ZAKON
O INTERNOJ REVIZIJI U JAVNOME SEKTORU
U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


I. OPĆE ODREDBE


Članak 1.


Ovim se zakonom uređuje mjerodavnost, načela, uspostava, procedure i aktivnosti interne revizije, te izvješćivanje i druga pitanja vezana uz internu reviziju u javnome sektoru u Federaciji Bosne i Hercegovine ( u daljnjem tekstu: Federacija).

Odredbe ovoga zakona odnose se na korisnike javnih sredstava proračuna Federacije Bosne i Hercegovine, kantona, gradova i općina i izvanproračunskih fondova.


Članak 2.

U smislu ovoga zakona, termini koji se u njemu koriste imaju sljedeće značenje:

1. Interna revizija je neovisno, objektivno uvjeravanje i konzultantska aktivnost kreirana s ciljem da se doda vrijednost i unaprijedi poslovanje organizacije. Ona pomaže organizaciji da ostvari svoje ciljeve osiguravajući sustavan, discipliniran pristup procjeni i poboljšanju učinkovitosti upravljanja rizikom, kontrolama i procesima upravljanja.

2. Interna kontrola podrazumijeva različite mehanizme kojima se osigurava ispravno izvršavanje odluka vezanih uz proračunske i ostale politike, posebice u sljedećim oblastima: financijskog izvješćivanja, učinkovitih sustava komunikacije između rukovoditelja i njihovog osoblja, računovodstvenih kontrola, kontrola procesa i kontrole javnih nabava.

3. Organizacija podrazumijeva sve korisnike javnih sredstava i to: proračuna Federacije Bosne i Hercegovine, kantona, gradova, općina i izvanproračunskih fondova.

4. Korisnici javnih sredstava prve razine financiraju se izravno iz proračuna.

5. Korisnici javnih sredstava druge razine financiraju se preko korisnika javnih sredstava prve razine.

6. Usluge uvjeravanja podrazumijevaju ispitivanje dokaza čija je svrha osigurati neovisnu procjenu o upravljanju rizikom, kontrolama ili procesu rukovođenja unutar organizacije.

7. Kodeks profesionalne etike podrazumijeva načela profesije i prakse interne revizije (integritet, neovisnost, objektivnost, povjerljivost i stručnost) i pravila ponašanja koja navode kako se trebaju ponašati interni revizori u obavljanju svoje dužnosti. Kodeks profesionalne etike primjenjuje se i na pojedince i na organizaciju koja pruža usluge interne revizije.

8. Uputa za internu reviziju podrazumijeva dokument u kojem su navedene procedure čija je primjena obvezatna tijekom rada interne revizije, a osmišljene su u svrhu ostvarivanja plana rada interne revizije.

II. MJERODAVNOST INTERNE REVIZIJE


Članak 3.


Interni revizori su ovlašteni da obavljaju sustavan pregled i procjenu upravljanja rizikom i internih kontrola. Interni revizori će procjenjivati adekvatnost i učinkovitost sustava financijskog upravljanja i kontrole, u smislu:
1) identifikacije rizika, procjene rizika i upravljanja rizikom od uprave organizacije,
2) ispunjavanja zadaća i postizanja definiranih ciljeva organizacije,
3) ekonomične, učinkovite i djelotvorne uporabe resursa,
4) usklađenosti s uspostavljenim politikama, procedurama, zakonima i regulativama,
5) čuvanja sredstava organizacije od gubitaka kao rezultata svih vidova nepravilnosti,
6) integriteta i vjerodostojnosti informacija, računa i podataka, uključujući procese unutarnjeg i vanjskog izvješćivanja.

Članak 4.

Rukovoditelj organizacije ima isključive ovlasti da inicira posebne zadaće konzultantske prirode koje se odnose na internu reviziju, a koje nisu obuhvaćene godišnjim planom interne revizije u okviru organizacije.


III. TEMELJNA NAČELA INTERNE REVIZIJE


Članak 5.


Funkcija interne revizije temelji se na sljedećim načelima:
1) neovisnost i objektivnost,
2) kompetentnost i dužna profesionalna pozornost,
3) integritet i povjerljivost.


