Z A K O N
O SLOBODI PRISTUPA INFORMACIJAMA U FEDARACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I - OPCE ODREDBE
Clan 1.
Predmet i cilj
Ovim zakonom uredjuje se pristup informacijama u posjedu javnih organa radi:
1) utvrdjivanja da informacije pod kontrolom javnog organa
predstavljaju znacajno javno dobro i da javni pristup informacijama potice vecu
transparentnost i odgovornost javnih organa, sto je neophodno za demokratski
proces,
2) utvrdjivanja da svaka fizicko ili pravno lice ima pravo pristupa ovim informacijama
u najvecoj mogucoj mjeri, u skladu sa javnim interesom, te da javni organi imaju
odgovarajucu obavezu da saopste te informacije,
3) omogucavanja svakom fizickom licu da zatrazi izmjenu i stavi primjedbe na
svoje licne informacije pod kontrolom javnog organa.
Clan 2.
Tumacenje
Odredbe ovog zakona tumace se tako da se u najvecoj mjeri i bez odlaganja olaksa
i potakne saopcavanje informacija pod kontrolom javnog organa uz najnizu prihvatljivu
cijenu.
Clan 3.
Nazivi koji se koriste u zakonu
Nazivi koji se koriste u ovom zakonu imaju sljedeca znacenja:
1) informacija - svaki materijal kojim se prenose cinjenice, misljenja,podaci
ili bilo koji drugi sadrzaj, ukljucujuci svaku kopiju ili njen
dio, bez obzira na oblik, karakteristike, vrijeme kada je sacinjena i kako je
klasificirana;
2) javni organ - organ odnosno pravno lice u Federaciji Bosne i Herecegovine
(u daljem tekstu: Federacija) i to:
- organ zakonodavne vlasti,
- organ izvrsne vlasti,
- organ sudske vlasti,
- organ uprave,
- pravno lice sa javnim ovlastenjima, koje je osnovano u skladu sazakonom,
- pravno lice koje je u vlasnistvu ili pod kontrolom Federacije,kantona, opcine
ili grada ili nad cijim radom javni organ vrsi nadzor;
3) kontrola - posjedovanje informacija ili omogucavanje pristupa informacijama;
4) licna informacija - svaka informacija koja se odnosi na fizicko lice koje
se moze neposredno ili posredno identificirati
cinjenicama, narocito ukljucujuci: identifikacioni broj, fizicki, mentalni,
ekonomski, etnicki, vjerski, kulturni ili socijalni identitet tog lica;
5) nadlezni javni organ - javni organ koji ima kontrolu nad trazenominformacijom,
kao i javni organ koji je sacinio informaciju ili za koga je sacinjena informacija.
Ako se javni organ koji je sacinio informaciju u ili za koga je sacinjena informacija
ne moze utvrditi, nadlezan je onaj javni organ cija je nadleznost najbliza trazenoj
infromaciji
II- PRISTUP INFORMACIJAMA
Clan 4.
Pravo pristupa
Svako fizicko i pravno lice ima pravo pristupa informacijama koje su pod kontrolom
javnog organa, a svaki javni organ ima odgovarajucu obavezu da te informacije
saopci. Pravo pristupa informacijama moze biti ograniceno samo na nacin i pod
uvjetima utvrdjenim ovim zakonom.
Clan 5.
Utvrdjivanje izuzetaka
Trazena informacija bit ce utvrdjena izuzetom od saopcavanja na osnovu ocjene
svakog pojednicanog slucaja, samo ako nadlezni javni organ:
1) utvrdi izuzetak u smislu cl. 6., 7. i 8. ovog zakona za cijelu ili dioinformacije
i
2) utvrdi, nakon objavljenog ispitivanja javnog interesa u smislu clana 9. ovog
zakona, da saopcavanje informacije nije u javnom interesu.
Clan 6.
