Z A K O N

O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O SUDIJSKOJ I TUŽILAČKOJ FUNKCIJI U
FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


Član 1
.


U članu 4. iza prve rečenice stava 2. Zakona o sudijskoj i tužilačkoj funkciji u Federaciji Bosne i Hercegovine (''Službene novine Federacije BiH'', br. 22/00 i 20/01, u daljem tekstu: Zakon) dodaje se sljedeća rečenica: ''izuzetno profesori pravnih fakulteta u Bosni i Hercegovini iz oblasti ustavnog prava, krivičnog prava ili procesnog krivičnog prava, građanskog prava ili građanskog procesnog prava, upravnog prava, privrednog prava ili porodičnog prava mogu biti imenovani za suce Ustavnog suda Federacije bez položenog pravosudnog ispita''.


Član 2.


U članu 5. stav 4. iza riječi: ''kantonalna komisija te preporuke dostavlja'' brišu se riječi: ''nadležnom kantonalnom ministarstvu pravde'',
a dodaju se riječi: ''odgovarajućem tijelu utvrđenom u skladu sa ovim zakonom''.


Član 3.


U članu 9. iza stava 2. dostaje se sljedeći novi stav 3. koji glasi:
''Komisije i tijela koja vrše imenovanje će osigurati da sva slobodna mjesta
u Komisijama budu popunjena prije isteka mandata svakog od članova
komisije u skladu sa postupcima utvrđenim pravilnikom nadležne komisije.''


Član 4.


U članu 16. stav 4. iza riječi: ''potreba sudova i tužilaštava'', dodaju se sljedeće rečenice koje glase: ''Nakon toga, sva nova slobodna mjesta moraju
biti oglašena najmanje 160 (stošezdeset) dana prije datuma isteka mandata
sudije ili tužioca koji vrše tu funkciju. U slučaju iznenadno ili neočekivano
slobodnog mjesta sudije ili tužioca, oglas mora biti objavljen u roku od
30 (trideset) dana od dana upražnjenja tog mjesta.''


Član 5.


U članu 17. stav 3. riječi: ''30 dana'' zamjenjuju se riječima: ''60 dana''.


Član 6.


Član 20. mijenja se i glasi:
''U slučaju imenovanja na federalnom nivou, Federalna komisija (za potrebe
ovog člana 20. ''Komisija'') će pregledati sve primljene prijave po Pravilniku
kojim se reguliše predlaganje sudoja/tužilaca i kriterijima navedenim u čl. 4. i 18. ovog zakona. Pored toga, Komisija će obaviti pojedinačne usmene
intervjue kandidata u skladu sa postupcima navedenim u Pravilniku kojim se
reguliše predlaganje sudija/tužilaca.
Kada predlaže kandidate organu koji vrši imenovanje, Komisija je dužna da tom organu dostavi detaljan opis za svakog predloženog kandidata uz kopiju odgovarajućeg prijavnog materijala.
Komisija će predložiti kandidate organu koji vrši imenovanje u skladu sa sljedećim pravilima:

- Za 1 (jedno) slobodno mjesto za istu funkciju Komisija će
predložiti 2 (dva) kandidata;
- Za 2 (dva) ili 3 (tri) slobodna mjesta za istu funkciju Komisija će
predložiti broj kandidata jednak broju slobodnih mjesta plus 1 (jedan);
- Za 4 (četiri) ili 5 (pet) slobodnih mjesta za istu funkciju Komisija će
predložiti broj kandidata jednak broju slobodnih mjesta plus 2 (dva);
- Za više od 5 (pet), ali ne više od 10 (deset), slobodnih mjesta za istu
funkciju Komisija će predložiti broj kandidata jednak broju slobodnih
mjesta plus 3 (tri) kandidata;
- Za više od 10 (deset), ali ne više od 20 (dvadeset), slobodnih mjesta
Komisija će predložiti broj kandidata jednak broju slobodnih mjesta
plus 4 (četiri) kandidata;
- Za više od 20 (dvadeset) slobodnih mjesta za istu funkciju Komisija
će predložiti broj kandidata jednak broju slobodnih mjesta plus 6 (šest)
kandidata.

Komisija nije obavezna postupati po članu 20. stav 3. samo pod uvjetima:

(i) ako ne postoji dovoljan broj prijavljenih kandidata da se zadovolje
zahtjevi iz člana 20. stav 3; ili
(ii) ako Komisija, nakon što je razmotrila sve prijavljene kandidate
za slobodno mjesto, utvrdi da postoji nedovoljan broj prijavljenih
kandidata koji zadovoljavaju kriterije navedene u čl. 4. i 18. ovog
zakona;
(iii) primjena tačke (i) ili tačke (ii) ovog stava od strane Komisije
neće predstavljati razlog za organ koji vrši imenovanje da uspori ili
prekine postupak imenovanja.