Funkcija interne revizije vrši se sukladno:
1) Metodologiji i Uputi o internoj reviziji u javnome sektoru koje donosi Centralna harmonizacijska jedinica u Federaciji (u daljnjem tekstu: CHJ) iz članka 6. ovoga zakona, uz suglasnost Koordinacijskog odbora centralnih harmonizacijskih jedinica u Bosni i Hercegovini (u daljnjem tekstu: Koordinacijski odbor).
2) Međunarodnim standardima za profesionalnu praksu interne revizije izdanim od Instituta internih revizora (IIA) i usvojenim od Koordinacijskog odbora.
3) Kodeksom profesionalne etike za internu reviziju izdanim od IIA, a usvojenim od Koordinacijskog odbora.


IV. CENTRALNA HARMONIZACIJSKA JEDINICA


Članak 6.


CHJ se uspostavlja u Federalnom ministarstvu financija - Federalnom ministarstvu finansija (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), ovlaštena je za razvitak u oblasti interne revizije, nadzor nad implementacijom svih važećih propisa o internoj reviziji od jedinica za internu reviziju i koordinaciju rada jedinica za internu reviziju organizacija iz članka 2. točka 3. ovoga zakona.

CHJ je odgovorna za:
1) pripremu prijedloga za izmjene Zakona o internoj reviziji u javnome sektoru u Federaciji Bosne i Hercegovine, nakon usuglašavanja u Koordinacijskom odboru,
2) pripremu i implementaciju programa obuke i certificiranje internih revizora u Federaciji nakon usuglašavanja programa obuke u Koordinacijskom odboru,
3) implementaciju standarda za internu reviziju i Kodeksa profesionalne etike za interne revizore, nakon usuglašavanja u Koordinacijskom odboru,
4) pripremu i implementaciju radne metodologije interne revizije, nakon usuglašavanja u Koordinacijskom odboru,
5) pripremu i implementaciju Strategije razvitka interne revizije u javnome sektoru nakon usuglašavanja u Koordinacijskom odboru,
6) izradu Pravilnika o uvjetima za obavljanje poslova interne revizije,
7) davanje mišljenja na pravilnike o unutarnjem ustrojstvu, koja uspostavlja jedinicu interne revizije, u dijelu koji se odnosi na internu reviziju,
8) koordinaciju rada jedinica za internu reviziju u javnome sektoru u Federaciji i uspostavljanje veza s državnim i međunarodnim institucijama na području interne revizije,
9) suradnju s Uredom za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine, radi ostvarivanja učinkovite i djelotvorne interne i eksterne revizije,
10) po zahtjevu i potrebi, rješavanje neslaganja u mišljenjima između rukovoditelja jedinice za internu reviziju i rukovoditelja organizacije.

Rukovoditelj CHJ je član Koordinacijskog odbora.


Članak 7.


CHJ je obvezna izraditi godišnje konsolidirano izvješće interne revizije, na osnovi godišnjih izvješća jedinica za internu reviziju iz članka 8. ovoga zakona i dostaviti ga ministru.

Konsolidirano izvješće iz stavka 1. ovoga članka ministar dostavlja Vladi Federacije Bosne i Hercegovine, radi razmatranja i usvajanja.

Konsolidirano će izvješće interne revizije sadržavati sažete informacije o statusu implementacije preporuka sadržanih u izvješćima o internoj reviziji koje su jedinice za internu reviziju dostavljale tijekom godine.

Godišnje konsolidirano izvješće interne revizije sadržavat će i analizu rada CHJ, uključujući preporuke za poboljšanje rada, koje usvaja Koordinacijski odbor.


V. USPOSTAVA IZVRŠAVANJA INTERNE REVIZIJE


Članak 8.


Rukovoditelj organizacije odgovoran je za uspostavljanje i funkcioniranje odgovarajućeg i učinkovitog financijskog upravljanja i sustava kontrola.

Interna revizija u Federaciji vršit će se uspostavom jedinica za internu reviziju u okviru organizacija koje ispunjavaju jedan od uvjeta iz članka 9. ovoga zakona.

Za organizacije koje ne ispunjavaju uvjete iz članka 9. ovoga zakona, internu reviziju obavljat će jedinice za internu reviziju uspostavljene u ministarstvima financija, odnosno u službama za financije.