Izuzeci u vezi djelokruga javnih organa
Nadlezni javni organ moze utvrditi izuzetak u slucajevima kada se saopcavanjem
informacije osnovano moze ocekivati izazivanje znacajne stete za sljedece legitimne
ciljeve Federacije:
1) interesi odbrane i sigurnosti, kao i zastita javne sigurnosti,
2) sprecavanje kriminala i otkrivanje kriminala,
3) zastita postupka donosenja odluka u javnom organu, ukljucujuci davanje misljenja,
savjeta ili preporuka, bilo da se radi o licu
zaposlenoj u javnom organu ili drugom licu koje radi za ili u imejavnog organa,
s tim da to ne obuhvata cinjenicne, statisticke,
naucne ili tehnicke informacije.
Clan 7.
Izuzetak u vezi s povjerljivim komercijalnim informacijama
(1) Kada nadlezni javni organ osnovano utvrdi da zahtjev za pristup informaciji
ukljucuje povjerljive komercijalne interese trece strane,
bez odlaganja pismeno obavijestava trecu stranu o pojedinostimazahtjeva ili
upozorava je da ce se trazena informacija saopciti,
ako u roku od 15 dana od dana prijema ovog obavjestenja pismenone odgovori da
smatra da je informacija povjerljiva i navede razloge
zbog kojih bi njenim saopcavanjem mogla nastupiti steta.
(2) Nakon prijema odgovora u smislu stava 1. ovoga clana, nadleznijavni organ
utvrdit ce izuzetak od saopcavanja trazene informacije.
Clan 8.
Izuzetak kod zastite privatnosti
Nadlezni javni organ utvrdjuje izuzetak od saopcavanja trazene informacije,
ako osnovano utvrditi da informacija ukljucuje licne interese koji se odnose
na privatnost trece osobe.
Clan 9.
Ispitivanje javnog interesa
(1) Nadlezni javni organ saopcava trazenu informaciju, bez obzira na izuzetak
utvrdjen u skladu sa cl. 6., 7. ili 8. ovog zakona, ako je to
opravdano javnim interesom. Pri tome uzima u obzir svaku korist i stetu koje
mogu proisteci iz saopcavanja informacija.
(2) Prilikom donosenja odluke je li saopcavanje informacije opravdanojavnim
interesom, nadlezni javni organ razmatra okolnosti narocito
ukljucujuci: svako nepostivanje zakonske obaveze, postojanje bilo kakvog prijestupa,
nepravde, zloupotrebe vlasti ili nemara u obavljanju sluzbene duznosti, neovlastenog
koristenja javnih fondova, opasnosti po zdravlje ili sigurnost pojedinca, javnosti
ili okoline.
(3) Ako se utvrdi da je saopcavanje trazene informacije, koju je nadlezni organ
utvrdio kao izuzetak u smislu cl. 7. i 8. ovog zakona u javnom interesu, nadlezni
javni organ rjesenjem obavijestava trecu stranu da ce informaciju saopciti po
isteku roka od 15 dana od dana prijema tog rjesenja. Navedeno rjesenje sadrzi
pouku o pravu na zalbu, naznaku ili adresuorgana kojem se zalba podnosi, rok
i troskove za podnosenje zalbekao i uputu o pravu obracanja instituciji Ombudsmena
Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: ombudsmen), sa naznakom
neophodnih podataka za kontaktiranje ombudsmena.
Clan 10.
Razdvajanje informacija na dijelove
Ako je dio trazene informacije utvrdjen kao izuzetak, nadlezni javni organ izdvaja
taj dio i saopcava ostatak informacije, osim ako usljed ovog razdvajanja informacija
nije postala nerazumljiva.
III - POSTUPAK PRISTUPA INFORMACIJAMA
Clan 11.
Podnosenje zahtjeva
(1) Zahtjev za pristup informacijama podnosi se onom javnom organu za koji podnosilac
zahtjeva vjeruje da je nadlezan.
