, kod pojedinih institucija i
organa FBiH primijećeno je nerazumijevanje u pogledu primjene ugovorenog roka
za izvršenje Ugovora (koji je iznosio 60 dana). Rukovodioci institucija i
organa FBiH dužni su isplatiti ugovoreni iznos u roku koji je ugovoren i koji
stoji u Ugovoru, a ne čekati da se isplata izvrši nakon proteka ugovorenog
roka.
Rukovodioci institucija i organa FBiH koji imaju potraživanja prema Budžetu
FBiH po pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama iz radnih odnosa također mogu
podnijeti Zahtjev, koji po istim pravilima utvrđenim u Uputstvu moraju proći
proces provjere. Ukoliko se provjerom utvrdi daje Zahtjev opravdan, rukovodioci
mogu potpisati Ugovor sa ovlaštenim osobama iz institucije ili organa FBiH
kojim rukovode.
IV. Izvještavanje i preraspodjela sredstava
1. Izvještavanje
Rukovodioci institucija i organa FBiH dužni su tokom perioda važenja Javnog
poziva sačiniti mjesečne izvještaje o implementaciji vansudske nagodbe te ih
dostaviti Federalnom ministarstvu finansija, a kopiju istog Uredu premijera
FBiH. Izvještaj treba da sadrži slijedeće elemente:
a) broj zaprimljenih Zahtjeva od objave Javnog poziva
b) broj potpisanih Ugovora od objave Javnog poziva
c) broj izvršenih Ugovora (na osnovu isplaćenih ugovorenih iznosa) od objave
Javnog poziva
d) ukupno isplaćena sredstva po osnovu izvršenja Ugovora od objave Javnog
poziva
e) preostala sredstva na raspolaganju za svrhu vansudske nagodbe u momentu
zaključenja izvještaja
f) potrebna sredstva da bi se zaključili ugovori po svim zahtjevima u kojima je
utvrđena opravdanost potraživanja u momentu zaključenja izvještaja
Svi mjesečni izvještaji trebaju sadržavati sumirane podatke od momenta objave
Javnog poziva.
2. Preraspodjela sredstava
Rukovodioci institucija i organa FBiH dužni su krajem mjeseca dostavljati
naprijed navedene mjesečne izvještaje o realizaciji procesa vansudske naogodbe.
Ukoliko neki od federalnih organa i instutucija bilježi povećani interes za
vansudskom nagodbom i usljed toga nije u mogućnosti zaključiti Ugovore po svim
pozitivno riješenim Zahtjevima zbog nedostatka finansijskih sredstava, potrebno
je najprije poduzeti sve korake kako bi se ova situacija prevazišla kroz tzv.
internu preraspodjelu sredstava. Ukoliko to ne bude moguće, rukovodioci
federalnih organa i institucija dužni su u okviru svojih redovnih mjesečnih izvještaja
informirati, prije svega Federalno ministarstvo finansija, a i Ured premijera
FBiH o visini nedostajućih sredstava te predložiti da im se ista dodijele putem
preraspodjele sredstava između budžetskih korisnika ili na drugi način, sve u
skladu sa važećim propisima.
Federalno ministarstvo finansija dužno je razmotriti ove zahtjeve za novim
sredstvima te ukoliko postoji mogućnost predložiti Vladi FBiH odluku o
preraspodjeli sredstava. U međuvremenu, a u skladu sa naprijed navedenim
rukovodioci ne mogu zaključiti ni jedan Ugovor ukoliko institucije i organi
FBiH kojima rukovode ne raspolažu sa sredstvima za njihovo izvršenje, tj. sve
dok im se dodatna sredstva za ovu svrhu ne stave na raspologanje.
3. Pojašnjenja procesa vansudske nagodbe
Rukovodioci institucija i organa FBiH dužni su slijediti upute iz ovog
uputstva, kao i upute sadržane u Javnom pozivu. U slučaju postojanja nejasnoća,
dužni su pismenim putem (dopisom ili slanjem e-maila) kontaktirati ovlaštenu
osobu iz Ureda premijera FBiH radi pribavljanja pojašnjenja, mišljenja i
slično. Ovlaštena osoba iz Ureda premijera FBiH dužna je pismenim putem
(dopisom ili e-mailom) u razumnom roku uputiti pojašnjenja, mišljenja i slično.