Ukoliko Komisija ne predloži broj kandidata kako je propisano stavom 3.
ovog člana, dostavit će organu koji vrši imenovanje detaljne razloge u vezi
s tim u pisanoj formi.
Organu koji vrši imenovanje će se predložiti kandidati po redoslijedu prvenstva pri izboru, tako da će se kao prvi kandidat predložiti prvi izbor Komisije, kao drugi kandidat će se predložiti drugi izbor Komisije i tim redom do kraja
liste.
Za imenovanja sudija i tužilaca na kantonalnom i općinskom nivou, nadležna
kantonalna komisija će primijeniti isti postupak, s tim da će kantonalno komisija prijedlog kandidata i njihov redoslijed utvrditi zajedno sa nadležnom
Federalnom komisijom.
Komisija će preporučenom poštom poslati listu predloženih kandidata nadležnom organu koji vrši imenovanje.''


Član 7.


Dodaje se novi član 20.a koji glasi:
''U slučaju predlaganja i imenovanja tužilaca primjenjivat će se sljedeći postupak:
Organ koji vrši imenovanje će biti:

- Predsjednik Federacije uz saglasnost potpredsjednika Federacije, za
imenovanje na federalnom nivou;
- Predsjednik kantona, uz saglasnost potpredsjednika kantona, za
imenovanja na kantonalnom i općinskom nivou za kantone sa specijalnim
režimom (Srednjobosanski i Hercegovačko-neretvanski), kao i za
teritoriju grada Mostara;
- Predsjednik odgovarajućeg kantona, za ostala kantonalna i općinska
imenovanja.

Nakon što od komisije primi listu predloženih kandidata, organ koji vrši
imenovanje treba da u roku od 20 (dvadeset) dana imenuje kandidate sa te liste.
Organ koji vrši imenovanje treba da imenuje kandidate po redoslijedu kako su
poredani na listi predloženih kandidata. U slučaju da izmijeni redoslijed organ
koji vrši imenovanje će detaljno, u pisanoj formi obrazložiti komisiji
svoje razloge za svakog kandidata pojedinačno.
U slučaju da organ koji vrši imenovanje ne imenuje nikoga od predloženih
kandidata sa liste koju je dostavila nadležna komisija u roku od 20 (dvadeset) dana od dana prijema liste, smatrat će se da su kandidati, čiji broj
odgovara broju slobodnih mjesta, imenovani od strane organa nadležnog za
imenovanje po redoslijedu sa liste komisije.
U slučaju da organ koji vrši imenovanje imenuje manji broj predloženih kandidata od broja slobodnih mjesta u roku od 20 (dvadeset) dana od dana
prijema te liste, broj predloženih kandidata jednak broju preostalih slobodnih
mjesta će se smatrati imenovanim na tu funkciju prema listi kandidata od strane
organa nadležnog da vrši imenovanje, uzimajući prvorangiranog preostalog
kandidata sa liste i tako redom dok se ne popune slobodna mjesta.
Sva imenovanja iz člana 20.a, bilo da su izvršena od strane organa koji vrši imenovanje ili da se u skladu sa ovim zakonom smatraju izvršenima od strane organa koji vrši imenovanje, stupit će na snagu odmah, a komisija će, što je moguće prije, osigurati objavljivanje imenovanja u odgovarajućim službenim novinama.
Organ koji vrši imenovanje može odbiti da imenuje kandidata sa liste predloženih kandidata jedino u slučaju da taj kandidat ne ispunjava minimalne uvjete propisane u članu 4. ovoga zakona za mjesto za koje je on/ona predložen/a.
U tom slučaju organ koji vrši imenovanje će obavijestiti nadležnu komisiju,
ali ne kasnije od 10 (deset) dana od prijema liste predloženih kandidata, navodeći specifične kriterije koje kandidat nije ispunio.
Komisija će onda u periodu od 10 (deset) dana organu koji vrši imenovanje
predložiti drugog kandidata ili dokazati da kandidat ispunjava minimalne uvjete
propisane zakonom ili će pisanim putem obavijestiti organ koji vrši imenovanje da nema drugog kandidata koji bi mogao biti predložen, navodeći
razloge.
Organ koji vrši imenovanje će imati period od 20 (dvadeset) dana od prijema
odgovora od strane komisije u kojem treba da imenuje kandidate na upražnjena mjesta, a u skladu sa postupkom utvrđenim članom 20.a od stava 3. do stava 7.
Odredba člana 20.a će se primjenjivati na sva predlaganja kandidata koja su
u toku na dan stupanja na snagu ovog zakona.
U slučaju da je nadležna komisija već poslala listu predloženih kandidata
nadležnom organu koji vrši imenovanje, rok naveden u članu 20.a stav 3.
će početi teći od dana stupanja na snagu ovog zakona''.


