ZAKON
O REVIZIJI INSTITUCIJA U FEDERACIJI
BOSNE I HERCEGOVINE
I. OPĆE ODREDBE
Član 1.
Okvir zakona
1) Ovim Zakonom uređuje se revizija institucija u Federaciji
Bosne i Hercegovine, ciljevi, dužnosti, organizacija, rukovođenje i nadležnosti
organa za reviziju.
2) Reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine vrši Ured za reviziju
institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Ured za reviziju).
Član 2.
Definicije
U ovom Zakonu upotrijebljeni izrazi imaju sljedeća značenja:
“Ured za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine” je vrhovna
institucija za reviziju utvrđena članom 20. ovog Zakona;
"revizor" je službenik pisano imenovan od generalnog revizora da
provodi dužnosti i funkcije Ureda za reviziju;
“generalni revizor” i "zamjenik generalnog revizora" su osobe imenovane
na funkcije u skladu sa ovim Zakonom;
"budžet“ je akt kojim se uređuje plan finansijskih aktivnosti budžetskih
korisnika koji obuhvata projekciju iznosa prihoda i primitaka i utvrđenog
iznosa rashoda i izdataka Federacije Bosne i Hercegovine, kantona, gradova
i općina za period od jedne fiskalne godine. Budžetom je, također, utvrđena
gornja granica ukupnog duga Federacije Bosne i Hercegovine, kantona, gradova
i općina, uključujući i postojeći dug i projekciju novog duga za datu fiskalnu
godinu. Budžet donosi zakonodavno tijelo Federacije Bosne i Hercegovine, skupštine
kantona, gradska vijeća i općinska vijeća;
“budžetske institucije“ su sve institucije u Federaciji Bosne i Hercegovine,
uključujući ministarstva Federacije Bosne i Hercegovine, upravne organizacije
i druga tijela i institucije Federacije Bosne i Hercegovine koje se finansiraju
iz budžeta Federacije Bosne i Hercegovine, kao i ministarstva, upravne organizacije
i druga tijela i institucije kantona i općina;
„revidirane institucije“ su institucije Federacije Bosne i Hercegovine u kojima
se vrši revizija;
“Koordinacioni odbor vrhovnih institucija za reviziju” je odbor uspostavljen
članom 46., koji se sastoji od generalnih revizora i zamjenika generalnih
revizora institucija za reviziju u Bosni i Hercegovini;
"povjerljiva informacija" je informacija čije bi objavljivanje bilo
u suprotnosti sa javnim interesima iz razloga sigurnosti, odbrane, međunarodnih
odnosa, ili koji bi prejudicirali privilegovani osobni integritet ili privilegovane
komercijalne interese bilo koje osobe ili institucije kao što je određeno
zakonom, ili prihvaćeno u uobičajenoj komercijalnoj praksi;
"budžetski korisnici prvog nivoa" su institucije koje se direktno
finansiraju iz budžeta Federacije Bosne i Hercegovine sa svojim vlastitim
budžetskim stavkama. Budžetski korisnici drugog nivoa finansiraju se putem
budžetnih korisnika prvog nivoa;
"interna kontrola" je organizacija, politike i procedure
koje se koriste da pomognu osigurati da vladini programi postignu svoje ciljane
rezultate, da resursi za te programe budu korišteni konzistentno sa navedenim
ciljevima organizacije i da su programi zaštićeni od prevara, nenamjenskog
trošenja i pogrešnog upravljanja i da su dobijene informacije pouzdane, pravovremeno
pribavljene, održavane i korištene za obavještavanje i donošenje odluka po
njima;
"INTOSAI" je Međunarodna organizacija vrhovnih revizijskih institucija;
"INTOSAI revizioni standardi" je set revizorskih standarda razvijenih
od INTOSAI-a. Standardi imaju sljedeće osnovne elemente: Limska deklaracija
o revizorskim smjernicama i pravilima (principi nezavisnosti), Revizioni standardi
(principi revizionog rada) i Etički kodeks (vrijednosti i principi revizora);
“resorni ministar” je ministar u čijem resoru je oblast u kojoj se vrši revizija;
"Parlamentarna komisija je nadležna komisija za finansije i budžet u
oba doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, odgovorna za reviziju
;
“pre-revizija” se odnosi na ex-ante ispitivanje i na ex-ante certifikaciju
transakcija u sastavu računovodstvenog sistema;
“prostorije” su zgrade, uredi, bilo koje zemljište i mjesto;
"javni izvještaj" je izvještaj koji je Ured za reviziju odlučio
da učini javnim;
"kvalitet" je stepen do kog su revizorski procesi obavljeni uključujući
i pripremu revizorskih izvještaja u skladu sa važećim revizorskim standardima,
pravilima i važećim propisima;
"sistem kontrole kvaliteta" je set uspostavljenih, koordiniranih
aktivnosti koje trebaju osigurati da rad Ureda za reviziju bude u skladu sa
važećim revizorskim standardima, pravilima i važećim propisima;
"osiguranje kvaliteta" je procjena primjene i funkcioniranja predviđenog
sistema i mjera sistema kontrole kvaliteta.
Član 3.
Ciljevi
1) Glavni cilj Ureda za reviziju je da kroz provođenje revizija
osigura nezavisna mišljenja o izvršenju budžeta i finansijskim izvještajima,
korištenju resursa i upravljanja državnom imovinom od Vlade, budžetskih institucija
u Federaciji Bosne i Hercegovine i javnih institucija u Federaciji Bosne i
Hercegovine, na koji način će se doprinijeti pouzdanom obavještavanju o korištenju
budžetskih sredstava, transparentnom i kvalitetnom upravljanju javnim prihodima,
troškovima i imovinom u Federaciji Bosne i Hercegovine.
2) Ured za reviziju informira odgovorne institucije i javnost o svojim nalazima
i preporukama kroz pravovremeno i javno objavljivanje revizorskih izvještaja,
te ukoliko su relevantne, kroz druge aktivnosti informiranja.
