ZAKON I – TEMELJNE ODREDBE Članak 1. Porez na dobit poduzeca na teritoriju Federacije Bosne
i Hercegovine ( u daljnjem tekstu: Federacija) utvrduje se i placa prema
odredbama ovoga zakona i propisa donesenih na temelju ovog zakona.
Obveznik poreza na dobit poduzeca je : poduzece, banka i druga financijska organizacija i društvo za osiguranje i reosiguranje imovine i osoba, zadruga i zadruna organizacija i institucija koja prodajom proizvoda i usluga na trištu ostvaruje dobit (u daljnjem tekstu:obveznik). Članak 3. Obveznik je iz clanka 2. ovog zakona rezident Federacije
koji ostvaruje dobit na teritoriju Federacije i izvan teritorija Federacije
. Članak 4. Obveznik - nerezident Federacije placa porez na dobit poduzeca, na dobit koju ostvari poslovanjem na teritoriju Federacije. Članak 5. Obveznik iz cl. 3. i 4. ovog zakona duan je obracunati i naplatiti porez po odbitku na dividende, kamate i autorske naknade koje isplacuje nerezidentu. III – POREZNA TEMELJNICA Oporeziva dobit Temeljnicu oporezivanja predstavlja oporeziva dobit obveznika
koja se utvrduje u poreskoj bilanci. Uskladivanje rashoda Članak 7. Za utvrdivanje oporezive dobiti priznaju se rashodi u iznosima utvrdenim bilancom uspjeha sukladno odredbama Zakona o racunovodstvu (“Slubene novine Federacije BiH”, broj 2/95 – u daljnjem tekstu: propisi o racunovodstvu), osim rashoda za koje je ovim zakonom propisan drugi nacin utvrdivanja. Članak 8. Troškovi materijala priznaju se u iznosima obracunatim
primjenom metode prosjecne cijene po propisima o racunovodstvu. Članak 9. Troškovi zarada, odnosno placa , priznaju se u iznosu
obracunatom na teret temeljnih rashoda. Članak 10. Amortizacija trajnih sredstava priznaje se kao rashod
u poreznoj bilanci do iznosa utvrdenog primjenom proporcionalne , funkcionalne
ili degresivne metode. Članak 11. Izdaci za humanitarne , kulturne, obrazovne, naucne i
športske svrhe (osim za profesinalni šport) priznaju se kao
rashod u iznosu od najviše 0,5% ukupnog prihoda. Članak 12. Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se rezerviranja za materijalne troškove i rashode financiranja i drugi troškovi obracunati sukladno propisima o racunovodstvu. Članak 13. Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se ukupno
obracunate kamate. Članak 14. Na teret rashoda u poreznoj bilanci priznaju se doprinosi koje placa poslodavac, pristojbe i druge javne dabine koje ne zavise od rezultata poslovanja. Članak 15. Obvezniku – banci ili drugoj financijskoj organizaciji
porezna temeljnica se umanjuje za rezerve koje su formirane za pokrivanje
mogucih kreditnih ili poslovnih gubitaka i poslovnih rizika. Uskladivanje prihoda Članak 16. Za utvrdivanje oporezive dobiti priznaju se prihodi od prodaje ucinaka (proizvoda, usluga, roba, materijala), kao i prihodi financiranja i izravni prihodi obracunati sukladno odredbama propisa o racunovodstvu. Članak 17. Prihodi obveznika na temelju dividendi i sudjelovanja u dobiti poduzeca oporezuju se na nacin utvrden ovim zakonom. Članak 18. U vrijednost zaliha nedovršene proizvodnje , poluproizvoda
i gotovih proizvoda, za obracun oporezive dobiti , priznaju se troškovi
proizvodnje sukladno odredbama propisa o racunovodstvu. Porezni tretman poslovnih gubitaka Članak 19. Ako se nakon umanjenja temeljnice poreza na dobit pokae gubitak u poreznoj bilanci , tada se gubitak moe prenijeti na racun dobiti iz buducih obracunskih razdoblja, a ne due od pet godina. IV – POREZNI TRETMAN LIKVIDACIJE OBVEZNIKA Članak 20. Dobit utvrdena u postupku likvidacije obveznika podlijee