Općine koje ne ispunjavaju kriterije za uspostavu jedinica interne revizije imat će najmanje jednog internog revizora.


Članak 9.


CHJ predlaže kriterije za uspostavu jedinice za internu reviziju, čija će osnova biti:
1) ukupan godišnji proračun,
2) broj zaposlenih,
3) kompleksnost transakcija i
4) stupanj rizika koji je uključen.

Pravilnik o kriterijima za uspostavu jedinica za internu reviziju donosi ministar.

Rukovoditelj organizacije iz članka 2. točka 3. obvezan je uspostaviti jedinicu za internu reviziju ukoliko su ispunjeni kriteriji iz Pravilnika iz stavka 2. ovoga članka.


Članak 10.


Jedinica za internu reviziju osnovana sukladno članku 8. ovoga zakona obavlja internu reviziju svih programa, aktivnosti, procesa i organizacije, uključujući i organizacije druge razine potrošnje, koje nisu ispunile kriterije za uspostavljanje jedinice za internu reviziju iz članka 9. ovoga zakona.

Jedinice za internu reviziju organizacija koje su odgovorne za upravljanje projektima i programima i koji se implementiraju između više organizacija koordinirat će rad jedinica za internu reviziju organizacija koje sudjeluju u tim projektima i programima.

Jedinica za internu reviziju korisnika javnih sredstava prve razine neće obavljati internu reviziju aktivnosti korisnika javnih sredstava druge razine, ukoliko je na toj razini uspostavljena jedinica za internu reviziju.

Jedinica za internu reviziju korisnika javnih sredstava prve razine će nadzirati i koordinirati aktivnosti jedinica za internu reviziju korisnika javnih sredstava druge razine.


VI. UVJETI ZA INTERNE REVIZORE


Članak 11.


Pored općih uvjeta za prijem u radni odnos koji su propisani Zakonom o državnoj službi u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 29/03, 39/04, 54/04, 67/05 i 8/06) interni revizori moraju ispunjavati i posebne uvjete koji će biti propisani Pravilnikom o uvjetima za obavljanje poslova interne revizije, koji donosi federalni ministar financija (u daljnjem tekstu: ministar).

Rukovoditelja jedinice za internu reviziju postavlja rukovoditelj organizacije, sukladno zakonu iz stavka 1. ovoga članka.


VII. SUKOB INTERESA


Članak 12.


Rukovoditelj jedinice za internu reviziju ili interni revizor neće sudjelovati u reviziji ako postoje neki od sljedećih oblika sukoba interesa:
1) ako je interni revizor bio zaposlen kao rukovoditelj u organizaciji kod koje obavlja reviziju u posljednje tri godine,
2) ako su revizor, njegov bračni drug ili srodnici po krvi do drugog stupnja bili zaposleni na poziciji rukovoditelja u revidiranoj organizaciji u posljednje tri godine,
3) ako postoje druge okolnosti koje mogu dovesti do potencijalnog sukoba interesa, ako se smatraju takvima i ako su objašnjene pisanim putem od rukovoditelja jedinice za internu reviziju.


VIII. PROCEDURE I AKTIVNOSTI INTERNE REVIZIJE

Članak 13.


Osnovne aktivnosti interne revizije provodit će se kroz sljedeće procese interne revizije:
1) strateško (trogodišnje) i godišnje planiranje revizije,
2) testiranje, ispitivanje i procjena podataka i informacija,
3) izvješćivanje o rezultatima i davanje preporuka u cilju poboljšanja poslovanja,
4) praćenje realizacije preporuka interne revizije od uprave.

Navedeni procesi definiraju se u Smjernicama za internu reviziju u javnome sektoru, koje će izdati Koordinacijski odbor.


Članak 14.