3) Ured za reviziju je nepolitičan i ne smije podržavati ili biti u vezi sa
bilo kojom političkom strankom.
Član 4.
Sloboda kontrole i upravljanja
Ured za reviziju u vršenju svojih dužnosti i nadležnosti, u skladu sa ovim Zakonom, nezavisan je i ne podliježe upravljanju ili kontroli bilo koje druge osobe ili institucije, ako ovim Zakonom nije drugačije određeno.
Član 5.
Finansiranje Ureda za reviziju
1) U skladu sa odredbama Zakona o budžetu Federacije Bosne i
Hercegovine Ured za reviziju priprema nacrt svog godišnjeg budžeta i dostavlja
ga Parlamentarnoj komisiji odgovornoj za reviziju na odobravanje.
2) Prema rokovima iz Zakona o budžetu Federacije Bosne i Hercegovine Ured
za reviziju će, po odobravanju Parlamentarne komisije, Ministarstvu finansija
Federacije Bosne i Hecegovine (u daljnjem tekstu: Ministarstvo finansija)
dostaviti nacrt svog budžeta radi uključivanja u nacrt budžeta Federacije
Bosne i Hercegovine za sljedeću fiskalnu godinu.
3) Generalni revizor odobrava zahtjeve za plaćanje troškova Ureda za reviziju
i dostavlja Ministarstvu finansija na realizaciju.
Član 6.
Godišnji izvještaj o aktivnostima i vanjska revizija Ureda za reviziju
1) U skladu sa Zakonom o budžetu Federacije Bosne i Hercegovine
Ured za reviziju pripremit će finansijske izvještaje o poslovanju i dostaviti
ih Parlamentarnoj komisiji odgovornoj za reviziju.
2) Godišnji izvještaj o aktivnostima (u daljnjem tekstu: završni izvještaj)
pored informacija o poslovanju Ureda za reviziju sadrži i finansijski izvještaj
Ureda za reviziju.
3) Ured za reviziju pripremit će svoje finansijske izvještaje u skladu sa
Zakonom o budžetu Federacije Bosne i Hercegovine.
4) Parlamentarna komisija odgovorna za reviziju imenuje nezavisnu revizorsku
kuću, ili komisiju za reviziju od pet članova koji moraju biti stručnjaci
iz oblasti revizije i računovodstva radi revizije izvještaja Ureda za reviziju.
5) Parlamentarna komisija odgovorna za reviziju imenuje posebnu komisiju od
tri člana sa odgovarajućim iskustvom radi pregleda godišnjeg izvještaja o
aktivnosti Ureda za reviziju.
6) Komisija iz stava 5) ovog člana Parlamentarnoj komisiji odgovornoj za reviziju
dostavlja izvještaj o svojim nalazima, sa komentarom o revizorskim nalazima
iz revizije finansijskih izvještaja Ureda za reviziju prije odobravanja budžeta
Uredu za reviziju od Parlamentarne komisije.
Član 7.
Imunitet i izuzeće od odgovornosti
1) Revizori nisu odgovorni za djela ili propuste počinjene u
okviru svojih dužnosti.
2) Ovim izuzećem od odgovornosti neće se zaštititi revizor koji je tokom svoje
službe zatečen u vršenju krivičnog djela.
3) Ured za reviziju će osobi Ureda, protiv koje je pokrenut sudski postupak
za djela ili propuste počinjene tokom vršenja svojih dužnosti, prema ovom
Zakonu, nadoknaditi sve sudske troškove, pod uvjetom da je osoba oslobođena
krivice.
II. NADLEŽNOSTI UREDA ZA REVIZIJU
Član 8.
Nadležnosti
1) Ured za reviziju nadležan je za:
a) finansijske revizije (regulirane članom 13. ovog Zakona),
b) revizije učinka (regulirane članom 14. ovog Zakona),
c) druge specifične revizije (regulirane čl. 17. i 18. ovog Zakona).
Član 9.
Nenadležnosti
1) Ured za reviziju nije nadležan vršiti pre-revizioni uvid
ili pre-revizionu certifikaciju računovodstvenih transakcija kao dijela računovodstvenog
sistema.
2) Ured za reviziju nije nadležan preduzimati nikakve aktivnosti izvan onih
koje se zahtijevaju prema ovom Zakonu, ako smatra da te aktivnosti nisu u
skladu sa njegovim dužnostima, ili ukoliko bi njihovo obavljanje spriječilo
ispunjenje obaveza Ureda za reviziju prema ovom Zakonu.
Član 10.
Revizorski standardi, sistem kontrole kvaliteta i sistem osiguranja kvaliteta
1) Ured za reviziju mora primjenjivati INTOSAI standarde revizije
i osigurati da zaposleni Ureda za reviziju i druge osobe koje vrše bilo koje
funkcije revizije prema ovom Zakonu rade u skladu sa ovim standardima.
2) Ured za reviziju usvojit će i objaviti standarde iz stava 1) ovog člana
u roku od tri mjeseca nakon stupanja na snagu ovog Zakona.
3) Revizorski standardi Međunarodne federacije računovođa (IFAC) koristit
će se prilikom revizije javnih preduzeća kao što je definirano u članu 11.
ovog Zakona, ukoliko su primjenjivi.
4) Ured za reviziju donijet će uputstva, smjernice i druga akta neophodna
za primjenu revizorskih standarda u roku od tri mjeseca nakon stupanja na
snagu ovog Zakona.
5) Ured za reviziju odgovoran je za implementaciju sistema kontrole kvaliteta
kojim će se u revizorskom radu osigurati pridržavanje revizorskih standarda,
pravila i propisa, uključujući i mehanizme osiguranja kvaliteta za revizorski
posao.
6) Parlamentarna komisija odgovorna za reviziju inicirat će svake četvrte
godine profesionalnu evaluaciju rada koja će se finansirati iz budžetskih
sredstava.