V. Obaveze učesnika u procesu vansudske nagodbe na strani Vlade FBiH
1. Obaveze Ureda premijera FBiH
Ovlaštena osoba iz Ureda premijera FBiH dužna je u razumnom roku, a na traženje
rukovodilaca federalnih organa i institucija (putem slanja dopisa ili email
poruka) uputiti pismenim putem potrebna pojašnjenja, mišljenja i slično vezano
za proces zaključenja i izvršenja Ugovora. Ovlaštena osoba iz Ureda premijera
FBiH također je dužna telefonskim putem, a na poziv rukovodilaca federalnih
organa i institucija ili njihovih ovlaštenih uposlenika obaviti konsultacije, pružiti
savjete i slično. Ovlaštena osoba iz Ureda premijera FBiH nije dužna odgovarati
na upite podnosioca Zahtjeva, jer je to u isključivoj nadležnosti rukovodilaca
federalnih organa i institucija i njihovih nadležnih službi.
2. Obaveze Federalnog ministarstva finansija
Federalno ministarstvo finansija je dužno zaprimiti izvještaje institucija i
organa FBiH o realizaciji vansudske nagodbe (vidi naprijed). Koristeći ove
mjesečne izvještaje, te u direktnom kontaktu sa federalnim organima i
institucijama, Federalno ministarstvo finansija je dužno kad god se steknu
uvjeti pripremiti i Vladi Federacije BiH dostaviti na razmatranje odluke o
preraspodjeli sredstava između budžetskih korisnika u korist onih organa i
institucija FBiH kojima ta sredstva nedostaju, a zbog iskazanog većeg interesa
za potpisivanje Ugovora. Međutim, rukovodioci federalnih organa i institucija
su dužni prije obraćanja Federalnom ministarstvu finansija finansijska sredstva
za zaključenje Ugovora iznaći putem tzv. interne preraspodjele sredstava.
3. Obaveze Generalnog sekretarijata Vlade FBiH
1. Dostaviti federalnim organima i institucijama zaključke Vlade FBiH vezano za
nastavak procesa zaključenja i izvršenja vansudske nagodbe u 2021. godini i od
strane Vlade FBiH usvojene dokumente i odluku kako slijedi:
a. Javni poziv,
b. Zahtjev,
c. tekstove 3 (tri) tipska Ugovora, pod oznakama "A", "B" i
"C",
d. Uputstvo,
e. Odluka odavanju saglasnosti na Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o
vansudskoj nagodbi u 2021. godini, usvojenu od strane Vlade FBiH.
2. Objaviti Javni poziv u najmanje 4 (četiri) dnevne novine.
3. Na web stranici Vlade FBiH objaviti tekstove:
a. Javnog poziva
b. Zahtjeva
c. 3 (tri) tipska Ugovora, pod oznakama "A", "B" i
"C"
4. Obaveze rukovodilaca federalnih organa i institucija i njihovih službi
prije objave Javnog poziva
1. Upoznati nadležne službe o zaključcima Vlade FBiH vezano za zaključenje i
izvršenje vansudske nagodbe.
2. Upoznati nadležne službe o:
a) Javnom pozivu,
b) Zahtjevu,
c) tekstovima 3 (tri) tipska Ugovora, pod oznakama "A", "B"
i "C",
d) Uputstvu,
e) Odluci o davanju saglasnosti na Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora
o vansudskoj nagodbi u 2021. godini, usvojenu od strane Vlade FBiH.
5. Obaveze rukovodilaca federalnih organa i institucija i njihovih službi
nakon objave Javnog poziva
1. Putem javnog oglasa ili na drugi način upoznati uposlene (i po mogućnosti
umirovljenike i advokatske kancelarije koja imaju potraživanja iz radnih odnosa
prema Budžetu FBiH) federalnih organa ili institucije o sadržaju Javnog poziva.