Rukovoditelj jedinice za internu reviziju ima sljedeće obveze:
1) priprema Pravilnik o internoj reviziji i operativne upute,
2) priprema strateški plan interne revizije organizacije za razdoblje od tri godine,
3) priprema godišnji plan interne revizije na temelju procjene rizika i usvojenog strateškog plana, te nakon njegovog odobravanja od rukovoditelja organizacije osigurava njegovu adekvatnu implementaciju i nadzor nad njegovim izvršavanjem,
4) organizira i koordinira aktivnosti interne revizije i nadzire implementaciju planiranih aktivnosti,
5) informira rukovoditelja organizacije o postojanju sukoba interesa,
6) informira rukovoditelja organizacije ukoliko se pojavi sumnja o nepravilnostima i/ili prijevari koji mogu rezultirati kriminalnim aktivnostima ili kršenjem propisa, radi daljnjeg postupanja,
7) dostavlja izvješće interne revizije rukovoditelju organizacije, a ako je revidirana organizacija korisnik javnih sredstava druge razine, i rukovoditelju te organizacije,
8) priprema godišnje izvješće o aktivnostima interne revizije,
9) osigurava kvalitetu aktivnosti interne revizije sukladno pravilima izdanim od CHJ,
10) evidentira sve aktivnosti revizije i čuva dokumentaciju vezanu uz internu reviziju,
11) osigurava obuku internih revizora, priprema i dostavlja godišnji plan obuke rukovoditelju organizacije radi odobravanja i osigurava njegovu implementaciju,
12) vrši godišnju procjenu mogućnosti i resursa jedinice interne revizije i dostavlja preporuke rukovoditelju organizacije radi usklađivanja s godišnjim planom revizije,
13) surađuje s Uredom za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine u razmjeni izvješća, dokumentacije i mišljenja,
14) po potrebi inicira angažman vanjskih eksperata,
15) osigurava učinkovito korištenje resursa dodijeljenih za izvršavanje funkcije interne revizije,
16) usmjerava pozornost CHJ na sve razlike u mišljenjima između internih revizora i rukovoditelja organizacije.

Rukovoditelj jedinice za internu reviziju izravno izvješćuje rukovoditelja organizacije.

Rukovoditelj jedinice za internu reviziju i interni revizori neće obavljati reviziju u organizaciji za koju nisu vezani po dužnosti.


Članak 15.


Interni revizor ima sljedeće ovlasti:
1) slobodan pristup u prostorije organizacije u kojoj obavlja reviziju, uzimajući u obzir sigurnosna pravila i pravila dobrog ponašanja,
2) pristupanje odgovarajućoj dokumentaciji vezanoj uz reviziju u organizaciji u kojoj obavlja reviziju, uključujući i dokumentaciju koja ima karakter poslovne tajne i podacima koji su elektronski čuvani, osiguravajući zaštitu tajnosti podataka sukladno zakonu, podzakonskim i internim aktima,
3) tražiti preslike, izvode ili potvrde spomenutih dokumenata i u izvjesnim slučajevima izuzeti originalne dokumente ostavljajući presliku nazad, s potvrdom o izuzimanju,
4) zahtijevati usmenu ili pisanu informaciju od bilo kojeg zaposlenog ili rukovoditelja organizacije koja se revidira,
5) zahtijevati informacije od drugih institucija vezano uz aktivnosti i upravljanje revidiranim organizacijama.


Članak 16.

Interni revizor ima sljedeće obveze:
1) implementirati program revizije za vrijeme obavljanja aktivnosti revizije,
2) informirati rukovoditelja revidirane organizacije o početku revizije uz prezentaciju pisane ovlasti,
3) proučiti dokumentaciju i uvjete značajne za formuliranje objektivnog mišljenja,
4) obrazložiti nalaze objektivno i istinito, u pisanome obliku, uz priložene dokaze,
5) informirati rukovoditelja jedinice interne revizije ako se, za vrijeme obavljanja revizije, pojavi sumnja na nepravilnosti i/ili prijevare,
6) napraviti nacrt revizorskog izvješća i razmotriti ga s upravom u revidiranoj organizaciji,
7) uključiti u završno revizorsko izvješće sva mišljenja uprave revidirane organizacije,
8) dostaviti nacrt i konačno revizorsko izvješće rukovoditelju jedinice interne revizije,
9) u slučaju sukoba interesa vezano za reviziju odmah informirati rukovoditelja jedinice interne revizije,
10) vratiti sve originalne dokumente nakon završetka revizije,
11) čuvati svaku državnu, profesionalnu ili poslovnu tajnu koju je saznao tijekom interne revizije,
12) čuvati sve radne zabilješke nastale u vrijeme obavljanja interne revizije.