(2) Zahtjev za pristup informacijama mora:
1) biti u pismenom obliku na jednom od sluzbenih jezika Federacije,
2) dati dovoljno podataka o prirodi i/ili sadrzaju informacije, kako
bi se omogucilo da javni organ uz razuman napor pronadje trazenu informaciju;
i
3) sadrzavati ime podnosioca zahtjeva i njegovu adresu.
(3) Ako se zahtjev odnosi na licnu informaciju, podnosioca zahtjeva, zahtjev,
pored ispunjavanja uvjeta u smislu stava 2. ovoga clana, moze podnijeti samo
fizicko lice na koju se zahtjev odnosi, njezin zakonski zastupnik ili lice koje
je podnosilac zahtjeva pisano ovlastio za pristup informaciji. Ako zahtjev podnese
fizicko lice na koje se zahtjev odnosi, to lice je duzno da potpise zahtjev
i pokaze propisani licni dokument s fotografijom. Ako zahtjev podnese zakonski
zastupnik podnosioca zahtjeva ili lice koje je podnosilac zahtjeva pisano ovlastio
za pristup informaciji, to lice duzno je da potpise zahtjev i pokaze propisani
licni dokument sa fotografijom, dokaz o zakonskom zastupanju odnosno punomoc,
kao i kopiju licnog dokumenta podnosioca zahtjeva.
(4) Javni organ nije ovlasten da ispituje opravdanost ili da zahtijeva obrazlozenje
zahtjeva.
Clan 12.
Nemogucnost postupanja u skladu sa zahtjevom
(1) Ako javni organ nije u mogucnosti udovoljiti zahtjevu zbog odsutnosti
formalnih uvjeta utvrdjenih st. 2. ili 3. clana 11. ovog zakona, javni organ
sto je prije moguce, a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema zahtjeva,
rjesenjem obavijestava podosioca zahtjeva, kada je takvo obavjestavanje moguce,
da zahtjev ne moze biti obradjen iz navedenog razloga. Navedeno rjesenje sadrzi
pouku o pravu na zalbu, naznaku i adresu organa kojem se zalba podnosi, rok
i troskove za podnosenje zalbe, kao i uputu o pravu obracanja ombudsmenu sa
naznakom neophodnih podataka za kontaktiranje ombudsmena.
(2) Za zahtjeve koji nisu u skladu sa clanom 11. stav 2. tacka 2)
ovog zakona rjesenje iz stava 1. ovog clana sadrzi i sva specificna pitanja
koja mogu razjasniti zahtjev, kao i kopiju Vodica u smislu clana 20. tacka 1)
ovog zakona.
(3) Rjesenjem iz st. 1. i 2. ovog clana obavjestava se podosilac zahtjeva da
ce se njegov preinaceni zahtjev smatrati novim zahtjevom.
Clan 13.
Odredjivanje nadleznog organa
(1) Ako javni organ koji primi zahtjev nije nadlezan, duzan je da bez odlaganja,
a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema zahtjeva,
dostaviti zahtjev nadleznom javnom organu i da o tom pisano obavijesti podnosioca
zahtjeva. Ako javni organ koji je primio
zahtjev u navedenom roku utvrdi da posjeduje zahtijevanu informaciju, nece dostavljati
zahjev nadleznom javnom organu, ali ce
obavijestiti taj nadlezni javni organ o pojedinostima zahtjeva.
Ukoliko se nadlezni javni organ ne protivi da zahtjev bude obradjen, javni organ
koji je primio zahtjev smatra se nadleznim javnim
organom i duzan je da postupi u smislu clana 14. ovog zakona.
(2) Ako se ne moze utvrditi sjediste nadleznog javnog organa, a javni organ
koji je primio zahtjev ima kontrolu nad trazenom informacijom, javni organ koji
je primio zahtjev smatra se nadleznim javnim organom. Ako se ne moze utvrditi
sjediste nadleznog javnog organa, a javni organ koji je primio zahtjev nema
kontrolu nad trazenom informacijom, duzan je u roku iz stava 1. ovog clana pisano
obavijestiti podnosioca zahtjeva o razlozima zbog kojih ne moze udovoljiti zahtjevu.