oporezivanju. Članak 21. Likvidacijski višak (ostatak neto imovine) koji pripada vlasniku poslije oporezivanja i isplate knjigovodstvene vrijednosti neto imovine, u smislu ovog zakona smatra se dividendom. V – POREZNA STOPA Clanka 22. Stopa poreza na dobit poduzeca je proporcionalna i jedinstvena
na teritoriju Federacije. Članak 23. Stopa poreza po odbitku iz clanka 5. ovog zakona iznosi 15%. VI – POREZNI POTICAJI Članka 24. Porezni poticaji u odnosu na porez na dobit poduzeca utvrduju se samo ovim zakonom. Ubrzana amortizacija Članak 25. Obveznik ima pravo na ubrzanu amortizaciju stalnih sredstava
pod uvjetima utvrdenim ovim zakonom. Članak 26. Pravo na ubrzanu amortizaciju obveznik ima u odnosu na
trajna sredstva koja slue za: Pravo na ubrzanu amortizaciju obveznik ima u odnosu na racunarsku opremu. Umanjenje porezne obveze Članak 27. Poreznom obvezniku umanjuje se porez na dobit za: Novoutemeljenim poduzecem, odnosno zadrugom iz stavka
1. ovog clanka ne smatra se poduzece, odnosno zadruga , nastalo spajanjem
, odnosno podjelom postojeceg poduzeca, odnosno zadruge, niti vlasnickom
transformacijom i izmjenom strukture kapitala. Članak 28. Obvezniku koji izvrši ulaganje oporezive dobiti u
investicije za osobnu proizvodnu djelatnost umanjuje se porezna obveza
za iznos cjelokupnog ulaganja. Članak 29. Obvezniku kod koga strana osoba ulae kapital , ciji je udio u ukupnom trajnom kapitalu poduzeca najmanje 20% umanjuje se porez na dobit poduzeca u trajanju od pet godina od dana takvog ulaganja, razmjerno ucešcu stranog kapitala u ukupnom trajnom kapitalu obveznika. Porezno oslobadanje Članak 30. Oslobada se placanja poreza na dobit poduzece koje ima više od 50% zaposlenih invalidnih osoba. VII – OTKLANJANJE DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA DOBITI IZVAN TERITORIJA FEDERACIJE Članak 31. Ako obveznik – rezident Federacije ostvari dobit
iz poslovanja izvan teritorija Federacije, na racun poreza na dobit
poduzeca utvrdenog prema odredbama ovog zakona odobrava se porezni kredit
u visini poreza na dobit placenog izvan teritorija Federacije . Članak 32. Maticnom poduzecu – rezidentu Federacije moe
se umanjiti obracunati porez na dobit poduzeca za iznos koji odgovara
porezu koji je njegova nerezidentna filijala platila izvan teritorija
Federacije na dobit koja je ukljucena u prihode maticnog poduzeca. Članak 33. Pravo na porezni kredit iz clanka 32. ovog zakona ima
maticno poduzece koje je neprekidno u razdoblju od najmanje godinu dana
, koji prethodi podnošenju bilance uspjeha, dralo 25% ili
više dionica , odnosno udjela nerezidentne filijale. VIII – SKUPNO OPOREZIVANJE Porezno konsolidiranje Članak 34. Maticno poduzece i njegove filijale cine skupinu poduzeca
u smislu ovog zakona, ukoliko medu njima postoji izravna ili neizravna
kontrola nad najmanje 90% dionica ili udjela. Članak 35. Svaki clan skupine duan je podnijeti svoju poreznu
bilancu , a maticno poduzeca podnosi konsolidiranu poreznu bilancu za
skupinu poduzeca. Članak 36. Jedno odobreno porezno konsolidiranje primjenjuje se
najmanje pet godina. Izbjegavanje dvostrukog oporezivanja dividendi ostvarenih udjelom u kapitalu drugog obveznika Članak 37. Dividende koje obveznik – rezident Federacije ostvari
udjelom u kapitalu drugog obveznika –rezidenta Federacije ne ulaze
u poreznu temeljnicu , pod uvjetom da su oporezovane kod tog drugog
poduzeca po stopi iz clanka 22. stavak 2. ovog zakona. Članak 38. Ako je obveznik – isplatitelj dividendi iz clanka
37. stavak 1. ovog zakona platio porez na dobit poduzeca po stopi iz
clanka 22. stavak 2. ovog zakona, duan je obvezniku primatelju
dividendi pri isplati dostaviti odgovarajucu izjavu na formular koji
propisuje federalni ministar financija. Članak 39. Ako obveznik – isplatitelj dividendi iz clanka 37.