7) Prilikom izbora izvršioca profesionalne evaluacije prednost će se dati
državnom uredu za reviziju druge zemlje.
8) Ured za reviziju objavit će i dostaviti izvještaje profesionalnih evaluacija
Parlamentarnoj komisiji odgovornoj za reviziju, uključujući i izvještaj o
mjerama koje je Ured za reviziju preduzeo kao rezultat tih evaluacija.
Član 11.
Okvir revizije
1) Nadležnost Ureda za reviziju, u skladu sa odredbama ovog
Zakona, obuhvata sve javne institucije u Federaciji Bosne i Hercegovine uključujući:
a) Parlament Federacije Bosne i Hercegovine;
b) Predsjednika Federacije Bosne i Hercegovine;
c) Vladu Federacije Bosne i Hercegovine i njena ministarstva;
d) vanbudžetska sredstva koja mogu biti uspostavljena zakonom;
e) javne fondove, zavode i agencije.
2) Nadležnost, također, obuhvata:
a) skupštine i vlade kantona na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine;
b) općine na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine;
c) sve budžetske institucije koje se direktno finansiraju iz budžeta koje
usvajaju parlament, skupštine kantona i općinska vijeća;
d) vanbudžetska sredstva koja mogu biti uspostavljena zakonom;
e) sredstva koja su kao zajam ili grant za Bosnu i Hercegovinu osigurana nekoj
instituciji, ili projektu u Federaciji Bosne i Hercegovine od međunarodnih
tijela i organizacija;
f) sredstva osigurana iz budžeta bilo kojoj drugoj instituciji, organizaciji
ili tijelu.
3) Nadležnost Ureda za reviziju obuhvata i preduzeće u kojem država ima vlasnički
udjel od 50% plus jednu dionicu ili više.
4) Revizija uključuje i sve finansijske, administrativne i druge aktivnosti,
programe i projekte kojima upravlja jedna ili više institucija i tijela iz
ovog člana, uključujući procesiranje i prihode od prodaje imovine, privatizacije
i koncesija.
Član 12.
Planiranje revizije
1) Generalni revizor svake godine, nakon konsultacije sa zamjenikom
glavnog revizora, donosi godišnji plan revizije Ureda za reviziju za narednu
godinu uzimajući u obzir i zahtjeve u skladu sa ovim Zakonom. Plan revizije
bit će dostavljen Parlamentarnoj komisiji odgovornoj za reviziju kao informacija
prije početka naredne fiskalne godine.
2) Generalni revizor i zamjenik glavnog revizora, prilikom određivanja godišnjeg
plana revizije, postupaju u skladu sa odredbama ovog Zakona i usvojenim revizorskim
standardima prema članu 10. ovog Zakona.
Član 13.
Finansijska revizija
1) Ured za reviziju prilikom vršenja revizije, u skladu sa usvojenim
revizorskim standardima, pregleda finansijske izvještaje i pripadajuće račune
institucija kod kojih se vrši revizija sa ciljem procjene da li su finansijski
izvještaji pouzdani i da li bilansi u potpunosti odražavaju rezultate izvršenja
budžeta.
2) Ured za reviziju procjenjuje da li rukovodioci institucija primjenjuju
zakone i propise, koriste sredstva za odgovarajuće namjene, ocjenjuje finansijsko
upravljanje, funkcije interne revizije i sisteme interne kontrole.
3) Ured za reviziju provodi prethodnu reviziju u toku finansijske godine uključujući
praćenje primjene preporuka iz prethodnih revizija i analizu mjera preduzetih
na osnovu tih preporuka.
4) Ured za reviziju svake godine provodi reviziju u skladu sa st. 1), 2) i
3) ovog člana i daje mišljenje o izvještajima o izvršenju godišnjeg budžeta
svakog budžetskog korisnika iz člana 11. stav 1). ovog Zakona i godišnje obavještava
o tim revizijama u skladu sa članom 16. ovog Zakona.
5) Ured za reviziju svake godine vrši reviziju i daje mišljenje o Vladinom
godišnjem izvještaju o izvršenju budžeta i godišnje obavještava o toj reviziji
u skladu sa članom 16. ovog Zakona.
6) Za druge institucije, osim navedenih u stavu 4) ovog člana, vrši finansijske
revizije u skladu sa godišnjim planom revizije.
7) U određivanju učestalosti i modaliteta revizija u skladu sa stavom 6) ovog
člana, Ured za reviziju uzima u obzir:
a) da li je institucija već revidirana od nezavisnih vanjskih revizora i da
li Ured za reviziju ima dokaz da su takve revizije dovoljne da osiguraju kriterije
koje primjenjuje i Ured za reviziju,
b) procjenu rizika.
Član 14.
Revizije učinka
Ured za reviziju ima pravo izvršiti pregled, ili ispitivanje (reviziju učinka) određenog aspekta poslovanja cijele ili dijela institucije, programa ili aktivnosti u pogledu ekonomičnosti, efikasnosti i efektivnosti sa kojim ta institucija koristi svoje resurse i o tome obavještava na način utvrđen u članu 16. ovog Zakona.
Član 15.
Komentari na nacrte izvještaja
1) Ured za reviziju prije završetka konačnog revizorskog izvještaja
priprema nacrt izvještaja o reviziji kojeg dostavlja rukovodiocu institucije
na komentar.
2) Komentar institucije na nacrt izvještaja o reviziji iz stava 1) ovog člana
dostavlja se Uredu za reviziju u roku od 15 dana po prijemu nacrta izvještaja
ili u dužem roku o kojem odluči Ured za reviziju. Ured za reviziju dužan je
razmotriti ove komentare prije pripreme konačnog izvještaja i u slučajevima
neslaganja u konačni izvještaj uključiti relevantne komentare.
Član 16.