Clan 14
Postupanje nadleznog javnog organa nakon prijema zahtjeva
(1) Nakon prijema zahtjeva za pristup informaciji nadlezni javni organpoduzima
sve potrebne radnje da pribavi trazenu informaciju i razmatra sve cinjenice
i okolnosti od znacaja za rjesavanje zahtjeva.
(2) Kada nadlezni javni organ odobri pristup informaciji u cjelosti ili djelimicno,
rjesenje o tome dostavlja podnosiocu zahtjeva. Navedeno rjesenje sadrzi:
1) obavjestenje o mogucnosti licnog pristupa informaciji u prostorijama nadleznog
javnog organa i
2) obavjestenje o mogucnosti umnozavanja informacije i o troskovima umnozavanja,
uz napomenu da se umnozavanje informacije omogucava nakon izvrsene uplate. Kada
je umnozavanje informacije neuobicajeno slozeno ili dugotrajno, umnozavanje
se omogucava podnosiocu zahtjeva u vrijeme koje je prihvatljivo i za podnosioca
zahtjeva i za nadlezni javni organ i/ili
3) prilozenu kopiju trazene informacije, kada se ista osigurava besplatno u
smislu clana 16. ovog zakona.
(3) Ako nadlezni javni organ odbije pristup informaciji u cjelosti ili djelimicno,
rjesenjem ce obavijestiti podnosioca zahtjeva o tome. Navedeno rjesenje sadrzi:
1) zakonski osnov za status izuzeca informacije u smislu ovog zakona, ukljucujuci
sva materijalna pitanja vazna za donosenje rjesenja, kao
i uzimanje u obzir faktora javnog interesa i
2) pouka o pravu na zalbu, naznaku i adresu organa kome se zalba podnosi, rok
i troskove za podnosenje zalbe kao i uputu o pravu
obracanja ombudsmenu sa naznakom neophodnih podataka za kontaktiranje ombudsmena.
(4) Rjesenja iz st. 2. i 3. ovog clana dostavljaju se sto je prije moguce, a
najkasnije 15 dana od dana prijema zahtjeva. Za zahtjeve koji se
obradjuju u smislu clana 7. i/ili clana 9. stav 3. ovog zakona rok od 15 dana
produzava se saglasno rokovima utvrdjenim tim
odredbama. Nadlezni javni organ, po hitnom postupku pisano obavjestava podnosioca
zahtjeva o produzetku roka, kao i o razlozima
tog produzenja.
Clan 15.
Jezik na kojem su informacije dostupne
(1) Pristup informacijama osigurava se na jednom od sluzbenih jezika Federacije,
kao i, ako je to moguce i razumno uciniti, na originalnom
jeziku koji je razlicit od jednog od sluzbenih jezika.
(2) Nadlezni javni organ nije duzan da prevodi zahtijevanu informaciju sa jednog
na drugi sluzbeni jezik.
Clan 16.
Troskovi umnozavanja
(1) Javni organ ne naplacuje naknadu ili taksu za podnesene zahtjeve, rjesenja
ili obavjestenja u smislu ovog zakona. Cijena se odredjuje
samo za troskove umnozavanja, a utvrdjuje se u skladu sa uputstvom koje u smislu
ovog zakona donosi federalni ministar pravde.
(2) Za standardnu velicinu fotokopija prvih deset stranica troskovi se ne naplacuju.
IV - LICNE INFORMACIJE
Clan 17.
Pravo na izmjenu i davanje primjedbi na licne informacije
(1) Svako lice ima pravo da osigura da njegove licne informacije koje su pod
kontrolom javnog organa budu tacne i, s obzirom na
svrhu prikupljanja ili koristenja informacija, aktuelne, potpune, od znacaja
za namjenu zbog koje su sacinjene ili da na bilo koji
drugi nacin ne navode na pogresan zakljucak.