stavak 1. ovog zakona nije platio porez na dobit poduzeca po stopi iz
clanka 22. stavak 2. ovog zakona , duan je da zaracuna i naplati
ujednacavajuci porez na dobit koja je namijenjena za raspodjelu po stopi
od 33,33%. Članak 40. Obveznik – primatelj dividendi duan je da
neto primljene dividende iz clanka 39. ovog zakona u poreznoj prijavi
iskae uvecane za porezni kredit koji je jednak 50% neto primljenih
dividendi. Transferne cijene Članak 41. Transfernom cijenom smatra se cijena nastala u svezi s
transakcijom sredstvima ili stvaranjem obveza medu povezanim osobama. Članak 42. Obveznik je duan da transakcije iz clanka 41. stavak
1. ovog zakona posebice prikae u svojoj poreskoj bilanci. Članak 43. Razlika izmedu cijene utvrdene primjenom nacela “izvan
dohvata ruke” i transferne cijene ukljucuje se u poreznu temeljnicu
i oporezuje se. Članak 44. Kod kredita koji obveznik uzima od vjerovnika sa statusom
povezane osobe iz clanka 41. ovog zakona , kamata i pripadajuci troškovi
koji se priznaju u rashode u poreznoj bilanci ne mogu biti veci od onih
po kojima je na trištu bilo moguce uzeti takav kredit u obracunskom
razdoblju. IX – UTVRÐIVANJE I NAPLATA POREZA NA DOBIT PODUZECA Utvrdivanje poreza Članak 45. Utvrdivanje poreza na dobit poduzeca vrši se rješenjem
mjerodavne ispostave Porezne uprave poslije provedenog poreznog postupka. Članak 46. Obveznik je duan da poreznu prijavu s tocnim podacima
podnese mjerodavnoj ispostavi Porezne uprave u roku od 30 dana po isteku
roka propisanog za podnošenje godišnjeg obracuna rezultata
poslovanja. Članak 47. Novoutemeljeni obveznik duan je podnijeti poreznu prijavu isti dan s pocetkom poslovanja , a najkasnije u roku od 30 dana od dana pocetka poslovanja u kojoj ce dati procjenu prihoda do kraja poslovne godine. Članak 48. Mjerodavna ispostava Porezne uprave u roku od 30 dana
po prijemu porezne prijave donosi rješenje kojim se utvrduje visina
porezne obveze. Članak 49. Obveze obveznika u postupku prijavljivanja i utvrdivanja poreza na dobit poduzeca ne odlae pravo obveznika da izvrši raspodjelu dobiti po godišnjoj bilanci uspjeha , s tim što za procijenjeni iznos poreza obrazuje poreznu rezervu iz dobiti. Članak 50. Ako obveznik podlijee postupku likvidacije , osoba
koja provodi postupak likvidacije duna je da u roku od 30 dana
od dana otvaranja rasprave o glavnoj diobi likvidacijske mase mjerodavnoj
ispostavi Porezne uprave podnese prethodnu poreznu prijavu u odnosu
na dobit ostvarenu u godini likvidacije. Članak 51. Protiv prvostupnog rješenja iz clanka 48. ovog zakona
dozvoljena je alba u roku od 15 dana od dana dostavljanja rješenja. Obnova postupka Članak 52. Organ koji je donio rješenje o utvrdivanju poreza na dobit poduzeca kojim je okoncan postupak utvrdivanja poreza moe po slubenoj dunosti ili na prijedlog stranke obnoviti postupak u roku od pet godina od njegove pravomocnosti, prema odredbama Zakona o upravnom postupku. Naplata poreza Članak 53. Obveznik tijekom godine placa porez na dobit poduzeca
na temelju rješenja o utvdivanju porezne obveze , odnosno rješenje
o akontaciji poreza. Članak 54. Ako je porez utvrden rješenjem na temelju porezne prijave veci od iznosa placenog u vidu mjesecnih predujmova, obveznik je duan razliku uplatiti u roku od osam dana od dana kada mu je rješenje dostavljeno. Članak 55. Ako obveznik u propisanom roku ne izvrši uplatu poreza
na dobit poduzeca mjerodavna ispostava Porezne uprave izdat ce nalog
za prinudnu naplatu putem prijenosa sredstava s racuna obveznika na
odgovarajuci uplatni racun poreza. Članak 56. Na iznos poreza na dobit koji nije placen u zakonom propisanom roku , placa se kamata u visini utvrdenoj odlukom Vlade Federacije . Članak 57. Obveznik ima pravo na povrat više ili pogrešno
uplacenog poreza, kamate i troškove prisilne naplate. Zastarjelost
Pravo na utvrdivanje i naplatu poreza, kamate i troškova prisilne naplate i novcanih kazni izrecenih po odredbama ovog zakona zastarjeva za pet godina po isteku godine u kojoj je trebalo izvršiti utvrdivanje odnosno naplatu poreza, kamate, troškova prisilne naplate i novcanih kazni. Slubena tajna Članak 59. Podaci do kojih se dode u postupku utvrdivanja poreza
na dobit poduzeca predstavljaju slubenu tajnu i ne mogu se priopcavati
drugim obveznicima ili neovlaštenim pojedincima i organima. X – KAZNENE ODREDBE Članak 60. Novcanom kaznom od 1.000 do 10.000 KM kaznit ce se za
prekršaj obveznik ako: Članak 61. Novcanom kaznom od 100 do 1.000 KM kaznit ce se za prekršaj
odgovorna osoba u mjerodavnoj ispostavi Porezne uprave ako: Članak 62. Novcane kazne izrecene za prekršaje , do puštanja u opticaj KM, mogu se placati u DEM ili protuvrijednosti valuta koje se koriste u platnom prometu Federacije a obracunavaju se po srednjem teceju koji utvrduje i objavljuje mjerodavna financijska institucija na dan placanja. XI – PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Članak 63. Provedbene propise o primjeni ovog zakona donijet ce federalni ministar financija u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona. Članak 64. Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da vae
svi propisi kojima je na teritoriju Federacije bilo uredeno oporezivanje
dobiti pravnih osoba , osim odredaba koje se odnose na : Članak 65. Ovbaj zakon stupa na snagu sljedeceg dana od dana objavljivanja u “Slubenim novinama Federacije BiH”, a primjenjivat ce se od 1. sijecnja 1998. godine. Predsjedatelj Predsjedtelj
|