Obavještavanje o revizijama
1) Ured za reviziju dužan je dostaviti konačan izvještaj revidiranoj
instituciji i Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine. Izvještaj se u isto
vrijeme dostavlja Vladi Federacije Bosne i Hercegovine i predsjedniku Federacije
Bosne i Hercegovine, a može se dostaviti i svakoj drugoj nadležnoj instituciji.
Ured za reviziju izvještaje o reviziji učinit će javnim nakon njihovog podnošenja.
2) Ured za reviziju dužan je dostaviti konačne izvještaje o finansijskim revizijama
iz člana 13. stav 4) ovog Zakona svakoj revidiranoj instituciji i nadležnom
ministarstvu finansija najkasnije u roku do 90 dana, računajući od dana podnošenja
godišnjeg izvještaja. Za reviziju Vladinog godišnjeg izvještaja o izvršenju
budžeta, kako je to regulirano članom 13. stav 5) ovog Zakona, Ured za reviziju
dužan je dostaviti izvještaj Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine u roku
do 90 dana po prijemu Vladinog godišnjeg izvještaja o izvršenju budžeta.
3) Revidirana institucija u kojoj je izvršena revizija dužna je poslati odgovor
Uredu za reviziju i Ministarstvu finansija u roku do 60 dana od dana prijema
revizorskog izvještaja u skladu sa stavom 2) ovog člana u kojem se navode
radnje koje su preduzete od te institucije radi prevazilaženja slabosti, neregularnosti
i prekršaja koji su identifikovani u revizorskom izvještaju.
4) Parlament Federacije Bosne i Hercegovine može na osnovu nalaza i preporuka
datih u godišnjem izvještaju o reviziji i/ili godišnjem izvještaju o izvršenju
budžeta, smanjiti budžet jedne ili više budžetskih institucija, ili preduzeti
druge odgovarajuće korektivne radnje.
5) Ured za reviziju dužan je pripremiti i dostaviti izvještaj Parlamentu Federacije
Bosne i Hercegovine i revidiranoj instituciji kod koje je izvršio reviziju
najkasnije 30 dana po završetku revizije, ako se radi o obavještavanju o reviziji
učinka u smislu člana 14. i specijalnih revizija u smislu člana 18. ovog Zakona.
6) Ured za reviziju u godišnjem revizorskom izvještaju Parlamentu Federacije
Bosne i Hercegovine dužan je prikupiti najvažnije nalaze i preporuke iz obavljenih
finansijskih revizija, revizija učinka i specijalnih revizija. Godišnji revizorski
izvještaj Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine mora biti dostavljen sa
izvještajem o reviziji Vladinog godišnjeg izvještaja o izvršenju budžeta kao
njegov sastavni dio kako je regulirano u stavu 2) ovog člana.
7) Prema ovom Zakonu, izvještaji Ureda za reviziju moraju biti navedeni u
„Službenim novinama Federacije BiH“ i na web stranici Ureda za reviziju, izuzev
povjerljivih informacija kako je to regulirano u čl. 44. i 45. ovog Zakona.
Član 17.
Dodatni izvještaji Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine
1) Ured za reviziju može, kada smatra potrebnim, podnijeti revizorski izvještaj Parlamentu po pitanjima iz svoje nadležnosti.
2) Ured za reviziju mora dostaviti kopiju izvještaja kao informaciju predsjedniku Federacije Bosne i Hercegovine, Vladi Federacije Bosne i Hercegovine, ministru finansija ili bilo kojoj drugoj instituciji u Federaciji Bosne i Hercegovine koja, prema mišljenju Ureda za reviziju, ima poseban interes u tom izvještaju.
Član 18.
Specijalne revizije
1) Parlament Federacije Bosne i Hercegovine ili Parlamentarna
komisija odgovorna za reviziju mogu u bilo koje vrijeme zahtijevati da Ured
za reviziju izvrši specijalnu reviziju. Za zahtjeve o posebnim revizijama
komisija odgovorna za reviziju, obavezna je Uredu za reviziju osigurati posebna
budžetska sredstva.
2) Ured za reviziju dužan je izvršiti specijalnu reviziju iz stava 1) ovog
člana i o tome pisano obavijestiti podnosioca zahtjeva u skladu sa članom
16. ovog Zakona.
Član 19.
Informacije organima za provođenje zakona
Ured za reviziju dužan je nakon što informira rukovodioca revidirane institucije, osim ukoliko se time neće prouzrokovati uticaj na istragu, obavijestiti nadležne organe za provođenje zakona kada postoje indicije o postojanju značajnih kršenja zakona. U takvim situacijama Ured za reviziju dužan je, također, informirati Ministarstvo finansija i odgovornog ministra.
III. ORGANIZACIJA, RUKOVOĐENJE I NADLEŽNOSTI
Član 20.
Ured za reviziju
1) Vrhovna institucija za reviziju institucija u Federaciji
Bosne i Hercegovine je Ured za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine.
2) Ured za reviziju je pravno lice sa sjedištem u Sarajevu. Ured za reviziju
može odlučiti da uspostavi područne urede gdje je primjereno i gdje postoji
ekonomska opravdanost za njegovo funkcioniranje.
3) Ured za reviziju čine: generalni revizor, zamjenik generalnog revizora,
revizorsko osoblje (revizori) i administrativno osoblje.
Član 21.
Rukovodstvo Ureda za reviziju
1) Generalni revizor rukovodi Uredom za reviziju i odgovoran
je za dužnosti i ovlaštenja data Uredu za reviziju prema ovom Zakonu.
2) Generalni revizor ima zamjenika koji mu pomaže u obavljanju dužnosti Ureda
za reviziju i koji može, prema uputama generalnog revizora, vršiti sve funkcije,
obaveze i ovlaštenja generalnog revizora.
3) Generalni revizor i zamjenik generalnog revizora ne mogu učestvovati, ili
donositi odluke o reviziji institucija u kojima su prije imenovanja za mjesto
generalnog revizora, i/ili zamjenika generalnog revizora bili rukovodioci
ili zamjenici rukovodioca u posljednje dvije godine.