IX. NAKNADNI PREGLED O IZDANIM IZVJEŠĆIMA


Članak 17.


Revidirana organizacija (organizacijski dio), na osnovi revizorskih nalaza i preporuka, priprema plan aktivnosti s odgovornim osobama i krajnjim rokom za poduzimanje prijeko potrebnih mjera u okviru njihove kompetentnosti i informira rukovoditelja organizacije i rukovoditelja jedinice interne revizije o implementaciji akcijskog plana.

Ne kasnije od šest mjeseci nakon što je izvješće o reviziji izdano rukovoditelj jedinice za internu reviziju prati implementaciju preporuka interne revizije danih u ranijem izvješću interne revizije, kako bi ocijenio je li revidirana organizacija poduzela korektivne aktivnosti i je li postigla željene rezultate te o tome informira rukovoditelja organizacije.

Izvješće o naknadnom pregledu iz stavka 2. ovoga članka će, na zahtjev, biti dostavljeno i organima zakonodavne, izvršne ili sudske vlasti i Uredu za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine.


X. GODIŠNJE IZVJEŠĆE


Članak 18.

Rukovoditelj jedinice za internu reviziju izrađuje godišnje izvješće interne revizije koje obvezatno sadrži izdana revizorska izvješća i informacije o ostalim aktivnostima koje su završene ili su u tijeku na dan 31. prosinca prethodne godine, najkasnije u roku od 60 dana po završetku godine.

Izvješće iz stavka 1. ovoga članka obvezatno sadrži informacije o realiziranim aktivnostima interne revizije predviđenim godišnjim planom interne revizije, pregled osnovnih zaključaka iz svih internih revizija izvršenih tijekom godine, opće procjene sustava financijskog upravljanja i kontrole, kao i analize svih slučajeva koji su uključivali kršenje propisa, te slučajeve koji su proslijeđeni tijekom godine Tužiteljstvu.

Preslika izvješća dostavlja se rukovoditelju organizacije i CHJ.

Na zahtjev, godišnje izvješće će biti dostavljeno i organima zakonodavne, izvršne ili sudske vlasti i Uredu za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Članak 19.


Rukovoditelj jedinice za internu reviziju korisnika javnih sredstava druge razine podnosi izvješće, uključujući i godišnje izvješće o internoj reviziji, rukovoditelju jedinice za internu reviziju korisnika javnih sredstava prve razine, u roku od 15 dana od dana sastavljanja izvješća.


XI. PREGLEDI RADI OSIGURANJA KVALITETE


Članak 20.


Svaka će organizacija interne revizije imati vanjski pregled kontrole kvalitete koji se izvršava najmanje jednom svakih pet godina, kako bi se utvrdila usklađenost izdanih izvješća sa standardima profesionalne prakse interne revizije. Pregled će izvršiti kvalificirane osobe koje su neovisne o organizaciji i koje nemaju stvarni ili mogući sukob interesa.

Vrijeme i raspored obavljanja vanjske kontrole kvalitete i izbor osobe ili neovisne organizacije za vanjsku kontrolu kvalitete definira CHJ.


XII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Članak 21.

Pravilnik o uvjetima za obavljanje poslova interne revizije iz članka 11. i Pravilnik o kriterijima za uspostavu jedinica za internu reviziju iz članka 9. stavak 2. ovoga zakona donosi ministar u roku od četiri mjeseca od dana postavljenja ravnatelja CHJ.


Članak 22.


CHJ će pripremiti operativne procedure i metodologiju za internu reviziju u roku od 12 mjeseci od dana imenovanja ravnatelja CHJ i koje moraju biti usuglašene na Koordinacijskom odboru.


Članak 23.


Postojeći propisi će se nastaviti primjenjivati dok se ne donesu propisi predviđeni ovim zakonom.


Članak 24.


Organizacije iz članka 2. točka 3. ovoga zakona uskladit će svoje interne propise s odredbama ovoga zakona, u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu ovoga zakona.


Članak 25.


Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".


PREDSJEDATELJ
ZASTUPNIČKOG DOMA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH

Safet Softić

PREDSJEDATELJ
DOMA NARODA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH

Stjepan Krešić