2. Instruirati nadležne službe da svim zainteresiranim tužiteljima/tražiteljima
izvršenja, njihovim nasljednicima ili opunomoćenicima pruže informacije o
procesu zaključenja i izvršenja Ugovora, te po potrebi pruže pomoć pri popuni Zahtjeva
i odgovarajućih tekstova tipskih Ugovora o u skladu sa Uputstvom.
3. Izvršiti prilagođavanja tekstova tipskih Ugovora u situacijama utvrđenim
Uputstvom.
4. Osigurati da nadležna služba za prijem pošte uredno prima Zahtjeve ukoliko
su isti pravilno popunjeni i ukoliko je dostavljena sva tražena dokumentacija
kako je navedeno u Javnom pozivu.
5. Osigurati da nadležna služba za prijem pošte potvrdi prijem uredno
popunjenog Zahtjeva sa potpunom dokumentacijom tako što će izdati odgovarajuću
potvrdu sa brojem protokola pod kojim je Zahtjev zaprimljen.
6. Po prijemu Zahtjeva, potpisanih odgovarajućih Ugovora i prateće
dokumentacije zajedno sa nadležnim službama izvršiti potrebne provjere u smislu
opravdanosti podnešenog Zahtjeva u pogledu:
a. pravovremenosti predaje Zahtjeva
b. valjanosti potpisnika:
i. u svojstvu uposlenika
ii. u svojstvu umirovljenika/penzionera
iii. u svojstvu nasljednika potraživanja
iv. u svojstvu ovlaštenog opunomoćenika
v. u svojstvu advokatske kancelarije - punomoćnika tražitelja izvršenja
c. osnovanosti potraživanja po svim (ukupnim) pravosnažnim i izvršnim sudskim
odlukama koje podnosioci Zahtjeva imaju prema Budžetu FBiH u momentu podnošenja
Zahtjeva, zaključno sa 31.10.2021. godine,
d. valjanosti/ispravnosti dokumentacije koja se prilaže uz Zahtjev, a u skladu
sa Javnim pozivom.
7. U slučaju prijema nepravilno popunjenog Zahtjeva ili Ugovora ili Zahtjeva sa
nedostajućom ili nevaljanom/neispravnom dokumentacijom naložiti nadležnim
službama da o tome upoznaju podnosioca Zahtjeva i od njega traže dostavu
ispravne i potpune dokumentacije.
6. Obaveze rukovodilaca federalnih organa i institucija u pogledu
potpisivanja i izvršenja Ugovora
1. Ukoliko se provjerom utvrdi opravdanost Zahtjeva potrebno je:
a. pristupiti potpisivanju Ugovora nakon što se prethodno provjeri da li za
izvršenje istog/istih postoje raspoloživa sredstva,
b. nakon potpisa Ugovora potrebno ih je proslijediti nadležnoj službi radi
isplate ugovorenog iznosa u ugovorenom roku.
2. Plaćanja (izvršenja) po osnovu zaključenih Ugovora vršiti na osnovu
instrukcija Federalnog ministarstva finansija sa razdjela federalnog organa ili
institucije u okviru iznosa koji je za tu svrhu odobren Budžetom FBiH za 2021.
godinu.
3. Plaćanja (izvršenja) po osnovu zaključenih Ugovora vršiti prema redoslijedu
zaprimljenih Zahtjeva od strane nadležnih službi za prijem pošte koji su tokom
provjere pozitivno riješeni tj. kod kojih je utvrđena opravdanost potraživanja.
4. Potpisati one Ugovore koje je moguće izvršiti u odnosu na sredstva koja su za
tu svrhu federalnoj instituciji ili organu odobrena u Budžetu FBiH za tekuću
godinu na način kako je propisano Uputstvom.
7. Obaveze rukovodilaca federalnih organa i institucija u pogledu
izvještavanja
Rukovodioci institucija i organa FBiH obavezni su dostavljati blagovremeno
mjesečne izvještaje o realizaciji vansudske nagodbe u formi izvještaja koji
sadrži naprijed navedene podatke (vidjeti poglavlje IV Izvještavanje i
preraspodjela sredstava).