Član 22.
Organizacija
1) Generalni revizor uređuje organizaciju Ureda za reviziju
Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta, nakon
konsultacije sa zamjenikom generalnog revizora.
2) Generalni revizor donosi, nakon konsultacije sa zamjenikom generalnog revizora,
sve interne propise, pravila i procedure neophodne za funkcioniranje Ureda
za reviziju.
3) Generalni revizor kod određivanja organizacije Ureda za reviziju definirat
će internim aktom podjelu odgovornosti između njega i zamjenika generalnog
revizora.
Član 23.
Uvjeti za generalnog revizora i zamjenika generalnog revizora
1) Kandidati za funkciju generalnog revizora i zamjenika generalnog
revizora moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
a) diploma ekonomskog ili pravnog fakulteta i najmanje 10 godina iskustva
u oblasti računovodstva, revizije, javnih finansija ili javne administracije,
b) nisu osuđivani za krivična djela i privredne prijestupe, ili djela koja
ne odgovaraju njihovim dužnostima.
2) Generalni revizor i zamjenik generalnog revizora dužni su vršiti ovlaštenja
i dužnosti Ureda za reviziju nezavisno i u skladu sa INTOSAI revizorskim standardima.
3) Generalni revizor i zamjenik generalnog revizora podliježu Zakonu o sukobu
interesa u institucijama vlasti Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“,
br. 16/02 i 12/04).
Član 24.
Imenovanje generalnog revizora i zamjenika generalnog revizora
1) Generalnog revizora i zamjenika generalnog revizora imenuje
Parlament Federacije Bosne i Hercegovine, na prijedlog predsjednika Federacije
Bosne i Hercegovine, a prema rang-listi kandidata koju priprema komisija za
izbor iz stava 3) ovog člana.
2) Konkurs za popunu upražnjenih mjesta generalnog revizora i zamjenika generalnog
revizora objavljuje se u „Službenim novinama Federacije BiH“ i najmanje jednim
dnevnim novinama distribuiranim na cijeloj teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine.
3) Parlament Federacije Bosne i Hercegovine imenuje komisiju za izbor od šest
članova iz oba doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, od kojih dva
člana moraju biti iz reda opozicionih stranaka. Komisija utvrđuje da li svi
kandidati ispunjavaju uvjete konkursa, ocjenjuje kandidate koji ispunjavaju
uvjete konkursa i utvrđuje rang-listu kandidata koju dostavlja predsjedniku
Federacije Bosne i Hercegovine.
4) Generalni revizor i zamjenik generalnog revizora imenuju se na period od
sedam godina bez mogućnosti ponovnog imenovanja najranije dva mjeseca prije
isteka mandata.
5) Zamjenik generalnog revizora se imenuje iz reda konstitutivnog naroda iz
kojeg nije imenovan generalni revizor.
6) Imenovanje generalnog revizora i zamjenika generalnog revizora kao i svaki
prestanak obavljanja mandata mora biti objavljen u «Službenim novinama Federacije
BiH».
7) Plaću i naknadu plaća generalnog revizora i zamjenika generalnog revizora
utvrđuje Parlamentarna komisija odgovorna za reviziju u visini plaće i naknade
plaće predsjednika i zamjenika predsjednika Vrhovnog suda Federacije Bosne
i Hercegovine.
Član 25.
Prestanak mandata generalnog revizora i zamjenika generalnog revizora
1) Parlament Federacije Bosne i Hercegovine može smijeniti generalnog
revizora i zamjenika generalnog revizora sa ove dužnosti u slučaju:
a) podnesene pisane dobrovoljne ostavke,
b) nemogućnosti vršenja dužnosti u periodu dužem od šest mjeseci,
c) postojanja razloga utvrđenih u članu 23. ovog Zakona.
2) Parlament Federacije Bosne i Hercegovine imenuje novu osobu za generalnog
revizora i zamjenika generalnog revizora u slučaju smjene iz stava 1) ovog
člana do kraja mandata osobe koja je smjenjena.
3) Procedura imenovanja iz ovog člana provodi se u skladu sa članom 24. ovog
Zakona.
4) Smjenjivanje generalnog revizora i zamjenika generalnog revizora objavit
će se u «Službenim novinama Federacije BiH».
Član 26.
Prenošenje ovlaštenja generalnog revizora
1) Generalni revizor može u pisanoj formi prenijeti bilo koje
od ovlaštenja generalnog revizora, prema ovom Zakonu, na bilo kojeg revizora
u Uredu za reviziju. Međutim, generalni revizor ni u kom slučaju ne može prenijeti
svoju krajnju odgovornost.
2) Revizor na kojeg je preneseno ovlaštenje mora postupiti u skladu sa svim
uputama generalnog revizora.
Član 27.
Angažiranje vanjskih saradnika na ispomoć pri reviziji
Ured za reviziju može angažirati stručnu osobu kao vanjskog saradnika na ispomoć pri obavljanju poslova Ureda za reviziju, koja je dužna prihvatiti i slijediti sve važeće standarde i pravila Ureda za reviziju regulirane ovim Zakonom.
IV. ZAPOSLENI U UREDU ZA REVIZIJU
Član 28.
Opće odredbe
1) Ured za reviziju dužan je zapošljavati revizorsko i administrativno
osoblje koje ispunjava uvjete za obavljanje poslova iz njegove nadležnosti.
Zapošljavanja moraju biti u skladu sa čl. od 29. do 38. ovog Zakona.
2) Zakon o državnoj službi u Federaciji Bosne i Hercegovine („Službene novine
Federacije BiH“, br. 29/03, 23/04, 39/04, 54/04, 67/05 i 8/06) neće se odnositi
na zaposlene u Uredu za reviziju.
3) Ako prava i obaveze zaposlenih iz radnih odnosa nisu regulirani ovim Zakonom,
primjenjuju se zakoni, drugi propisi i akti Federacije Bosne i Hercegovine
u vezi sa radnim odnosima.