Član 8.


Dodaje se novi član 20.b koji glasi:
''U slučajevima koji se odnose na predlaganje i imenovanje sudija primjenit će se sljedeći postupak:
Komisija će poslati listu predloženih kandidata organu koji vrši imenovanje
sudija, a koji je određen Ustavom Federacije BiH. Organ za imenovanje treba
da imenuje kandidate po redoslijedu kako su poredani na toj listi. U slučaju da ne prati redoslijed komisije, organ koji vrši imenovanje će, u pisanoj formi
i detaljno, dostaviti komisiji konkretne razloge za svakog kandidata pojedinačno.
Organ koji vrši imenovanje može odbiti da imenuje kandidata sa liste predloženih kandidata jedino u slučaju da taj kandidat ne ispunjava minimalne uvjete propisane u članu 4. ovog zakona, za mjesto za koje je on/ona predložen/a.
U tom slučaju organ koji vrši imenovanje će obavijestiti nadležnu komisiju,
ali ne kasnije od 10 (deset) dana od prijema liste predloženih kandidata, navodeći specifične kriterije koje kandidat nije ispunio.
Komisija će onda u periodu od 10 (deset) dana organu koji vrši imenovanje
predložiti drugog kandidata ili će dokazati da kandidat ispunjava minimalne
uvjete propisane zakonom ili pisanim putem obavijestiti organ koji vrši imenovanje da nema drugog odgovarajućeg kandidata koji bi mogao biti predložen, navodeći razloge.
''Odredbe člana 20.b će se primjenjivati na predlaganja kandidata koja su u toku na dan stupanja na snagu ovog zakona.''


Član 9.


Dodaje se novi član 20.c koji glasi:
''Kandidat se ne može imenovati na funkciju sudije ili tužioca ukoliko ga komisija nije predložilo za tu funkciju.
Kandidat će biti obaviješten da li ga je komisija predložila ili ne za imenovanje.''


Član 10.


Član 21. se mijenja i glasi:
''U roku od 90 (devedeset) dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, Federalna i sve kantonalne komisije će, u okviru svoje nadležnosti, izdati posebne potvrde svim sudijama i tužiocima na funkciji, navodeći datum isteka
mandata svakog pojedinog sudije ili tužioca, i navodeći na jasan i nedvosmislen
način da obavljanje funkcije sudije, tužioca ili člana komisije (gdje je to
primjenjivo) nakon isteka njihovog mandata predstavlja povredu zakona.
Nakon toga, u vrijeme imenovanja bilo kojeg tužioca, u skladu sa ovim zakonom, nadležna Federalna ili kantonalna komisija koja je uključena u proces imenovanja mora dostaviti imenovanom posebnu potvrdu u kojoj je naveden datum kada mu ističe mandat.''


Član 11.


Dodaje se član 21.a koji glasi:
''Nadležna Federalna ili kantonalna komisija će, u roku koji nije kraći od
180 (sto osamdeset) dana, prije isteka mandata bilo kojeg sudije, tužioca ili člana komisije, izdati obavještenje tom sudiji, tužiocu ili članu komisije informišući ga o predstojećem isteku njegovog/njenog mandata i navodeći
na jasan i nedvosmislen način da obavljanje funkcije sudije, tužioca ili člana
komisije (gdje je to primjenjivo) nakon isteka mandata, predstavlja povredu
zakona.
U isto vrijeme kada se izdaje obavještenje pomenuto u prethodnom stavu,
Federalna ili kantonalna komisija će poslati kopiju obavještenja o isteku mandata, navedenog u prethodnom stavu, nadležnom Federalnom ili Kantonalnom ministarstvu pravde, nadležnom sudu ili tužilaštvu i svakom drugom nadležnom organu koji vrši imenovanje u skladu sa ovim zakonom, kako bi oni pravilno mogli izvršiti svoje obaveze navedene u čl. 6., 7., 8., 9. i 16. ovog zakona.
U slučaju da mandat sudije, tužioca ili člana komisije ističe u roku od 180
(sto osamdeset) dana ili kraćem roku nakon što je izvršena provjera u skladu sa stavom 1. član 21., nadležna Federalna ili kantonalna komisija mora također poslati ''obavijest o isteku mandata u roku od 180 (sto osamdeset) dana
nadležnom Federalnom ili Kantonalnom ministarstvu pravde, nadležnom sudu ili tužilaštvu i svakom drugom nadležnom organu koji vrši imenovanje
u skladu sa ovim zakonom, kako bi oni mogli bez odlaganja izvršiti svoje dužnosti navedene u čl. 6., 7., 8., 9. i 16. ovog zakona.''