(2) Nakon odobravanja pristupa licnim informacijama podnosilac zahtjeva moze
postupiti u smislu stava 1. ovog clana, tako sto
podnosi:
1) Zahtjev za izmjenu navedenih licnih informacija, koji nadlezni javni organ
moze odbiti ako osnovano utvrdi da navedene
informacije ispunjavaju uvjete iz stava 1. ovog clana. Ako nadlezni javni organ
odbije zahtjev, rjesenjem obavjestava o tome
podnosioca zahtjeva, u skladu sa clankom 14. stav 3. alineja 2) ovog zakona,
i/ili
2) Primjedbe koje se odnose na navedene licne informacije, koje nadlezni javni
organ prilaze uz te informacije. Primjedbe koje
potpisuje podnosilac zahtjeva moraju se odnositi na licne informacije kojima
se prilazu. Nadlezni javni organ sto je moguce
prije, a najkasnije u roku od 15 dana od prijema primjedaba pisano obavjestava
podnosioca zahtjeva da su primjedbe prilozene uz
odgovarajuce licne informacije.
V - ODGOVORNOST JAVNIH ORGANA
Clan 18.
Duznost pruzanja pomoci
Javni organ duzan je da u okviru svojih mogucnosti poduzme potrebne mjere pruzanja
pomoci fizickom ili pravnom licu koje trazi da ostvari svoje pravo u smislu
ovog zakona.
Clan 19.
Sluzbenik za informiranje
Javni organ duzan je da odredi sluzbenika za informiranje, koji obradjuje zahtjeve
sacinjene u smislu ovog zakona. Nakon odredjivanja sluzbenika za informiranje,
njegovo ime i podaci za kontaktiranje dostavljaju se ombudsmenu.
Clan 20.
Obaveza objavljivanja i dostavljanja
Javni organ duzan je da objavi:
1) Vodic koji svakom licu omogucava pristup informacijama pod kontrolom javnog
organa i koji narocito ukljucuje: informacije
potrebne za obracanje javnom organu i sluzbeniku za informiranje; bitne elemente
postupka podnosenja zahtjeva, zajedno sa uzorkom
za informiranje, bitne elemente postupka podnosenja zahtjeva zajedno sa uzorkom
zahtjeva u pisanoj formi; informacije o vrstama
izuzetaka, postupku pristupa informacija, troskovima umnozavanja, o pravnim
lijekovima i svim bitnim rokovima. Vodic upucuje i na
indeks registar u skladu sa tackom 2) ovog clana, kao i na nacin pristupa tom
registru. Vodic se dostavlja ombudsmenu, svakoj opcinskoj i pravnoj biblioteci
u Federaciji i ako je to moguce, objavljuje putem interneta, a dostupan je na
zahtjev. Vodic je besplatan;
2) Indeks registar koji sadrzi vrste informacija koje su pod kontrolom javnog
organa, oblik u kojem su informacije dostupne, kao i podatke
o tome gdje se moze pristupiti tim informacijama. Ovaj Indeks registar dostupan
je u skladu sa obavezama dostavljanja utvrdjenim u
tacki 1) ovog clana:
3) Tromjesecne podatke koji narocito ukljucuju: broj primljenih zahtjeva, vrstu
trazenih informacija, utvrdjene izuzetke, odluke donesene u toku postupka i
konacne odluke. Ovi statisticki podaci dostavljaju se Parlamentu Federacije
i ombudsmenu, a dostupni su na zahtjev;
4) Godisnji izvijestaj koji sadrzi djelokrug, politiku, poslove, organizacionu
strukturu i finansijske poslove javnog organa, sto
narocito ukljucuje predlozeni budzet i godisnje finansijski izvijestaj sa podacima
o ostvarenim prihodima i rashodima u prethodnoj godini.