4) Struktura zaposlenih u Uredu za reviziju odražavat će okvirno nacionalnu
strukturu stanovništva Federacije Bosne i Hercegovine prema posljednjem popisu.
Član 29.
Dužnosti zaposlenih
1) Zaposleni u Uredu za reviziju primjenjivat će i osiguravati
poštivanje Ustava i zakona Federacije Bosne i Hercegovine i izvršavati zadatke
utvrđene Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji Ureda za reviziju.
2) Ako zaposleni u Uredu za reviziju dobije nezakonit nalog, primijenit će
proceduru utvrđenu posebnim pravilnikom.
3) Ured za reviziju dužan je uspostaviti etički kodeks za zaposlene na osnovu
međunarodno priznatih INTOSAI standarda koji zaposleni moraju primjenjivati.
Zaposleni su dužni pročitati etički kodeks, položiti zakletvu i svojim potpisom
prihvatiti obaveze koje proističu iz etičkog kodeksa, što je i preduvjet za
zaposlenje.
4) Zaposleni će biti nepristrasni, a posebno se:
a) suzdržavati od postupka ili propusta, ili se nesukobljavati sa dužnostima
utvrđenim ovim Zakonom, a posebno se uzdržavati od javnog manifestovanja svojih
političkih ili religijskih uvjerenja,
b) neće tražiti, niti primati nikakvu dobit, korist, prednost u novcu ili
uslugama za sebe ili svoju rodbinu.
5) Zaposleni su obavezni čuvati od objavljivanja povjerljive informacije kako
je to utvrđeno posebnim pravilnikom, a takva obaveza traje i nakon prestanka
rada u Uredu za reviziju.
Član 30.
Prava zaposlenih
Zaposleni u Uredu za reviziju imaju pravo na:
a) odsustvo i pravo nastaviti rad na istim ili sličnim poslovima po isteku
odsustva u skladu sa internim aktom;
b) plaću i naknadu u skladu sa ovim Zakonom i Pravilnikom o plaćama i naknadama;
c) podsticanje i podršku za napredovanje u karijeri i profesionalnom razvoju
kroz obuku i na druge načine;
d) zaštitu fizičkog i moralnog integriteta od države dok vrši svoje službene
dužnosti;
e) da budu tretirani od svojih pretpostavljenih sa poštivanjem njihovog ljudskog
dostojanstva;
f) osnivanje i pridruživanje sindikatu, ili profesionalnom udruženju u skladu
sa zakonom i
g) fer i jednak tretman od rukovodioca, bez obzira na spol, nacionalnost,
socijalno porijeklo, prebivalište, religiju, politička ili druga uvjerenja,
bračni ili drugi status, dob, imovinu, invaliditet (hendikep) ili drugo.
Član 31.
Nespojivost
Zaposleni ne smije vršiti funkciju, aktivnost, niti zauzimati
poziciju koja predstavlja sukob interesa sa njegovim službenim dužnostima,
a posebno ne smije:
a) biti ni na kakvoj funkciji na bilo kojem nivou vlasti u Federaciji Bosne
i Hercegovine;
b) biti član upravnih ili drugih odbora političkih stranaka, niti slijediti
instrukcije političkih stranaka;
c) vršiti aktivnosti za koje se prima naknada, osim ako ih nije odobrio generalni
revizor.
Član 32.
Zapošljavanje
1) Za popunu upražnjenog radnog mjesta u Uredu za reviziju raspisuje
se konkurs ili oglas za njegovo popunjavanje.
2) Konkurs ili oglas za popunjavanje radnog mjesta objavljuje se najmanje
jedan mjesec prije roka za podnošenje prijava u najmanje jednim dnevnim novinama
koje se distribuiraju na cijeloj teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine.
3) Konkurs ili oglas za popunjavanje sadrži:
a) opis radnog mjesta,
b) opće uvjete iz člana 33. stav 1) ovog Zakona,
c) posebne uvjete za to radno mjesto utvrđene Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji
i sistematizaciji radnih mjesta.
Član 33.
Opći uvjeti
1) Opći uvjeti koje kandidat mora ispunjavati su:
a) da je državljanin Bosne i Hercegovine;
b) da je stariji od 18 godina;
c) da ima odgovarajuće obrazovne i stručne kvalifikacije kako je to određeno
Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta u Uredu
za reviziju;
d) da je zdravstveno sposoban;
e) da je regulirao vojnu obavezu u skladu sa zakonom;
f) da nije otpušten iz državne službe kao rezultat disciplinske mjere na bilo
kojem nivou vlasti u Bosni i Hercegovini tri godine prije podnošenja prijave
za zaposlenje;
g) da se protiv njega ne vodi krivični postupak, niti da je pravomoćno osuđen
na kaznu zatvora za krivična djela sa izuzetkom krivičnih dijela protiv sigurnosti
u saobraćaju, u skladu sa Krivičnim zakonom;
h) da nije obuhvaćen odredbama člana IX.1. Ustava Bosne i Hercegovine.
2) Pored općih uvjeta za zaposlenje u Ured za reviziju kandidati moraju ispunjavati
posebne uvjete i to: specifičan nivo obrazovanja i profesije, godine službe,
specijalne profesionalne vještine i znanja, posebne zdravstvene sposobnosti
i sl., koji će biti utvrđeni Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji
radnih mjesta u Uredu za reviziju.
Član 34.
Proces izbora i imenovanja
1) Generalni revizor imenovat će komisiju za izbor od tri člana.
2) Komisija za izbor razmotrit će sve blagovremeno prispjele prijave i utvrditi
skraćenu listu najkvalifikovanijih kandidata.
3) Svi kandidati sa skraćene liste bit će pozvani na razgovor (intervju) sa
komisijom za izbor.
4) Razgovor (intervju) obavit će se uz pridržavanje načela zakonitosti, meritornosti,
nezavisnog nadzora, otvorenosti i transparentnosti.