Član 12.


Član 22. mijenja se i glasi:
''Prije pokretanja postupka za smjenjivanje sudije ili tužioca, organ ovlašten odgovarajućim zakonom za pokretanje tog postupka će zatražiti mišljenje od Federalne komisije.
Organ koji zahtijeva mišljenje po ovom članu dostavit će Federalnoj komisiji navod(e) koji čine osnovu postupka za smjenjivanje, te će priložiti sve dokaze, uključujući isprave i izjave svjedoka kojima se dokazuju ti navodi.
Nadležna kantonalna komisija će razmatrati i glasati sa Federalnom komisijom u slučajevima koji se odnose na postupke smjenjivanja sudija i tužilaca na općinskim i kantonalnim nivoima.
Niti jedan postupak smjenjivanja neće se pokrenuti protiv sudije ili tužioca ukoliko Federalna komisija prethodno ne da mišljenje u kojem će navesti
da postoji dovoljna činjenična i pravna osnova za pokretanje postupka smjenjivanja sudije ili tužioca, a koji će se onda voditi u skladu sa odgovarajućim zakonom.
Mišljenje Federalne komisije neće biti predmetom preispitivanja u bilo
kojem sudskom ili upravnom postupku.''


Član 13.


Član 27. mijenja se i glasi:
''Organ koji je po zakonu ovlašten da udalji sudiju ili tužioca od vršenja funkcije
tražit će mišljenje od Federalne komisije u pogledu postojanja dovoljnih činjeničnih i pravnih osnova za udaljenje u roku od 5 (pet) dana nakon udaljenja
sudije ili tužioca od vršenja njegove funkcije.
Organ koji zahtijeva mišljenje u skladu sa ovim članom dostavit će Federalnoj
komisiji navod(e) koji čini(e) osnovu za udaljenje i priložiti sve dokaze,
uključujući isprave i izjave svjedoka kojima se dokazuju ti navodi.
Ukoliko se ne zatraži mišljenje i ne podnese dokumentacija, kako se zahtijeva
prema st. 1. i st. 2. ovog člana, to će imati za posljedicu da se udaljenje od vršenja funkcije automatski opoziva, i sudija ili tužilac koji su bili udaljeni odmah vraćaju na izvršenje svoje funkcije.
Ukoliko Federalna komisija zaključi da nema dovoljno činjeničnih i pravnih
osnova za udaljenje sudije ili tužioca, sudija ili tužilac će odmah po nalogu
Federalne komisije biti vraćen da obavlja svoju funkciju.
Mišljenje Federalne komisije neće biti predmetom preispitivanja u bilo kojem sudskom ili upravnom postupku.
Sudija ili tužilac neće biti udaljeni od vršenja funkcije za period duži od 180
(sto osamdeset) dana od dana udaljenja od vršenja funkcije, ako se u tom roku ne pokrene postupak smjenjivanja.
Ukoliko udaljenje bude trajalo duže od 180 (sto osamdeset) dana bez pokretanja
postupka za smjenjivanje, udaljenje će se po nalogu Federalne komisije,
poništiti.
Nadležna kantonalno komisija će razmotriti i glasati sa Federalnom komisijom u slučajevima postupaka udaljenja od vršenja funkcije koji se vode
protiv sudija ili tužilaca na općinskim i kantonalnim nivoima.
U slučaju da je u toku udaljenje sudije ili tužioca od vršenja funkcije organ koji
je izvršio udaljenje mora se pridržavati postupka koji je utvrđen u st. od 1. do 7. ovog člana koji se odnosi na udaljenje tog sudije ili tužioca. Rokovi utvrđeni u
stavu 1. ovog člana će početi da teku 5 (pet) dana od stupanja na snagu ovog zakona.''


Član 14.


U članu 74. iza riječi: ''odgovarajućom kantonalnom komisijom provodeći''
brišu se riječi: ''preliminarnu, naknadnu i konačnu provjeru'', a dodaju se riječi:
''konačnu provjeru.''


Član 15.


Ovaj zakon stupa na snagu na dan potpisivanja i bit će objavljen bez odlaganja
u ''Službenim novinama Federacije BiH''.


Predsjedavajući
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
prof. dr. Ivo Komšić, s.r.

Predsjedavajući
Predstavničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Ismet Briga, s.r.