Navedeni izvijestaj dostavlja se Parlamentu Federacije i dostupan je na zahtjev.
VI - OMBUDSMEN
Clan 21.
Ombudsmen
Ombudsmen obavlja svoje funkcije u smislu ovog zakona u okviru svog mandata
i odgovornosti utvrdjenih Ustavom Federacije i Zakonom o
ombudsmenima Federacije Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije
BiH", broj 32/2000).
Clan 22.
Aktivnosti ombudsmena
U obavljanju svojih funkcija u smislu ovog zakona ombudsmen moze, izmedju ostalog,
razmatrati:
1) sacinjavanje i dostavljanje informacija, kao sto su vodici i opce preporuke
koje se odnose na provodjenje i primjenu ovog zakona,
2) ukljucivanje u godisnji izvijestaj posebnog dijela koji se odnosi na njegove
aktivnosti u smislu ovog zakona i
3) predlaganje uputstava o primjeni ovoga zakona svim nadleznim organima u Federaciji,
u saradnji sa institucijom ombudsmena za
Bosnu i Hercegovinu i ombudsmenom Republike Srpske.
VII - PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE
Clan 23.
Medjusobna saradnja
Svaki javni organ u Federaciji duzan je da pruzi pomoc javnim organima
Bosne i Hercegovine i Republike Srpske kada primjena odgovarajucih zakona o
slobodi pristupa informacijama zahtijeva njihovu saradnju.
Clan 24.
Odgovornost za primjenu ovog zakona
(1) Federalni ministar pravde duzan je da poduzme sve odgovarajuce mjere, narocito
ukljucujuci izdavanje uputstava za efikasno provodjenje ovog zakona. Federalni
ministar pravde utvrdit ce troskove umnozavanja u smislu clana 16. ovog zakona,
u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
(2) U roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona Vlada Federacije
potpisat ce sporazum sa Vladom Republike Srpske, kao i
Vijecem ministara Bosne i Hercegovine, radi osiguranja primjene clana 23. ovog
zakona.
Clan 25.
Odnos ovog zakona prema drugim zakonima
(1) U cilju provodjenja ovog zakona, Zakon o upravi u Federaciji Bosne i Hercegovine
("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 28/97), Zakon
o upravnom postupku ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 2/98)
i Zakon o upravnim sporovima ("Sluzbene novine Federacije BiH",
broj 2/98) primjenjuju se na sve javne organe u smislu ovog zakona, osim ako
ovim zakonom nije drugacije odredjeno.
(2) Ovim zakonom ne ogranicavaju se prava i obaveze fizickih i pravnih lica
koja se odnose na pristup informacijama u skladu sa zakonima
o sudskom postupku, ukljucujuci dokazni postupak, zakonima koji se odnose na
oslobadjanje od duznosti svjedocenja ili zakonima o
administrativnim taksama, ukljucujuci takse za pribavljanje originalnih dokumenata,
a iskljucujuci takse za podnosenje zahtjeva
i donosenje odluka.
(3) Zakoni koji se usvoje nakon donosenja ovog zakona, a cija svrha nije izmjena
ili dopuna ovoga zakona, ni na koji nacin ne mogu ograniciti
prava i obaveze utvrdjene ovim zakonom.
(4) Na svako krsenje ovog zakona primjenjuju se sankcije utvrdjene krivicnim
zakonima, zakonima o prekrsajima i zakonima iz oblasti
uprave kao i drugim zakonima koji su na snazi u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Clan 26.
Stupanje na snagu i pocetak primjene
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenim
novinama Federacije BiH", a primjenjuje se nakon isteka sest mjeseci od
dana stupanja na snagu ovog zakona.
Predsjedavajuci
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
prof. dr. Ivo Komsic, s.r.
Predsjedavajuci
Predstavnickog doma
Parlamenta Federacije BiH
Enver Kreso, s.r.