5) Nakon razgovora (intervjua) komisija za izbor većinom glasova, putem pisane
preporuke, generalnom revizoru daje rang-listu sa najmanje tri najbolja kvalifikovana
kandidata.
6) Generalni revizor donosi odluku o zapošljavanju prvog kandidata sa liste
koju mu je podnijela komisija za izbor. U slučaju da ova odluka o zapošljavanju
ne može biti izvršena iz bilo kojih opravdanih razloga (uz podnošenje dokaza),
bit će razmatran sljedeći kandidat sa skraćene liste.
7) Ured za reviziju mora sačuvati sve dokumente (dosje) u vezi sa procesom
izbora, uključujući i oglas o popunjavanju mjesta i primljene prijave.
Član 35.
Disciplinska odgovornost
1) Zaposleni se smatraju odgovornim za kršenje službene dužnosti
koje nastaju kao rezultat njegove krivice, na način određen u ovom Zakonu.
2) Povrede službene dužnosti mogu biti:
a) izvršenje radnje koja predstavlja krivično djelo protiv službene dužnosti,
ili drugo krivično djelo, odnosno prekršaj kojim se nanosi šteta Uredu za
reviziju, što čini radnika nepodobnog za rad u Uredu za reviziju;
b) odavanje državne ili službene tajne, odnosno povreda propisa o čuvanju
tih tajni;
c) zloupotreba službenog položaja ili prekoračenje ovlaštenja;
d) neizvršavanje ili nesavjesno i nemarno obavljanje povjerenih poslova i
zadataka;
e) odbijanje izvršenja zakonitih naređenja neposredno od pretpostavljenog;
f) preduzimanje aktivnosti ili postupaka suprotno interesima Ureda za reviziju;
g) prouzrokovanje veće materijalne štete, namjerno ili iz krajnje nepažnje;
h) neodobreno odsustvo sa posla duže od sedam dana;
i) kršenje propisa u vezi sa radnom disciplinom u Uredu za reviziju;
j) neblagovremeno i neuredno obavljanje povjerenih poslova i zadataka;
k) nepristojno ponašanje prema građanima, saradnicima ili drugim osobama u
vršenju službene dužnosti.
3) Odgovornost za izvršenje krivičnih djela i prekršaja ne isključuje unaprijed
odgovornost zaposlenog u slučaju da djelo također predstavlja i povredu službene
dužnosti.
4) Disciplinske sankcije mogu biti:
a) pisana upozorenja,
b) suspenzija sa radnog mjesta,
c) degradiranje na nižu poziciju,
d) prestanak radnog odnosa.
Član 36.
Disciplinske procedure
1) Svaka revidirana institucija može generalnom revizoru Ureda
za reviziju uložiti prigovor na rad revizora.
2) Svaki zaposlenik može dati inicijativu za pokretanje disciplinskog postupka
protiv zaposlenog u Uredu za reviziju za kojeg postoji sumnja da je učinio
povredu službene dužnosti iz člana 35. ovog Zakona.
3) O disciplinskoj odgovornosti zaposlenih u Uredu za reviziju odlučuje generalni
revizor.
Generalni revizor donijet će Pravilnik o disciplinskoj odgovornosti kojim
će se potpunije urediti disciplinska odgovornost, a prema principima Zakona
o radu («Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine, br.43/99, 32/00 i
29/03») i Zakona o krivičnom postupku u Federaciji Bosne i Hercegovine («Službene
novine Federacije Bosne i Hercegovine, br. 35/03, 37/03, 56/03 i 28/05»).
Član 37.
Struktura plaća
Ured za reviziju dužan je utvrditi strukturu plaća za obračun plaća i različitih platnih razreda u kojoj zaposleni u Uredu za reviziju moraju biti kategorizirani. Kod određivanja platnih razreda treba uzeti u obzir specifične vještine i iskustvo koje je neophodno za ispunjenje dužnosti i odgovornosti Ureda za reviziju.
Član 38.
Prestanak radnog odnosa
1) Radni odnos zaposlenog u Uredu za reviziju prestaje u sljedećim
slučajevima:
a) dobrovoljna ostavka;
b) istek ugovora u slučajevima gdje je to primjenjivo;
c) sticanje zakonskog prava na penzionisanje;
d) permanentna nemogućnost da se ispuni službena obaveza zbog zdravstvenog
stanja, pod uvjetom da se zaposleni ne može rasporediti na drugo radno mjesto
u Uredu za reviziju;
e) gubitak državljanstva Bosne i Hercegovine;
f) dobijanje državljanstva druge zemlje koje je u suprotnosti sa Ustavom Bosne
i Hercegovine i zakonima u Bosni i Hercegovini;
g) dvije uzastopne negativne ocjene rada;
h) ako je osuđen za krivično djelo i kada zbog izdržavanja kazne zatvora mora
biti odsutan sa posla duže od šest mjeseci;
i) izrečena disciplinska mjera prestanka radnog odnosa.
V. OVLAŠTENJE ZA PRIKUPLJANJE INFORMACIJA
Član 39.
Ovlaštenja Ureda za reviziju u prikupljanju informacija
1) Ured za reviziju može pisano zahtijevati od revidirane institucije
da u određenom roku dostavi:
a) bilo koju informaciju,
b) bilo koji dokument ili informaciju, uključujući podatke u elektronskom
obliku koji ta institucija čuva, ili je pod njenom kontrolom.
2) Ured za reviziju može zahtijevati:
a) da se informacije ili odgovori na pitanja daju usmeno ili pisano;
b) da informacije ili odgovori na pitanja budu verifikovani pisanom izjavom
ili potvrdom.
3) Izjava ili potvrda je garancija da su informacije, ili dokazi koji se daju
istiniti i da ih Ured za reviziju može koristiti.
4) Revidirana institucija dužna je pridržavati se odredbi iz ovog člana.
Član 40.
Pristup prostorijama i dokumentaciji
1) Revizori imaju pravo:
a) u bilo koje razumno vrijeme ući u bilo koju prostoriju koju koristi revidirana
institucija;
b) u bilo koje razumno vrijeme na potpun i slobodan pristup bilo kom dokumentu
ili drugoj imovini;
c) pregledati, kopirati ili uzeti izvode bilo kojeg dokumenta.
2) Revizor nema pravo ući i zadržavati se u prostorijama, ako na zahtjev njihovog
korisnika ne predoči pisano ovlaštenje.
3) Pisano ovlaštenje znači ovlaštenje Ureda za reviziju, potpisano od generalnog
revizora ili zamjenika generalnog revizora, da je revizor ovlašten za vršenje
takvih aktivnosti.
4) Ako revizor uđe, ili predloži da uđe u prostorije, njihov korisnik dužan
je revizoru osigurati sva razumna sredstva za uspješno izvršenje aktivnosti
iz ovog člana.
Član 41.
Ovlaštenja za prikupljanje informacija koje ne ograničavaju drugi zakoni
Ovlaštenja iz čl. 39. i 40. ovog Zakona ne ograničavaju se ni po kojem drugom zakonu.
Član 42.
Svrhe u koje se može koristiti ovlaštenje za prikupljanje informacija
Ovlaštenja iz čl. 39. i 40. mogu se koristiti u svrhu, ili u vezi sa funkcijama iz nadležnosti Ureda za reviziju.
Član 43.
Lažne izjave
Službena osoba ne smije dati usmenu ili pisanu izjavu revizoru za koju zna da je lažna, ili navodi na pogrešan trag u bitnim pojedinostima.
VI. ODREDBE O POVJERLJIVOSTI
Član 44.
Povjerljivost informacija
Informaciju koju dobije u toku obavljanja poslova Ureda za reviziju revizor ne smije otkrivati, niti prenositi osim za obavljanje poslova Ureda za reviziju, ili ako je zakonom dato pravo da otkrije ili prenese takvu informaciju.
Član 45.
Povjerljive informacije koje ne trebaju biti uključene u javni izvještaj
1) Ured za reviziju određene informacije ne smije uključiti
u javni izvještaj ako:
a) smatra da su te informacije povjerljive ili
b) ako rukovodilac revidirane institucije izda potvrdu kojom izjavljuje da
su te informacije, u skladu sa zakonom i pravilnicima revidirane institucije,
povjerljive informacije.
2) Ako se steknu uvjeti iz stava 1) ovog člana Ured za reviziju može odlučiti
da:
a) ne pripremi javni izvještaj ili
b) izostavi određene informacije iz javnog izvještaja.
3) Ured za reviziju može pripremiti izvještaj iz stava 2) ovog člana kao povjerljivu informaciju i dostaviti taj izvještaj Parlamentarnoj komisiji, ali ga neće javno objavljivati.
VII. KOORDINACIONI ODBOR VRHOVNIH INSTITUCIJA ZA REVIZIJU
Član 46.
Koordinacioni odbor
1) Generalni revizor i njegov zamjenik članovi su Koordinacionog
odbora vrhovnih institucija za reviziju (u daljnjem tekstu: Koordinacioni
odbor).
2) Koordinacioni odbor donosi odluke konsenzusom. Svaki ured za reviziju ima
po jedan glas.
3) Troškove Koordinacionog odbora i osiguravanje stručnih i administrativno-tehničkih
poslova zajednički snose institucije za reviziju na osnovama koje će definirati
Koordinacioni odbor.
VIII. KAZNENE ODREDBE
Član 47.
Kršenje čl. 39., 40. i 43. ovog Zakona
1) Pravni subjekt može biti kažnjen za prekršaj novčanom kaznom
u iznosu od 5.000,00 KM do 50.000,00 KM ukoliko:
a) prekrši odredbe člana 39. ovog Zakona,
b) ne osigura revizoru sva razumna sredstva za efektivno obavljanje revizorskih
ovlaštenja iz člana 40. ovog Zakona.
2) Za prekršaje iz stava 1) ovog člana odgovorna osoba ili fizičko lice kod
pravnog subjekta mogu biti kažnjeni novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 KM
do 2.000,00 KM.
3) Fizičko lice ili odgovorna osoba kod pravnog subjekta koja revizoru da
lažnu pisanu ili usmenu izjavu, ili takvu pisanu ili usmenu izjavu koja navodi
na pogrešan trag prema odredbama člana 43. ovog Zakona, kaznit će se novčanom
kaznom u iznosu od 1.000,00 KM do 2.000,00 KM.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 48.
Ured za reviziju budžeta u Federaciji Bosne i Hercegovine osnovan Zakonom o reviziji budžeta u Federaciji Bosne i Hercegovine (“Službene novine Federacije BiH”, br. 48/99), nastavlja sa radom prema odredbama ovog Zakona.
Član 49.
1) Generalnom revizoru i zamjeniku generalnog revizora, imenovanim
u skladu sa Zakonom o reviziji budžeta u Federaciji Bosne i Hercegovine („Službene
novine Federacije BiH”, br. 48/99), daje se mandat na period od sedam godina
i potvrdit će se imenovanje u skladu sa članom 24. stav 4) ovog Zakona.
2) Ostali zaposleni u Uredu za reviziju nastavljaju sa radom u skladu sa Pravilnikom
o organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta.
Član 50.
U slučaju sukoba ovog i odredaba drugih zakona, u pitanjima uređenim ovim Zakonom, primjenjivat će se odredbe ovog Zakona.
Član 51.
Stupanjem na snagu ovog Zakona prestaje da važi Zakon o reviziji budžeta u Federaciji Bosne i Hercegovine («Službene novine Federacije BiH», br. 48/99).
Član 52.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama Federacije BiH”.
Predsjedavajući Predsjedavajući
Doma naroda
Predstavničkog doma
Parlamenta Federacije BiH Parlamenta
Federacije BiH
Slavko Matić Muhamed Ibrahimović